Подготвен ли е интернет бизнесът за предизвикателствата на новия активен сезон и какво предстои?

 

От скоростна дигитализация към устойчив растеж – електронната търговия определено изживява своя момент на слава, след като помогна на много фирми да запазят дейността си в трудните месеци на ограничения. С преминаването онлайн на огромен брой бизнеси се появи въпросът дали това ще е краткотрайно явление, или миграцията на потребителите към дигитални канали за покупка ще се запази дългосрочно.

 

Година и половина след началото на пандемията можем да кажем, че става въпрос за устойчива тенденция в тази посока. През изминалата година 73% от интернет потребителите в ЕС са пазарували онлайн, става ясно от данни на Евростат. Този показател е най-голям при потребителите на възраст между 25 и 54 години – 79%, следван плътно от най-младата възрастова група (16 – 24 години) – 78%. Очакванията за 2021 г. са тази тенденция да се запази и задълбочи.

 

Разликата между ситуацията през пролетта на 2020 г. и сега е, че ако тогава, притиснати от обстоятелствата, почти всички искаха скоростно и на моменти хаотично да дигитализират бизнеса си, то днес този процес продължава много по-организирано и подредено.

 

“Огромният брой нови онлайн магазини постави на дневен ред въпроса как един проект да се отличи в дигиталното море. А това премества фокуса към обслужването, налагането на марка и корпоративна идентичност, оптимизацията за търсачки, избора на подходящи хостинг параметри и редица други фактори. Днес вече не е достатъчно един бизнес да разполага с онлайн магазин, трябва да положи много повече усилия, за да изберат онлайн потребителите точно него” – споделя Цветелина Ненкова, маркетинг мениджър на най-голямата българска хостинг компания СуперХостинг.БГ. Дружеството хоства голяма част от българските сайтове и по тази причина следи внимателно най-значимите тенденции в сектора.

 

Акцент върху качеството на обслужване

 

С увеличаване броя на онлайн магазините, доброто отношение и обслужване на клиентите се оказа важна отличителна черта, която може да открои един търговец от друг. Същевременно много от новите проекти без опит във виртуалното пространство подцениха този фактор и стартираха без съответната подготовка. Това допълнително изстреля напред бизнесите, които са си написали домашното и в този аспект на своята дейност.

 

Интересът към отворени платформи се засилва

 

Нарасналата нужда от създаване на сайтове и онлайн магазини през последната година увеличи интереса към най-лесния инструмент за тази цел – отворените платформи като WordPress. Те остават един от най-лесните начини за стартиране на онлайн бизнес с ограничени ресурси. С този тип системи се изработват както електронни магазини, така и представителни фирмени сайтове, дигитални медии, блогове, портали и др. Сред най-важните им предимства са лесната инсталация и използване, автоматизираното обновяване на софтуера, както и огромната екосистема от приложения, добавящи разнообразни функционалности.

 

Хостинг компаниите също фокусират все повече ресурси в този тип платформи. Неотдавна СуперХостинг.БГ започна да предлага професионална WordPress поддръжка, включваща съдействие по чат, имейл или телефон, свързано с различни затруднения и проблеми. Сред тях са работа с резервни копия (backup), помощ при бавен сайт, WooCommerce настройки, професионални настройки, периодични проверки на сигурността и много други.

 

SaaS решенията също се радват на по-голямо търсене

 

Платформите от типа “софтуер като услуга” (Software as a Service – SaaS) са едни от най-използваните при създаването на онлайн магазини. Те включват всичко необходимо за стартирането на онлайн бизнес – от хостинга и домейна, през готови шаблони за сайта, до различни маркетингови инструменти. Всичко това – срещу достъпен месечен абонамент.

 

“През последните месеци наблюдаваме ръст в интереса към нашите SaaS платформи Shopiko и Сайт билдър. Това е очаквана тенденция, предвид лекотата, с която може да се стартира онлайн магазин или друг сайт с тяхна помощ. Те са идеални за всеки, който има бизнес идея, но не разполага със сериозен бюджет и няма знания по програмиране, а иска да се фокусира основно върху продажбите и работата с клиенти” – посочва още Цветелина Ненкова.

 

Повече възможности за разплащания

 

Развитието на финтех сегмента разшири възможностите за електронни плащания, а нуждата от ограничаване на физическия контакт спомогна за тяхното налагане. Секторът на електронната търговия е сред най-сериозно възползващите се от това. Сред новите инструменти се открояват т.нар. “дигитални портфейли”, които позволяват на потребителите да плащат много по-удобно, бързо и най-вече – сигурно както в онлайн среда, така и в реалния свят. Платформата Shopiko вече предлага интеграция с най-популярните дигитални портфейли в България, включително A1 Wallet, Pay by Vivacom, Phyre и BACB Pay, и предстои да включи още такива в бъдеще.

 

Какво предстои?

 

Електронните продажби вече са част от живота ни и тепърва ще стават все по-разнообразни и интересни. В опита си да се откроят, все повече онлайн магазини ще обогатяват съдържанието по своите сайтове, като в някои случаи границата между представата за магазин и медия започва да се размива. Видео и гласовото съдържание ще продължават да указват своята тежест в процеса на покупка, а за все повече хора смартфоните ще са най-често използваното устройство за пазаруване. Друг важен тренд е стремежът към устойчив бизнес, който ще се отразява във всеки аспект от електронната търговия – от опаковането на продукти, до генерирането на по-малко хартиени документи, оптимизиране на веригите за доставка и на цели бизнес модели.

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *