Александър Александров

През януари 1994 г. двама студенти от университета в Станфорд създават софтуерна програма, с чиято помощ да търсят по-лесно в Интернет материали за следването си. Техните имена са Джери Янг и Дейвид Фило, а въпросната програма, по-известна като Yahoo!, по-късно им осигурява място в класацията на списание Forbes за най-богатите хора на планетата. Давам този пример, за да покажа, че всяко начинание би могло да се превърне в успешен бизнес и стереотипите от типа „Не мога да стартирам, защото нямам начален капитал“ са само извинение, с което мнозина оправдават нежеланието си да положат усилия, за да променят собствения си живот.

Безспорно

една идея не е достатъчна

за успеха на което и да било бизнес начинание. Също толкова важни са и цялостната визия на предприемача, ежедневните усилия, вложени от него в развитието на тази идея, съобразяването с променящите се пазарни условия и не на последно място способността му да увлече след себе си други хора, които да вземат дейно участие в бизнеса. В началото на всяко бизнес начинание обаче стои идеята на неговия основател и често именно тя може да бъде решаваща за първоначалния му успех.

Мнозина започват бизнес, след като вече са се наложили като специалисти в определена пазарна сфера и постепенно преминават от позицията на скъпоплатени служители към тази на предприемачи, превръщайки своите работодатели в клиенти. Има обаче и ентусиасти, които са взели твърдото решение да тръгнат по пътя на предприемачеството, но не са убедени с какъв бизнес да се захванат. Затова екипът на New Business ще се постарае във всеки брой на изданието да предлага на вниманието ви нови идеи за стартиране на бизнес, които не изискват голям първоначален капитал. Целта на рубриката „Нови бизнес идеи“ не е непременно да ви насочим към точно определен пазарен сегмент или дейност, а по-скоро да провокираме вашата креативност. Убедени сме, че сами можете да откриете най-подходящата идея за собствения си старт в предприемачеството и желаем единствено да подкрепим този процес.

Две са възможните изходни позиции,

при избора на пазарна ниша,

към която да се насочим. Първата е определяне на собствените ни силни страни – какво можем да правим по-добре от другите, в кои сфери имаме повече опит, контакти и успехи. Втората и много по-важна изходна позиция е да определим това, от което пазарът има нужда. Освен тези два фактора е добре да вземем предвид още един: навлизането на новите технологии и свързаните с него промени в структурата на световната икономика. Буквално всеки ден се появяват нови професии, нови пазарни ниши и цели нови сегменти, които бързо изместват традиционни сфери на икономиката. Само преди по-малко от десет години осъществяването на интервю на живо чрез телемост от другия край на света беше технологично предизвикателство, а днес сме свидетели как една национална телевизия провежда такива интервюта, използвайки безплатното и достъпно за всяко дете приложение Skype. Същото това приложение за безплатна гласова и видео комуникация по Интернет само за три години направи създателите си – двама естонски разработчици – милиардери, след като беше придобито от eBay за над 2.6 млрд. щ. долара. Затова ако вие се чудите с какъв бизнес да се захванете, имайте предвид, че сегменти, като Интернет медиите, IP – комуникациите, бизнес софтуерът и разработката на уеб сайтове могат да ви дадат много по-добра отправна точка, отколкото повечето традиционни сектори на икономиката.

И така, ето няколко възможности за стартиране на нов бизнес, достъпни дори за предприемчиви хора, които нямат първоначален капитал:

1 Обслужване на фирми, участващи в изложения

Там, където има проблеми и реални необходимости, винаги има място за бизнес. В България днес се правят десетки изложения годишно, а участващите в тях фирми са хиляди. Най-често техният екип е зает с основната дейност на компаниите и въпреки че ръководителите отчитат важността на участието в изложения, те рядко са напълно подготвени за всички аспекти от фирменото представяне – от визията на изложбения щанд, през ангажирането на човек, който да стои на щанда или да раздава брошури на входа на изложението, до разпечатването на нови рекламни материали, транспортирането на фирмените материали и продукти (ако изложението се провежда в друг град) и т.н. И ако в големите компании със собствени маркетингови отдели има кой да се заеме с организацията, то в повечето малки и средни фирми това най-често не е така. В резултат нерядко виждаме фирми, които са запазили щандове на изложения, платили са за тях, но в крайна сметка не са използвали оптимално маркетинговите и търговски възможности на събитието, защото не са успели навреме да организират качествено участието си. Техните мениджъри вероятно биха се съгласили да платят малко повече на външен организатор, който да се нагърби с всички задачи и да следи за сроковете, докато те самите използват времето си за да управляват ефективно своята фирма. Ако превърнете в бизнес обслужването на такива компании, нищо чудно съвсем скоро да се окажете с повече клиенти, отколкото ресурси за работа.

