Подаването на годишните отчети – една крачка напред, две назад

Становище на Съюза за стопанска инициатива

За първи път тази година годишните отчети за стопанската дейност ще бъдат подадени в една от двете институции – НАП и НСИ. В това безспорно бизнесът е облекчен – от една страна няма да се налага да се чака веднъж пред гишетата на едната институция и втори път пред тези на другата. А от друга страна – да не бъдат подадени едни и същи отчети два пъти. С това се изчерпва „улеснението на бизнеса”, визирано от председателя на НСИ доц. д-р Мариана Коцева и на г-н Красимир Стефанов – изпълнителен директор на НАП. Толкоз по крачката напред от гледна точка на подаващите годишните отчети.

Крачките назад се открояват по-ярко и с непредвидими последици за Бюджет 2010г. Едната от тези крачки се свежда до увеличаването на разходите по подаването на отчетите. Докато за сравнение през последните две години подадените отчети по електронен път в НСИ, както и в НАП, бяха в такъв формат, който позволява справките да бъдат изготвени и проверявани предварително, то тази година Информационната система „Бизнес статистика” изисква да бъдат попълнени в реално време. Такива изисквания крият, в немалка степен, опасност от допускане на грешки. Подаването на отчетите на хартиен носител в съответните офиси на НАП и НСИ може да бъде извършено от неквалифицирана работна ръка. Попълването on-line по новия софтуер на отчетите, обаче, предполага пред компютъра да е седнал задължително главният счетоводител. Самата проверка за технически допуснати грешки изисква проверяващият да използва същия електронен подпис. В това време попълнилият справката трябва да стои на страни т.е. – хем да е на работното си място, хем да бездейства.

Втората крачка назад може да бъде видяна в изоставането в процеса на електронното правителство. Така нареченото „електронно правителство” не е нищо друго освен съвкупност от Европейското право на гражданина за качествено управление. Основен елемент на такова управление е намаляването на разходите за публичните услуги. В случая ние виждаме частично прехвърляне на тези разходи от държавната администрация върху бизнеса и то по време на икономическата криза.

Задължителните съставки на финансовия годишен отчет и справките са 16 /шестнадесет/ приложения с 40 /четиридесет/ страници. Към тях се добавят данъчна декларация от 6 до 13 стр., справката за предприятието, счетоводната политика и при определени условия – справка за производство и продажби на промишлени продукти. Задължителните приложения са традиционни за последните години. Споменаването им цели да покажем, че става дума за процес, който се изчислява в часове. Когато тези задължения са поети от счетоводна къща, обслужваща около 50 /петдесет/ предприятия, самото подаване по електронен път от един администратор ще се проточи десетки дни.

За да бъдат премахнати затрудненията на бизнеса при подаването на финансовите годишни отчети и статистическите приложения може, още сега, да бъдат предприети следните мерки:
1.    Избягването на изискването да бъдат попълнени приложенията on-line в реално време. Това дава възможност да бъдат попълнени отделните справки в същия изискван формат от софтуера. Да бъдат проверени от главен счетоводител, а по-късно да се изпратят като прикачени файлове към произволно наречена основна справка – справка за предприятието, която се попълва в реално време и се подписва с електронен подпис.
2.    Да се премахне от софтуерния продукт на НАП за годишната декларация задължителния входящ номер, получен в резултат на подаване на приложенията към НСИ.

Ние имаме сериозни опасения, че тези трудности и повишаването на разходите за подаване на годишните отчети ще принудят дребния и средния бизнес да предпочете подаването им на хартиен носител. Тогава, нито бизнесът ще се възползва от предвидената крачка напред, нито администрацията в НАП ще бъде облекчена, получавайки съставките на ГФО като изтеглени от базата данни на НСИ.
В другия случай щетите няма да бъдат по-малко, тъй като в резултат на технически грешки в отчитането няма как да не се отрази върху данъчните постъпления в бюджета. Бюджет 2010 год., който и без това, по думите на министъра на финансите, е постна пица.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *