Менпауър – световен лидер при новаторските решения, свързани с човешкия капитал, обяви резултатите от първото Обзорно изследване на Менпауър за заетостта, което се провежда в България. Намеренията на работодателите за наемане на служители са разнопосочни и общата прогноза на работодателите в страната показва бавен темп на растеж на пазара на труда през първото тримесечие на 2011 г., като 19% от работодателите очакват увеличение на служителите си, 15% прогнозират намаление, а 65% не очакват промяна. Така общият показател на нетния обзор на заетостта е +4%. Работодателите в четири от 10-те индустриални сектора и в три от петте региона, включени в изследването, имат положителни прогнози за заетостта.
Обзорното изследване на Менпауър за заетостта е най-широкообхватното, ориентирано към бъдещето изследване, което няма еквивалент по своя размер, обхват, дълготрайност и фокус. Проучването се провежда повече от 45 години и за първи път включва представителна извадка от 757 работодатели от България.
Десетте индустриални сектори в България показват разнопосочни намерения за наемане на служители. В края на рецесията секторът на производството е в най-добра форма с +16%, следван от секторите на финансите и бизнес услугите с +14% и търговията на едро и дребно, където нетната прогноза за заетостта е +11%. В противоположния край на скалата търсещите работа в сектора на строителството ще се сблъскат с най-мрачните перспективи на работодателите, чиято прогноза за наемане на служители е -12%. Работодателите в сектора на ресторантьорството и хотелиерството също споделят песимистичен темп от -9% на наемане на служители през следващите три месеца.
„Не е изненадващо, че секторите, за които напоследък се коментира, че са най-често срещани в сивата икономика на България, споделят най-мрачните планове за наемане на служители през следващото тримесечие”, каза Надя Василева, управляващ директор на Менпауър България, Сърбия и Хърватия. „Но прогнозите на работодателите от индустриите, с които си партнираме най-успешно, включително работодателите от секторите на производството, финансите и търговията на едро и дребно, показват немалък растеж на нивата на заетост.”
По отношение на петте изследвани региона в България движението на пазара на труда през следващите три месеца е по-скоро положително. Работодателите в три от петте региона очакват увеличение на нивата на заетост през първото тримесечие на 2011 г. Работодателите от Пловдивския регион отчитат предпазлив оптимизъм от +9%, като растежът на броя на служителите е скромен и според прогнозите на Софийския регион, където нетният обзор на заетостта е +8%. Варненският регион прогнозира бавен темп на растежа, като работодателите отчитат нетен обзор на заетостта от +4%. В същото време се очаква отрицателно нарастване на заетостта в останалите два региона, където работодателите дават прогнози от -4% за региона на Бургас и -3% за област Русе.
„Предвид трудните икономически времена, в които все още се намираме, и мрачната демографска реалност в страната, вярваме, че и работодателите, и служителите трябва да са още по-гъвкави по отношение на сегашните условия на пазара на труда”, каза Надя Василева.”Работодателите трябва да осъзнаят, че не е задължително служителите да са първите пострадали заради намаляване на разходите по време на рецесия, а служителитите, от друга страна, трябва да са по-адаптивни към нуждите на пазара на труда, за да може всички ние да сме победители в постоянно променящата се работна среда.”
За изследването
Обзорното изследване на Менпауър за заетостта се провежда на тримесечна база и измерва намеренията на работодателите за увеличаване или намаляване броя на служителите в техните организации през следващите три месеца. То е най-широкообхватното, ориентирано към бъдещето изследване, което няма еквивалент по своя размер, обхват, дълготрайност и фокус. Проучването се провежда повече от 47 години и е едно от най-престижните изследвания за заетостта в цял свят. Обзорното изследване на Менпауър е базирано на интервюта с близо 64,000 работодатели от публичния и частния сектор от цял свят и се счита за високоуважаван икономически индикатор. В момента Обзорното изследване на Менпауър се провежда в 39 държави: Аржентина, Австралия, Австрия, Белгия, Бразилия, България, Канада, Китай, Колумбия, Коста Рика, Чехия, Франция, Германия, Гърция, Гватемала, Хонг Конг, Унгария, Индия, Ирландия, Италия, Япония, Мексико, Холандия, Нова Зеландия, Норвегия, Панама, Перу, Полша, Румъния, Сингапур, Словения, Испания, Южна Африка, Швеция, Швейцария, Тайван, Турция, Великобритания и САЩ. Програмата започва в САЩ и Канада през 1962 г., а Великобритания се включва през 1966 г. Мексико и Ирландия започват изследването през 2002 г. и още 13 държави се включват в програмата през 2003 г. Нова Зеландия се присъединява към програмата през 2004 г., Китай, Индия, Швейцария и Тайван – през 2005 г., а Аржентина, Перу, Коста Рика и Южна Африка – през 2006 г. Колумбия, Чехия, Гърция, Гватемала, Полша и Румъния се присъединяват през 2008 г., Унгария и Бразилия – през 2009 г., а Панама – през 2010 г. Работодателите от България, Словения и Турция се присъединяват към изследването за първото тримесечие на 2011 г. За повече информация посетете интернет страницата на Manpower Inc. на адрес http://www.manpower.com/ и влезте в секция Research Center или пишете на Брус Бок, главен мениджър „Глобални комуникации”, на bruce.bock@manpower.com
За Manpower Inc.
Manpower Inc. (NYSE: MAN) е световен лидер при новаторските решения, свързани с човешкия капитал, като създава и предоставя услуги, които дават възможност на клиентите й да бъдат печеливши в променящата се работна среда. Manpower има над 60-годишен опит и предлага на работодателите гама от услуги и решения за целия работен и бизнес цикъл, в това число постоянни и временни назначения; оценка и подбор на кадри; обучения; преквалификация; аутсорсинг и консултации. Световната мрежа на Manpower от близо 4,000 офиси в 82 държави е най-широката в цялата индустрия и позволява на компанията да посрещне нуждите на своите 400,000 клиента годишно – както на малки и средни предприятия от всички индустриални сектори, така и на най-големите мултинационални корпорации в света. Manpower фокусира работата си върху повишаването на продуктивността чрез подобрено качество, ефективност и намаляване на разходите на целия работен процес, давайки възможност на клиентите да се концентрират върху своите същински бизнес дейности. Manpower Inc. развива дейност под пет бизнес марки: Manpower, Manpower Professional, Elan, Jefferson Wells и Right Management. Повече информация за Manpower Inc. можете да намерите на адрес www.manpower.com.
За Менпауър България
Менпауър България развива активна дейност от началото на 2007-ма година, като до днешна дата разполага с офиси в София, Пловдив, Бургас и Варна. През същата година компанията е отличена с приза „Агенция на годината” от списание „Човешки ресурси” и Фондация „Човешки ресурси и евроинтеграция”. Компанията е отличена и с престижната награда „Power Award” от централата на Manpower Inc. за постигнатите резултати през 2008 г. и 2009 г. Повече информация за Менпауър България можете да намерите на адрес www.manpower.bg.