В интересно интервю в понеделнишкия брой на Дневник, изпълнителния директор на „Инвестор.БГ“ Любомир Леков обръща внимание на регионалните сайтове в Интернет като опция за потенциален растеж. Има два основни варианта да правите онлайн бизнес – единия е за местния пазар, и другия е глобален. Локалния ви сайт най-вероятно ще стане добър (дори да има сходни проекти), но едва ли ще спечелите много от него.
За да правите сайт в глобален мащаб трябва да сте добри. Много добри. Не става въпрос просто да направите интерфейс на английски или няколко други популярни езика. Продукта ви наистина трябва да си струва. Това не е невъзможно. И не е толкова трудно колкото изглежда. Например има доста български онлайн игри, които имат повече потребители в чужбина отколкото в България.
Това, което ми стана любопитно обаче е регионалния пазар. Помислете си за приликите и разликите с нашите съседни страни. Колко сме близки и в същото време как сме изолирани от тях. Например в Румъния също честват първи март и си подаряват мартеници, но колко хора знаят за това? Интересно е дали добри регионални сайтове могат да бъдат по-успешни от глобални проекти.
Подхода на Google в тази насока е очевиден и семпъл. В Китай и в Русия, не са толкова много потребителите на тази търсачка. Хората най-често ползват местни еквиваленти. Какво правят от гиганта в тази насока. Персонализирани логота за да почешат егото на по-големите пазари. Може да откриете пълната колекция с персонализирани логотипове на Google тук. Разгледайте например колко персонализирани има за България и колко за Турция или Румъния да речем. И помислете колко хора ползват Jabse и колко Google 😛