2 Продажба на аудио книги

Продажбата на книги под формата на аудио файлове не е някаква новост, а в много страни по света, от САЩ до скандинавските държави, вече е голям хит сред масовата аудитория. В България през последните години се наблюдават всички условия за успешното развитие на този бизнес – нарастваща употреба на дигитални плеъри, големи задръствания по улиците, в които е изключително удобно да си сложиш слушалки на ушите и да забравиш за околния свят, а нараства и броят на хората, които се интересуват от нови литературни заглавия. В сравнение с хартиените книги, тези в аудиоформат са много по-удобни и съдържанието им е достъпно докато сте в рейса, колата, докато карате колело или вървите пеша по улицата. Освен това са и много по-екологични, защото колкото и да обичаме добрите стари хартиени книги, трябва да признаем, че те са станали причина за изсичането на огромен брой дървета през последните няколко века. В аудиоформат можете да предложите почти всякакво съдържание – от художествена литература, през лекции или кандидат – студентски теми, разнообразни учебници и дори последните новини, свалени на потребителския плеър в MP3 формат сутринта. Бизнес моделите също са разнообразни – от платено съдържание, защитено от копиране с някаква DRM – технология, до разпространение на безплатни аудио книги, с интегрирани реклами в тях.

3 Интернет медия

Днес е по-лесно от всякога да създадем собствен информационен сайт и да го превърнем в успешен бизнес. Достатъчно е да закупим домейн и хостинг, да направим олекотен дизайн, добра оптимизация за търсачки и популяризиране на сайта, както и интересно съдържание. През юли 2007 г. двама български младежи – Александър Ненов и Цветомир Георгиев – продадоха създадения от тях сайт http://www.teenproblem.net на Инвестор.БГ АД за сумата от 50 000 евро, след като го бяха развивали няколко години. Примерите продължават с http://www.rabota.bg, http://www.gladen.bg, http://www.bg-mamma.com/, http://vbox7.com/ и редица други Интернет проекти, чиито създатели ги продадоха за не малки суми. Тъй като стартирането на Интернет медия е лесно, в този сегмент вече има и много участници. Затова е от голямо значение новите проекти да бъдат добре позиционирани, както и да се постави акцент върху създаването на голяма общност от потребители около тях. Новинарски сайтове вече има много, но липсват нишови сайтове, като например силна уеб медия, фокусирана върху бедствия и кризи или пък такава на тема изобразително изкуство. Не са малко и случаите по света, в които развитието на интересен блог също се превръща в силен бизнес.

4 Електронна търговия

Подобно на горните два бизнес модела, този също е свързан с бързото развитие на новите технологии. Според много пазарни анализатори, електронната търговия е сред малкото икономически сектори, които през следващите месеци ще запазят възходящото си развитие, независимо от глобалната икономическа криза. Просто защото се намираме в етап на мащабна миграция от традиционния начин на продажби в познатите ни търговски помещения наречени магазини, към онлайн платформи със същото наименование. Електронните магазини обаче имат огромен брой преимущества и удобства в сравнение със своите традиционни събратя. Потребителят, пазаруващ онлайн, може да посети страницата с желания от него продукт, докато удобно седи на стола си, да сравни за броени минути цената на продукта с тази в пет други електронни магазина, да изпрати линк на свои приятели, които да му помогнат със съвет и веднага да прочете повече информация за стоката в Интернет, както и мненията на вече закупили я клиенти по форумите. При това той ще спести времето за обикаляне по търговските центрове. Собственикът на електронен магазин пък ще спести много средства, защото няма да заплаща всеки месец наем за помещение, ток, вода и други режийни разходи, както и заплати на продавачи. Освен това още със стартирането на сайта, той ще получи достъп до цялата Интернет аудитория, включително и до потребители от други населени места, докато отварянето на традиционен магазин ще привлече предимно клиенти, минаващи в близост. В резултат онези, които изберат да стартират търговска дейност онлайн ще се радват на много по-висока норма на печалба и все пак ще успеят да предложат по-изгодни цени на клиентите си, отколкото собствениците на традиционни магазини.

