В условията на икономическа криза преобладаваща част от работодателите (около 70%) възнамеряват през следващата година да запазят равнището на заплати на своите служители. Това показват данни от национално проучване на ING и Алфа Рисърч.
Според изнесените данни около 6% от шефовете очакват намаляване на трудовите възнаграждения, а онези, които очакват тяхното нарастване са 16 процента. Въпреки предизвикателната среда 66% от работодателите са настроени оптимистични относно запазване броя на персонала, а 13% дори предвиждат да го увеличат.
Анкетираните свързват най-големите очаквания за съкращения през следващите 12 месеца със секторите строителство (33% от строителните фирми), транспорт (25% от транспортните фирми), търговия (25% от фирмите в търговията), производство – 20 процента. В сферата на услугите се очаква тенденция на увеличаване броя на заетите.
От проучването става ясно още, че мерките, които фирмите планират в отговор на икономическата криза, не се свеждат толкова до съкращаване на служители. Причината е, че на това се гледа като на загуба на ценен човешки ресурс. Мениджърите заявяват предпочитанията си към три групи мерки за противодействие на ситуацията – намаляване на разходите за суровини и материали (36%), намаляване на разходите за труд (заплати и/или социални придобивки – 30%) и намаляване на разходите за маркетинг и реклама (24%).
По отношение на мерките за намаляване на разходите за труд не се откроява предпочитано решение. Мнението на компаниите се разделя почти по равно между пускане на служителите в неплатен отпуск (31%), намаляване броя на служителите (27%), въвеждане на непълно работно време (27%) и премахване на социални придобивки за служителите (20%). Това показва различни нагласи, когато става въпрос за намаляване на разходите за труд.
Оптимизмът на мениджърите по отношение на развитието на бизнеса в следващата една година преобладава над песимистичните очаквания. Общо 75% очакват тенденция на запазване или увеличаване на бизнеса, като най-агресивни в своите очаквания са компаниите в сферата на услугите, където всеки трети мениджър е на мнение, че бизнесът ще нарасне.