Оптимизират с 8 % служителите в НАП до януари

НАП е единствената публична организация в България, която съкрати персонал през 2006 г., заявиха от приходната администрация. Тогава над 900 души бяха освободени, въпреки това агенцията повиши ефективността си. За пример показателят приход на един служител през 2006 г. се е увеличил почти двойно – един човек  през 2005 г. е събирал средно 538 хиляди лева, а през 2006 г. след съкращенията 974 хиляди лева.  Реално тогава със същата издръжка НАП пое събирането на осигуровки и то със съкратен персонал. Към днешна дата един служител на НАП събира 1,8 млн.лв.

Промените в НАП са планувани още през 2005 г.

В какво се състои преструктурирането на НАП: От 1 януари 2010 г. в 5 от досегашните 28 териториални дирекции (ТД) ще се съсредоточат функциите по контрол и събиране. Това са новите регионални дирекции София, Пловдив, Варна, Бургас и Велико Търново. Освен тях ще съществува и една дирекция „Големи данъкоплатци и осигурители” с национален обхват. За назначаване на  ръководители на тези 6 дирекции, както и на новосъздадените структури за средни данъкоплатци и дирекциите за обжалване  ще бъдат проведени прозрачни публични конкурси;

В останалите 23 досегашни ТД се запазват функциите по обслужване на клиенти (напр. приемане на декларации, издаване на удостоверения, плащания на данъци и осигуровки);

Т.нар. малки ТД придобиват статут на изнесени работни места. Досега там имаше пълна численост от обща администрация – юристи, счетоводители, хора, занимаващи се с логистика. Сега, заради икономията от мащаба, част от тези хора ще бъдат освободени;

В петте големи териториални дирекции се създават специални звена за т.нар. „средни данъкоплатци”- дружества, които формират голям дял от приходите в региона. Част от реформата е и актуализиране на критериите за големи данъкоплатци и осигурители. Като резултат от това големите и средни данъкоплатци в България – около 6500 фирми ще носят между 70 и 90% от  всички приходи в хазната.

Редом със структурната реформа  в НАП ще бъдат съкратени общо 638 души (8%) във всички териториални дирекции, включително 90 щата в Централното управление на НАП в София. Така общо за последните 3 години НАП ще намали числеността си с близо 20%, т.е от 2006 г. насам всеки пети служител на НАП е бил съкратен. Въпреки това, НАП остава една от най-качествено работещите публични организации;

Очакваните ползи от реформата са в 3 направления: Първото е икономия от мащаба – намалени разходи на НАП за 7 млн. лв. годишно като резултат от съкращаване на щата и преминаване към двустепенна структура вместо досегашната тристепенна;

Вторият голям ефект от реформата е подобряване на контролно ревизионната дейност. Сега в малките градове братовчеди ревизират братовчеди, хората масово се познават, а малките фирми са ревизирани постоянно. След промяната ревизиите ще се извършват на база на анализ на риска за целия регион (5,6 териториални дирекции) и ревизорите от Сливен, например, ще контролират фирмите от Бургас и обратното. По този начин се проверяват фирмите, за които наистина съществува риск от избягване на облагане и се намалява корупционния натиск. Добър пример за това е, че след въвеждането на централизирани ревизии в София през 2007 г. само за 6 месеца намали наполовина броя на т.нар. нулеви ревизии и дирекцията в столицата преизпълни плана си с 1,2 млрд. лв. В условията на криза обаче не можем да посочим конкретен фискален ефект.

Третата сериозна полза идва от обособяването на специални звена за големи и средни данъкоплатци. Там ще бъдат регистрирани големите фирми, които са коректни към фиска. Ще бъдат ограничен брой, което автоматично значи по-качествено обслужване, по-внимателен контрол и най-важното – по-бързо възстановяване на ДДС;

Спестените пари от съкращения ще се използват за увеличение на възнагражденията на служителите, останали на работа в НАП. Ангажиментът е 80% от икономиите да се върнат в НАП, за да се увеличат възнагражденията на персонала;

За да се случи реформата от 1 януари догодина се налагат някои законодателни промени, основните от които са в Данъчно осигурителния процесуален кодекс, които Народното събрание трябва да приеме до края на годината;

Общо засегнати от реформата по малките ТД – 263 души (23 териториални директори, 37 зам. териториални директори, 99 началници на отдели, 5 зам. началници на отдели, 100 началници на сектори)

Повече информация можете да откриете на http://vedomost.info/, както и на интернет страницата на НАП.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *