Александър Александров
Познавам не малко млади хора, които мислят сериозно за започване на бизнес, избрали са си пазарна ниша, обмислили са какъв продукт или услуга ще предложат и дори са избрали юридическата форма, под която ще регистрират своята компания. Това, което спира много от тях да преминат от страната на наемната работа към тази на предприемачеството, е в тривиалната, но все пак неизбежда нужда
да си плащат месечните разходи.
Сравнението е просто: като служител вие се радвате на сигурна заплата (ако изобщо има нещо сигурно в сегашната икономическа обстановка), може би получавате и допълнителни хонорари или бонуси от своя работодател или от странични дейности и някак можете да си планирате разходите, възползвайки се от факта, че друг трябва да мисли от къде ще дойдат парите за заплатата ви. Като предприемач не само, че нямате никаква сигурност относно месечния си приход, но често се сблъсквате с най-разнообразни допълнителни разходи, които не са били предвидени в сметката. Освен това ако имате клиенти не е изключено те да забавят плащанията си към вас, но ако сте наели служители – вие не можете да си позволите да бавите техните хонорари или заплати. С преминаването от другата страна на барикадата ситуацията изведнъж се променя напълно и се налага да погледнете по изцяло нов начин на паричните потоци. И най-вече: през първите месеци бизнесът най-вероятно няма да ви носи достатъчно приходи, създавайки дупка в личните ви или семейни финанси. Именно тази несигурност често отказва хора с добри идеи и личен потенциал да спечелят от развитието на собствена компания.
Затова в настоящия материал съм се постарал да събера няколко интересни възможности за плавен преход от работата като служител към управлението на собствен бизнес.
Миноритарен съдружник на собствения си шеф
Често срещано явление в съвременния корпоративен свят е, работодателите да предлагат малки пакети от акции на фирмата на своите служители, позволявайки им по този начин да печелят от нейното развитие. Предимствата за компанията са в значително по-голямата заангажираност на персонала, а за служителите – във възможността да не се лишават от своята заплата и едновременно с това – да станат съсобственици на успешен бизнес. Ако компанията, в която работите няма подобна политика, можете сами да направите такова предложение на своя работодател. Ако фирмата е малка и собственикът й има нужда от вас, но не може да си позволи да ви плаща целия размер на заплатата във време на рецесия, шансовете да се съгласи не са малки. Предложете му например да намали заплатата ви с 10% или 20%, срещу което да получите малък дял от компанията. Наблегнете на предимствата, които подобно споразумение би имало за него – както намалелите разходи, така и по-големите гаранции, че вие ще бъдете напълно отдаден на работата за фирмата, която вече ще е отчасти и ваша.
Развитие на нов продукт
Ако сте софтуерен специалист, вие може би имате идея за ново приложение, което би могло да се разработи в извън работно време. Ако установите, че има интерес към подобен продукт и отделите нужното време за разработката, а след това и за маркетирането му, може да се окаже, че разполагате с работещ бизнес и готова клиентела, преди да сте напуснали основната си работа. Възможностите обаче далеч не се свеждат до програмирането. Всеки ден виждаме примери за нови продукти, които се опитват успешно или не да се наложат на пазара – от оригинални калъфчета за телефони (създадени за носене като гривна на ръката), до скейтборди с необичайна форма или шапки с прикачен към тях чедър против слънце. Измислете вашия оригинален продукт, превърнете го в хит сред собствените си познати или сред младежите от квартала и едва след като поръчките започнат да се увеличават, можете да напуснете настоящото си работно място, без да се страхувате, че ще останете без пари за месечните сметки. Ако се чудите дали пазарът ще хареса вашата идея, моят съвет е да опитате и то възможно най-скоро. Светът е пълен с хора, които се страхуват да направят тази крачка, най-често гледайки как други рано или късно осъществяват идеите им.
Консултации и поддръжка
Друга опция за старт на собствен бизнес, успоредно с постоянната работа на заплата, са консултациите в сфера, в която се чувствате силни. Ако можете да посъветвате вашите клиенти каква ERP система да внедрят, как да подобрят комуникацията си с медиите или да направят сайта си по-лесно откриваем за Интернет търсачки, вероятно този модел е точно за вас. Той е подходящ също за счетоводители и системни администратори, които могат лесно да обслужват от разстояние известен брой клиенти, успоредно с основната си работа.
Софтуерен аутсорсинг
В България има десетки малки софтуерни фирми, организирани около няколко приятели, работещи по малко на брой, а понякога дори по един единствен проект за чуждестранен възложител. Формулата на успеха в този случай изисква няколко компонента: добри софтуерни специалисти, живеещи в България; биш съученик в западна страна или друг начин за свързване с чуждестранен клиент, много кафета, бира и безсънни нощи, но и прилични (за българските стандарти) приходи. Аз лично познавам поне десетина собственици на такива малки компании, често започнали да работят по външни проекти преди да напуснат основната си работа, но бързо осъзнали нуждата от организация на собствена фирма и отдаване на цялото си време и внимание на нея. Дейността на този тип компании обхваща широка гама от технологични сегменти – от уеб дизайна, през създаването на билинг приложения за чуждестранни телеком оператори, до решения за анализ на финансовите пазари. А добрата новина е, че софтуерният аутсорсинг ще става все по-актуален през следващите години, защото истинската миграция на бизнеса към нови софтуерни системи, уеб приложения и други ИТ продукти тепърва започва, а глобалната криза ще накара повече западни компании да потърсят по-евтина алтернатива за разработка на нужните им решения.
Продажби
Продажбите винаги са били ключов елемент от всеки бизнес, затова ако сте добри в търговията с някакви продукти, вие имате огромни шансове да развиете успешна странична дейност, без да влагате сериозни първоначални инвестиции. А най-хубавото на продажбите е, че те могат да се извършват по всяко време и спокойно бихте могли да ги съчетавате с постоянната си работа. Важно е обаче да разбирате от това, което продавате – без значение дали става въпрос за автомобили, компютърна техника, застраховки, или произведения на изкуството. Една добра възможност е търговията с недвижими имоти, но за нея задължително трябва да имате известни познания, а често – и не малка сума пари. Дистрибуцията на компютърна техника също може да се окаже успешна, още повече, че това е една от малкото сфери, в които наблюдаваме ръст, въпреки кризата.
Развитие на собствен Интернет проект
През последните години в България стана актуален бизнес моделът за създаване на нови ресурси и услуги в Интернет, привличането на голяма аудитория около тях и продажбата им през следващите няколко години на голям играч от бранша. Примерите са много – teenproblem.net, Свежо, gladen.bg, bg-mamma.com и др., а сумите, за които създателите на тези сайтове се разделят с тях, варират от 25 000 лв. до 700 000 лв., като при това интересът към силни уеб проекти все още не е намалял. Най-хубавото е, че можете да стартирате собствен портален сайт, тематичен блог или друга онлайн услуга, да го развивате и популяризирате, без за целта да се налага да напускате работното си място. Може дори да не прекратявате работата си като служител до продажбата на вашия сайт и капитализирането на няколкогодишните ви усилия. Според представители на този сектор, в България Интернет браншът все още е неразорана нива и възможностите за стартиране на интересни проекти не са никак малко.