Потребителските разходи в Европейския съюз отбеляза 2,6% ръст през първото тримесечие на годината спрямо същия период на 2010 година. За сравнение увеличението през последната четвърт на 2010 година е само 0,3%, според данни на „Барометъра на Visa Европа за потребителския разход в ЕС“. Внушителният ръст е най-големият, който е регистриран от средата на 2006 година и първият положителен знак за икономиката през тази година.

Германските домакинства са основният двигател за увеличението на потребителския разход в Европейския съюз. В същото време германските търговци са се възползвали от стабилния икономически ръст и намаляването на безработицата. Потребителският разход в Източна Европа и най-вече в Чехия, Естония, Латвия, Литва, Унгария и Полша също допринася за увеличението на общия разход в Европа. Целият регион е от важно значение за подобряването на икономиката на ЕС.

„Въпреки трудната икономическа ситуация в страните-членки, темповете на растежа на потребителския разход в европейската общност достигнаха до нивата преди рецесията. Барометърът показва, че ръстът не е еднакъв за всички икономики. Наблюдават се все повече знаци, които показват увеличаващата се роля на потребителите и техния принос към цялостния ръст на икономиката в ЕС. Тези резултати са внушителни, но ако погледнем в преспектива има вероятност ръстът да се забави в краткосрочен план“ – заяви Филип Саймс, главен финансор директор на Visa Европа.

Барометърът на Visa Европа за потребителския разход в ЕС е базиран на реално изхарчените средства, вместо на мнения и прогнози на отделни експерти. Тези данни впоследствие са изгладени, за да се отчете броят на издадените карти Visa, предпочитанията за различните начини на разплащане на потребителите и инфлацията. Барометърът е надежден икономически показател, който осигурява най-точните и изчерпателни данни за състоянието на потребителския разход в ЕС. За разлика от други индекси и проучвания, които са базирани на мнения или само на данните от един сектор, този барометър показва реалния потребителски разход в общността. Той отчита и увеличеното предпочитане на картовите разплащания от страна на потребителите, като 1 на всеки 8 евро, похарчени в Европа, е с карта Visa.

Докато Германия продължава да бъде основна движеща сила за този ръст, икономиките на другите големи страни-членки не се развиват със същите темпове. Франция, Италия, Испания и Великобритания регистрират сравнително скромни темпове на ръст в началото на годината в сравнение със страните от Източна Европа.

Трудностите продължават и в други страни. Барометърът за потребителския разход в ЕС отчита нетна загуба при разхода на домакинствата през първото тримесечие на 2011 година с налагането на режим на строги икономии от държавата в Гърция, Ирландия и Португалия.

През първото тримесечие на 2011 година, неизгладеният разход, направен с картите Visa, достигна 232 милиарда евро. Това е увеличение с 14,5% спрямо същия период на миналата година. Средната стойност на транзакциите намалява за трето поредно тримесечие и в момента достига 49,6 евро – при стойност 50,1 евро през четвъртото тримесечие на 2010 година.

„Като цяло Барометърът за потребителския разход в ЕС показва дългоочакваното увеличение на потребителския разход през първото тримесечие на 2011 година. Ако погледнем под повърхността обаче ще видим една Европа, която се развива на две различни скорости. Това до голяма степен показва различните етапи на възстановяване от икономическата криза, на които се намират страните-членки в момента. Докато домакинствата в Германия и няколко други страни в Източна Европа се радват на по-силна икономика, гражданите от страните, в които има наложен режим на строги икономии от държавата като Гърция, Ирландия и Испания продължават да отчитат спад в потребителския разход“ – посочи Пол Смит, старши икономист в Маркит.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *