Александър Александров
На въпроса „Какво е главното условие, за да започнете бизнес?“, най-често срещаният отговор е „Бих стартирал, но ми трябва само начален капитал“ или „Знам какво трябва да направя и единственото, от което имам нужда, са няколко хиляди лева.“ Въпреки, че повечето от потенциалните предприемачи поставят парите на първо място сред условията за започване на едно бизнес начинание и въпреки че има обективни причини за това, има и нещо още по-важно. Историите на някои от най-успешните предприемачи на нашето време показват, че ключовото условие за успеха всъщност е в самите хора. Именно предприемачите с техния начин на мислене, силни и слаби страни, са главната причина за разцвета или провала им, а не парите, които те могат да получат под формата на банков кредит, дялова инвестиция или по друг начин.
Тогава какви качества трябва да притежава един предприемач?
Редица организации – от Европейската комисия до Британския съвет – са публикували материали, цитиращи качествата, характерни за успешните бизнесмени, и в настоящия материал ще обобщим част от тях. Тези качества са до голяма степен определящи за успеха на едно начинание и са много по-важни от намирането на първоначалното финансиране. Всъщност те са от голямо значение и за намирането на средства, тъй като по правило инвеститорите влагат парите си не в компании, а в хора и преди всичко се интересуват от способностите на онези, които ще управляват техните средства. Затова дори и да им предложите много добра идея, не е изключено да получите просто учтив отказ, ако те сметнат, че не са попаднали на точния човек. И обратното – в случай че видят във вас необходимите качества и начин на мислене, те вероятно биха ви дали парите си, без значение дали сте се посветили на авангардна идея в сферата на нанотехнологиите или на нещо по-тривиално, като верига от баничарници например. По света циркулират достатъчно пари, които очакват да бъдат инвестирани и именно личността на предприемача е водеща за тяхното привличане в съответния проект.
Затова ето някои от ключовите характеристики, които трябва да притежават стартиращите бизнесмени:
Несъобразяване със статуквото
Предприемачите почти никога не са съгласни със съществуващото положение на нещата. Ако някой им каже: „Няма как, такива са правилата!“, те най-често отговарят, че правилата съществуват, за да бъдат променяни. Всъщност, самото естество на предприемачеството е да създава нещо ново – нови фирми, нови пазарни ниши и цели нови браншове, променяйки непрекъснато съществуващите дадености. Това разбира се не означава, че да си предприемач е равносилно на това да не уважаваш закона, а просто да не приемаш всички консервативни порядки и навици за неписани правила. Затова и на тази група от хора дължим някои от най-големите промени, настъпили през последните години в сферата на комуникациите, споделянето на информация, транспорта и много други обществени сфери. Нововъведения, като Google, Skype, YouTube или Facebook, без които вече много от нас не могат да си представят живота, нямаше да съществуват, ако хора като Сергей Брин, Лари Пейдж, Стив Чен, Чад Хърли и Марк Цукерберг не бяха поели инициативата, за да ги създадат.
Инициативност
Повечето от нас поне веднъж в живота си са планирали да стартират собствен бизнес, мнозина дори живеят от години с тази мисъл, но истинските предприемачи се отличават по това, че действат. Те следват принципа „По-добре един добър план сега, отколкото перфектният план след една година“ и именно те са хората, които поемат инициативата, независимо дали всички условия са благоприятни за стартиране или не. Учат се в движение, понякога успяват, друг път – не, но при неуспех се захващат със следващото начинание. При всички случаи натрупаният опит им носи много повече ползи, отколкото ще получат някога онези, които изчакват цял живот звездите да се подредят по най-благоприятния възможен начин, за да започнат да действат.
Иновативност
Предприемачите са хора, които винаги търсят нов начин да бъде направено нещо, нови възможности да ускорят производството или да намалят себестойността на продукцията, нови маркетингови методи и начини за достигане до потребителите. Често можете да ги разпознаете по любопитството и ентусиазма, с които се опитват да разберат как работи новият им мобилен телефон или някоя софтуерна програма, без характерните за останалите хора притеснение и страх от непознатото.
Визия
Всяка компания първоначално е представлявала само едно намерение в главата на своя основател или основатели. Предприемачът е човек, който притежава способността да види как ще изглежда бизнесът в бъдещето и да си представи какви стъпки трябва се направят, за да бъде постигната тази визия. Благодарение на този поглед в перспектива, в крайна сметка фирмата придобива своя облик и се превръща в това, което виждат всички останали. А от начина, по който предприемачът ще успее да предаде своята визия на екипа на компанията до голяма степен зависи успехът на цялото начинание.
Увереност в успеха на начинанието
Предприемачите са оптимисти. Те не използват изрази, като „Това не може да стане“, просто защото в много по-голяма степен ги интересуват нещата, които могат да се случат и най-вече въпросът: „Как могат да се случат?“. Предприемачите са онези ентусиасти, които често пренебрегват предупрежденията на своите приятели и са способни да стартират едно ново начинание в момент, когато всички около тях гледат скептично на това.
Гъвкавост
Вие може да сте започнали едно бизнес начинание и дори да имате определен първоначален успех, след което просто да установите, че сегментът, в който работите вече не е толкова печеливш. Той може да е морално или технологично остарял, или просто броят на конкурентите в него да се е увеличил, което е намалило дела на всеки играч. Добрите предприемачи не изпитват носталгия към един или друг сектор. За тях е характерна способността за бърза промяна, съответстваща на нуждите на пазара и динамиката му. Днес американската компания Apple е известна със своите плеъри и мобилни телефони дори повече отколкото с персоналните си компютри, благодарение на два бързи стратегически завоя, направени през последното десетилетие. Microsoft стартира като разработчик на операционни системи, но през последните години се преориентира към сегмента на Инернет услугите, в опит да настигне Yahoo!, а по-късно и Google. Подобен завой към онлайн сектора предстои да направи и Nokia, която не е изключено след пет години да бъде много по-известна с услугите си, отколкото с хардуерните устройства за клетъчни мрежи. Всъщност много от най-успешните компании в света са стартирали дейността си в сфера, различна от тази, в която са известни днес, и техният успех се дължи на способността на ръководителите им да се преориентират към нови сегменти, когато пазарът изисква това.