5 Бизнес в Second Life

Ето още един пример за това, колко лесно е да забогатеем, като се възползваме от новите технологии. Second Life представлява виртуален триизмерен свят, в който потребителите могат да общуват чрез своите компютърно генерирани образи (аватари), да създават нови виртуални предмети (дрехи, автомобили, сгради и др.), да се учат или да се забавляват. Създаден по подобие на много Интернет базирани игри, Second Life отдавна се е превърнал в бизнес платформа, в която вече функционират виртуални офиси на стотици реални компании. Тук Nokia продава своите телефони, Coca Cola популяризира напитките си, Intel провежда фирмени обучения, а IBM дори е изградила виртуален конферентен център, в който водещи лектори провеждат семинари за служители на компанията от цял свят. Причините за интереса на бизнеса към Second Life са много, но най-важни са бързо нарастващата аудитория (към момента в този виртуален свят „живеят“ над 16 милиона потребители), както и много по-ниската себестойност на виртуалните срещи, обучения и конференции, в сравнение с реалните (все пак за да съберете няколко стотин служителите от различни точки по света, ще трябва да дадете не малка сума за самолетни билети, хотели и логистика). Компаниите използват Second Life за маркетинг, реклама, проучвания на потребителските нагласи, продажби на своите продукти онлайн, а все повече потребители печелят и от търговията с виртуални стоки. Айлин Грейф например стана известна като първата милионерка, натрупала реално състояние от продажба на виртуални недвижими имоти, а списъкът на предприемачите, създали бизнес в Second Life, включва още търговци на виртуални дрехи, на съдържание за възрастни, както и консултанти, които уреждат виртуалното присъствие на реални компании.

 6 Зала за бойни изкуства

 Със стартирането на бизнес в сферата на бойните изкуства, вие залагате на няколко широко разпространени сред масовата аудитория потребности и интереси – желанието да се научим да се защитаваме, да подобрим външния си вид, самочувствието си и не на последно място – интереса към източната култура, с която свързваме много от бойните стилове. Аудиторията е голяма и по официални данни, разглеждани заедно бойните изкуства са сред най-популярните спортове в България, заедно с футбола, волейбола и др. Ако ще правите тренировъчна зала, е за предпочитане вие самите да имате висока степен по съответното бойно изкуство. Това обаче далеч не е задължително, защото освен добър инструктор, развитието на такова начинание има нужда от познания по счетоводство, данъчно право, маркетинг и много други чисто бизнес сфери. Истината е, че в България има не малко добри инструктори по бойни изкуства, но клубовете, които развиват успешен бизнес от това далеч не са много. Източниците на приходи от зала за бойни изкуства започват с таксите на обучаващите се, преминават през привличането на спонсори, търговията с различни артикули (например цветни колани, кимона, приспособления за тренировка, видеоматериали и книги) и стигат до организирането на платени демонстрации, консултации по самоотбрана или такива при заснемане на каскадьорски изпълнения, както и провеждане на оригинални тиймбилдинги, съчетани с обучение по бойни изкуства.

 7 Управление на входното пространство

Ето още една възможност, която не е свързана с новите технологии, а е напълно традиционна. Както знаем, управлението на един вход включва редица дейности, свързани с неговото регулярно почистване, поддръжка на осветлението, асансьорите, общите помещения, извършването на ремонти и др. Най-често тези отговорности се вменяват на домоуправители, избрани сред живеещите във входа, които обаче рядко имат време да се занимават с подобни дейности. Една фирма за управление на входното пространство би могла срещу неголяма месечна такса да се заангажира с всички описани по-горе задачи и в добавка да търси нови приходоизточници за живеещите във входа – например наематели за общите входни помещения или пък рекламодатели – в случай, че на покривите или по стените има удобни места за външна реклама.

 8 Организиране на любителски спортни прояви

Един пример за бизнес, в който първоначално е достатъчно да вложите само ентусиазъм, собственото си време и много малко средства. Обявете дата и място за провеждането на турнир (например по футбол), направете силно популяризиране (листовки по улиците и училищата, постинги в Интернет форумите, съобщения до пресата, група във Facebook и други social networking платформи), изпратете предложение до потенциални спонсори, погрижете се за съдии, медицинско лице и т.н. Приходите ще дойдат от таксата за участие на всеки отбор, както и от евентуално привличане на спонсори. Като извадите от тях разходите за награден фонд, наем на зала, заплащане на съдии, купа (при желание), озвучаване (при желание), разпечатване на рекламни листовки и др., ще разберете дали печелите, или губите. Ако се специализирате в успешното провеждане на турнири, можете да предложите на по-големи компании и организацията на брандирани прояви, финансирани изцяло от тях. Можете да организирате подобни прояви както по футбол, баскетбол, плажен волейбол или джитбол, така и по далеч не толкова традиционни игри, като електронен спорт (Counter Strike, Warcraft, Starcraft) или пък състезание за най-добри майстори на коктейли. В Япония например са изключително популярни турнирите между роботи, имитиращи приоми от бойните изкуства. Все пак не забравяйте, че сме в България и помислете за спорт, който ще привлече повече участници, публика, а съответно и спонсори.

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *