Прземек Плута, регионален мениджър на Pay Pal в Полша в интервю за NewBusiness.bg
Г-н Плута, според вас по какъв начин изложение като WebIT може да съдейства за популяризиране на търговията през мрежата?
– WebIT е уникално събитие за Централна и Източна Европа. В София се събраха заедно толкова много професионалисти в различни области на електронния бизнес, он-лайн транзакциите, маркетинга и рекламата. Като цяло считам, че всяко действие да се насърчава пазаруването през мрежата и да се споделят най-добрите практики в дадена област е без съмнение стъпка в правилната посока. Очаквам, че още догодина ще видим още повече експерти като лектори на изложението, споделяйки наученото за пазара.
В момента обаче икономиките както на страните от ЕС, така и по целия свят, изпитват изключително сериозни трудности заради глобалната финансова криза. По какъв начин се отразява това на транзакциите през Интернет?
– Он-лайн търговците твърдят, че продажбите им и тази година се увеличават, но не и с изключително сериозните темпове, регистрирани през 2007-а и 2008-а. Може и да ви прозвучи изненадващо, но за мен глобалната рецесия предостави възможността да се работи в една много по-динамична среда. Сега без съмнение Интернет предлага опции за по-добри сделки, отколкото останалия, да го наречем оф-лайн свят. В трудни времена хората търсят все по-високи отстъпки и внимават изключително много какво поръчват и на каква цена.
Какво най-често предпочитат да пазаруват хората през Интернет?
– В почти всички пазари на Европейския съюз пътуванията формират около и над 40% от всички продажби, извършвани през мрежата. Потребителите купуват също така и домашна електроника, уредби, DVD-плейъри, както и книги. В последните няколко месеца изключително бърз ръст има при продажбите на дрехи, мебели и изделията за бебета. Наблюдаваме също така и увеличение на виртуалните продукти, които се търгуват – като например софтуер, видео игри и материали за електронно обучение.
Като експерт бихте ли се ангажирали с една по-задълбочена прогноза за бъдещото развитие на електронната търговия в Европа?
– Според изследване на института „Форестър“ обемът на електронната търговия в страните от Европейския съюз възлиза приблизително на 170 милиарда долара. Развити пазари, като Германия, Обединеното кралство или Франция, ще продължат да се увеличават с около 10 на сто годишно, докато развиващи се страни, като Полша, Русия, Турция или България, ще регистрират изключително сериозни ръстове от порядъка на 20-30 процента. Лично аз се надявам съвсем скоро да започнем да регистрираме и увеличение на трансграничните продажби през Интернет в рамките на общността. Изследване на Евробарометър показва, че едва около 13 на сто от хората, пазаруващи он-лайн през последните шест месеца, са поръчали стока или услуга от страна извън родната им. Това е изключително нисък показател за Еврепейския съюз, особено на фона на значителното подобряване на качеството и достъпа до Интернет, както и на транспортните услуги. Светът става все по-малък, всички използваме eBay, Google или Facebook. Защо тогава да не купуваме и продаваме стоки в и от други страни? Наистина все още има някои пречки, но ползите от богатия избор и по-добрите цени далеч ги надвишават.
Прземек Плута ръководи компанията Pay Pal в Полша – първата страна в Източна Европа, където тя започва да предлага услугите си. Той отговаря за стратегията й, продажбите и пазарното функциониране. Преди това е бил на различни маркетингови позиции в eBay в Берлин, Лондон и Вaршава. Притежава магистърска степен по специалността „Бизнес администрация“ от университета Виадрина във Франкфурт на Одер.