Един от най-иновативните бизнес модели в сектора на видеоигрите напоследък безспорно е възможността потребителите да играят безплатно, като в същото време могат да си купят отделни гейм-елементи срещу пари. Това могат да са както точки или „животи“, така и виртуални оръжия, стоки или облекло.
Този модел, който през последните години се развива свободно и позволява на малки стартиращи фирми, да се разрастват бързо (най-типичните примери изглежда са Zynga и Wooga) обаче се оказа внезапно застрашен.
Една фирма за управление на патенти – Gametek – подаде преди броени дни съдебен иск срещу 21 водещи компании за социални игри, сред които Zynga, Wooga, Electronic Arts, 6Waves, както и самата Facebook. Други две дела фирмата е завела срещу разработчиците на приложения за iPhone – Backflip и Gameview.
Според юристите на Gametek, всички участници на пазара на социални игри са нарушили нейния патент, издаден от американското Патентно ведомство с N 7 076 445, наречен „системи и методи за създаване, интеграция и продажба на преимущество“. Документът включва всички видове игри, в които се предвижда възможност, потребителите да заплатят срещу получаване на определено вътреигрово преимущество.
Компанията, завела иска, на практика не се занимава с разработка на игри, а влиза в групата на т.нар. „патентни тролове“ – фирми, които патентоват широко – определяни концепции и след като някой развие сходен бизнес – подават съдебни искове. Този модел вече търпи критики от сериозните предприемачи и се определя като паразитен, тъй като компаниите от този тип не влагат усилия в развитието на бизнес, а се стремят с почти никакви инвестиции, след това да получат стотици милиони от извънсъдебни споразумения. И често успяват.