Централна и Източна Европа (ЦИЕ) печели пазарен дял в производството на автомобили в кризата. Въпреки тежките месеци за сектора и всеобщото намаляване на производствените обеми, регионът на ЦИЕ продължава да е атрактивен за големите компании, които преместват мощностите си на изток. Това са изводите в последния секторен анализ на УниКредит Груп за автомобилостроенето.
ЦИЕ вече произвежда една четвърт от автомобилите в Европа
В края на миналата година процентът на произведените в ЦИЕ автомобили от общоевропейското производство, достига 24%, сочат данните на аналитичното звено на УниКредит. През последното десетилетие процентът на произведените в ЦИЕ от общата европейска продукция скочи от 9% през 1999 г. до 22.4% през 2008 г.
Увеличението на дела на развиващите се пазари е продължило и през миналата година под формата на по-малко намаление на производството в ЦИЕ, в сравнение със спада в останалите европейски страни.
„За икономиката на ЦИЕ автомобилостроенето е един от най-важните сектори. Регионът пострада тежко от намаляването с 12% на годишна база на производството на автомобили през 2009, което се равнява на около половин милион автомобила по-малко”, се посочва в анализа на УниКредит Груп. Въпреки това, ЦИЕ се справя по-добре от западните си съседи, където спадът в производството на коли е близо 20% през 2009 спрямо 2008 г.
Така на практика ЦИЕ печели пазарен дял.
Икономистите на УниКредит Груп посочват няколко причини за нарастването на дело на ЦИЕ в глобалното производство на автомобили:
· оптимизация на производствените процеси от страна на големите производители, които предпочитат изтока, заради по-ниската цена на труда и по-новите, съответно по-модерни и ефективни заводи. В момента, по отношение на цената на труда, Източна Европа е дори по-конкурентна, отколкото преди кризата;
· всички компании от топ 10 на производителите на автомобили, които заедно имат над 80% пазарен дял на глобално ниво, вече имат нови заводи в ЦИЕ;
· в ЦИЕ е концентрирано производството на по-малки модели автомобили, които изискват повече труд, но пък са по-предпочитани от потребителите, особено в кризата.
Изключение от тази тенденция правят единствено Русия и Украйна, при които намалението на произведените автомобили е още по-осезаемо, заради по-неефективните им сектори.
2009 – втора поредна година на спад в глобалното производство
През миналата година в света са били произведени общо 61 млн. автомобила, което е с 13.5% по-малко в сравнение с 2008 г., сочат данните на Международната организация на производителите на превозни средства (OICA).
Изминалата 2009 г. беше втора поредна година на спад в производството на автомобили. В тази среда, като водеща тенденция в сектора, се очертава сливанията и придобиванията, се посочва в анализа на УниКредит.
Регионът – производствената ръка на Западна Европа
Положителен сигнал за потенциала на региона и бъдещето му развитие е фактът, че компаниите продължават да пренасят мощности към ЦИЕ. Конкретните примери за това са:
– Полският завод на „Фиат” работеше на пълни обороти в месеците на кризата благодарение на успеха на „Панда”. Италианската компания настъпва смело към Сърбия, където основа джойнт венчър с правителството, придобивайки завода на „Застава”;
– Мерцедес инвестира 800 млн. евро в нов завод в Унгария, където през 2011-2012 ще бъдат наети 2 500 служители;
– Фолксваген ще построи нова линия за производство на малки семейни автомобили в Словакия през следващата година. Това ще създаде 1500 нови работни места.
– Bosch затваря завода си в Уелс през лятото на 2011, уволнявайки 900 човека и мести производството в Турция;
– Тойота измества производството на новата Корола в Турция през 2012 г.
– Рено избра завода си в Бурса като основен за производството на Клио, въпреки натиска от страна на френското правителство.
Всички тези примери потвърждават тенденцията от последните години, ЦИЕ да е „производствената ръка” на Европа, се посочва в икономическия анализ на УниКредит като специално за автомобилния сектор водеща роля в следващите години ще имат Чехия, Словакия и Унгария.