Бързо, лесно, вкусно – така звучи името на едно популярно телевизионно кулинарно предаване. Същата фраза обаче спокойно може да употребим и за Panetti – малките (а и не чак толкова малки) тестени изделия с най-различни солени и сладки пълнежи и куветюри. Но ако оставим настрана чисто гастрономичните измерения, да произвеждаш Panetti, може да се окаже доста доходно начинание за всеки прохождащ предприемач.
Фирма Panetti е основана през 1990 г. в Унгария, като в момента в предприятието има 450 души персонал, заети в производството. Ежедневно там се произвеждат
пресни хлебни изделия,
както и замразени, малограмажни, продавани на килограм закуски.
По-голяма част от тях се продават в собствена франчайз система от витринни фурни в Унгария и чужбина. Тя обхваща 2000 малки и големи предприятия (търговски обекти, кухни, витринни фурни), които се снабдяват с пресни и замразени продукти. Съвременното, високотехнологично, съответстващо на стандартите на европейската общност производствено и техническо оборудване прави възможно изпълнението на големи и индивидуални поръчки.
У нас продуктите на унгарска верига Panetti се отдават на франчайзингов принцип от фирмата „Франчайз системс България“ с предмет на дейност „Производство на хляб, хлебни изделия и пресни сладкарски изделия“. Справка в Търговския регистър показва, че нейни собственици с по 33% от капитала са трима унгарски граждани – Адам Андраш Хорват, Ищван Бечаг и Нандор Заграб. Единственото българско име в управлението на компанията е на Даниела Евстатиева – Генеше. Закуските са тествани за пръв път в България през март 2007, но
първият й обект е открит през юни 2007 година.
От сайта на компанията не става ясно какъв точно е броя на заведенията, но пък за сметка на това проверка в Интернет сочи, че те са разположени в 14 града освен столицата.
Но да оставим настрани историята и статистиката и да видим какво е необходимо за да се започне бизнес с малките банички. Условията са общо взето стандартните за подобен тип дейност.
След регистрирането на собствена фирма, на първо място трябва да харесате вашия търговски обект, но преди да го наемете е препоръчително да се свържете с представител на „Франчайз системс България“, който да потвърди, че
изборът ви е удачен.
Най-подходящите места естествено са оживените – спирки, подлези, пазари, пешеходни алеи, Мол-ове, главни улици, училища, болници, офис сгради, общини, общежития, гари, автогари и т.н.
За да проработи обекта, може би най-важното условие е да разполага с разрешително за търговия с хранителни стоки, издадено от Регионалната инспекция за опазване и контрол на общественото здраве (РИОКОЗ). При подаване на заявлението за разрешение е необходимо да се упомене, че в обекта ще се извършва изпичане на полуготови тестени изделия в монтираната в търговския обект специална фурна. Ако търговският обект има вече издадено от РИОКОЗ
разрешение за търговия с хранителни стоки,
без да е включено т.нар. „топла точка“, трябва да се пусне заявление за допълнение на вече издаденото разрешително с включването и на това условие.
Заявлението за разширение се подава в същата РИОКОЗ, от където е издадено разрешителното за търговска дейност с хранителни стоки. Съгласно предписанията на санитарните служби в помещението се изисква задължително да има умивалник с течаща топла и студена вода. Желателно е да се осигури и отделно помещение, където да се съхраняват продуктите преди тяхната термична обработка. След като бъдат доставени в магазина, те се съхраняват в хладилна камера за дълбоко замразяване. И тук принципът е ясен – колкото по-голям е фризерът, толкова по-добре, защото може да се съхраняват повече продукти.
От „Франчайз системс България„осигуряват фурна и втасвател, обучение на персонала и
безплатна доставка на продуктите.
Хубаво е когато обмисляте как ще разположите уредите в помещението да имате предвид, че параметрите на фурната са ширина 720 милиметра, височина 520 милиметра и дълбочина 560 милиметра. Втасвателят пък е малко по-голям – ширината и дълбочината му са същите като на фурната но е почти метър висок. Във фурната се събират по четири тави за печене с размерии 33 на 45 сантиметра, а във втасвателя – единадесет.
Предприемачи, занимаващи се с подобен бизнес, споделиха за NewBusiness.bg, че ако обектът потръгне, първоначално могат да се печелят по 3 и дори 4 хил. лева на месец. Разбира се от тази сума трябва да се приспаднат разходите за консумативи, които за всеки конкретен обект и период от годината варират. Всеки предприемач обаче сам трябва да намери пътя си!.
Чрез въвеждането на сертификата за качество ISO 22000 на 10 април 2008 г. Panetti, официално гарантира по–високото качество на обслужване и на удовлетворяване на интересите както на унгарските, така и на чуждестранните си партньори. Предимствата на системата за качество е, че осигурява комплексното удовлетворяване на хигиенните изисквания и държавните разпоредби, както и на изискванията на купувачите и защитава правата на потребителите. Системата гарантира едновременно както качеството, така и сигурността на предлаганите продукти. След въвеждането на ISO 22000 в рамките на Оперативната програмата за икономическо развитие компанията се възползва от подкрепата на Европейските фондове.
С финансовата подкрепа на Брюксел е купена и нова пещ с голям капацитет на работа, която дава възможност да се увеличи обема на производството на пекарски изделия. Тя струва 75 милиона форинта (около 276 хил. евро), от които 25 милиона са субсидии от Европейския Съюз. Ръководството на фирмата вярва, че пътят на развитието минава през постоянните рационализации.