Росен Цветков

Който каквото да говори или мисли, лека – полека традиционните медии отиват в историята. За доста хора подобен възглед може и да звучи еретично, но пък от друга страна отмирането на всяка една епоха отваря пътя на младите хора, с буден ум, желание и идеи да развиват нещо, за което отдавна, явно или пък тайно, са мечтали. С една дума бъдещето е на Интернет. Разбира се, хрумването за бизнес е само първата стъпка. Дори и да започнете, рано или късно се стига до неизбежния проблем – липсата на пари. Но изход и от тази задънена улица има – стига да сте достатъчно упорити и настойчиви да доведете до край това което сте започнали. Защото шансът за всеки проект в мрежата е он-лайн рекламата.

По време на провелия се неотдавна в столицата форум WebIT Андрю Брадфорд, директор „Проучване и стратегии“ в АОL Advertising, заяви: „Вече минаха почти 20 години, откакто в мрежата се появи първият банер, а радикалните промени в Интернет, на които вече сме свидетели, са само бегъл поглед на това, което ни очаква в бъдеще. Вие сами виждате експлозивното нарастване на съдържанието, произведено от самите потребители чрез блогове, видео и мобилни платформи. Тази динамика доведе и до откриването на нови ниши, както и до нови възможности за сближаване на клиента и рекламодателя. Потребителите продължават да искат да имат по-голям контрол, да получават каквото поискат, когато и където поискат. Това от друга страна означава, че компаниите, които рекламират, неизбежно ще продължават да търсят нови пътища, за да достигне посланието им до аудиторията. Наистина, радиото, телевизията и външната реклама винаги ще имат своята изключително важна роля, но Интернет телевизията вече отваря една нова ера в развитието на рекламния бизнес“.

Красноречиво потвърждение за тези думи е и публикуваното преди дни проучването на Европейската асоциация за интерактивна реклама. Основанията да се вярва на данните в него съвсем не са малко –  докладът е изготвен след анкети с водещи маркетингови специалисти в компании от девет европейски държави.

Според анализа, бюджетите за реклама, които фирмите отделят, все повече се пренасочват от традиционните към он-лайн медиите. В сравнение с първата половина на 2009 г., големите компании все повече предпочитат да прехвърлят разходи от телевизиите към он-лайн каналите. 

„Всички наши анализи показват, че он-лайн рекламата продължава да процъфтява и да се развива, най-вече заради гъвкавостта си, лесната разбираемост и способността да предложи на брандовете бърза възвращаемост на инвестицията, при положение, че световната криза удря общите рекламни бюджети. Именно поради тази причина рекламирането в Интернет продължава да се налага като  предпочитано средство за рекламодателите в цяла Европа. Те търсят все по-нови формати, каквото е рекламирането през мобилни приложения“, казва изпълнителният директор на  Европейската асоциация за интерактивна реклама Алисън Фенан.    

Всъщност ето и конкретните цифри –  над 83 процента от участниците на пазара са заявили, че са увеличили разходите си за он-лайн реклама през 2009 г. спрямо предходната. Ръстът догодина ще е 93 на сто, а през 2011-а се чака скок с допълнителни 93 процента. Проучването на асоциацията показва още, че 33% от рекламодателите възнамеряват да увеличат бюджета си за онлайн видеореклама. 20% пък смятат да дадат повече за реклама по мобилните телефони.

А парите, които се разиграват в Интернет, съвсем не са малко. Очакванията на специалистите са, че догодина в световен мащаб за популяризиране на стоки и услуги в мрежата, ще бъдат разпределени 65 млрд.щатски долара! Увеличението е с 11% в сравнение с 2009 година.

Най-сериозните инвестициите ще са в он-лайн търсачките. През 2010 г. те ще се увеличат  с 12% и ще достигнат 25 млрд. щатски долара, докато вложенията за офлайн реклама ще скочат с 5 на сто. Инвестициите за bluetooth реклама се очаква да достигнат 6% пазарен дял в световен мащаб през 2010 г. – т.е за тях ще бъдат дадени 3.3 млрд.щатски долара, (19% увеличение в сравнение с 2009 г). Всъщност до голяма степен нарастването на инвестициите за bluetooth реклама се дължат на високите продажби на Apple iPhone и изобщо смарт-телефоните в световен мащаб.

В България някои също вече се ориентираха доста добре в очерталата се ситуацията. На 25 септември тази година официално бе обявено създаването на „Интерактив Асошиейшън България“ (IAB). Асоциацията бе създадена от водещите интернет медии, които покриват над 90 процента от интернет аудиторията в България и събират над 80 на сто от пазара на онлайн рекламата в страната: „Дарик Нюз“ ЕООД, „Дир.БГ“ АД, „Икономедиа“АД, „Инвестор.БГ“ АД и „Нет Инфо.БГ“ АД. Идеята на учредителите е да развиват асоциацията в духа на целите и стойностите на световната организация The Interactive Advertising Bureau (IAB) и да отворят „Интерактив Асошиейшън България“ за членство на технологичните компании, рекламните агенции и рекламодатели в България за по-нататъшно стимулиране и развитие на интерактивната реклама у нас.

Основните цели на сдружението са: да популяризира интерактивния маркетинг и да подпомага рекламните, маркетинг и PR специалистите, рекламните и маркетинг агенциите, медиа шоповете, да споделя най-добрите практики на интерактивната реклама, да създава и утвърждава критерии за единна измеримост и професионални и етични стандарти, да извършва проучвания в областта на интерактивната реклама и маркетинг и да публикува и разпространява резултатите от тях, да подпомага обучението на кадрите в интернет медиите.

Причините за това „групиране“ на големите в бранша съвсем не са случайни – в България имаме всички необходими условия за развитието на Интернет рекламата. По официални данни Интернет потребителите у нас са над 3 милиона. Масово се развиват он-лайн медии, он-лайн магазини, рекламни и интерактивни маркетинг агенции. А в същото време делът на интерактивния маркетинг и реклама в общите маркетинг бюджети е под 5%, докато в развитите пазари достига до 15% дял.

Наистина тази година не е лека за бранша, защото заради световната финансова и икономическа криза големите рекламодатели у нас доста свиха бюджетите си. Но пък от друга страна това отвори допълнителни нови възможности за предлагане на нови ефективни икономични рекламни продукти към малкия и средния бизнес. Като например непрекъснато увеличаващия се дял на Pay Per Click рекламата.

Прогнозите за бъдещето обаче са повече от оптимистични – при нетен пазар на Интернет рекламата през последните няколко  години около 25 милиона лева, България, следвайки тенденциите на пазарите от Централна и Източна Европа, може да постигне през следващите две – три  година двуцифрен ръст. Тоест, пари ще има – стига да се намери начин да се привлече вниманието на рекламодателя.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *