Росен Цветков
Кой където и каквото да продава, в съвременния свят е загубен без ИНТЕРНЕТ. Глобалната мрежа създава в пъти повече възможности за реклама и популяризиране на предлагани стоки и услуги, разширява географския обхват и прави възможни продажби, немислими допреди 15 години. Всичко това осигурява една изключително удобна възможност за започване на нови бизнеси чрез он-лайн магазините.
За какво става дума – проучване на престижната изследователската компания „Форестър Рисърч“, показва, че през 2008 г. по електронен път са осъществени 7% от продажбите на дребно в САЩ, които възлизат на около 204 милиарда долара. Според същия доклад обемът на електронната търговия в страните от Европейският съюз
възлиза приблизително на 170 милиарда долара.
Развити пазари като Германия, Обединеното кралство или Франция ще продължат да се увеличават с около 10 на сто годишно, докато развиващи се страни като Полша, Русия, Турция или България ще регистрират изключително сериозни ръстове от порядъка на 20 – 30 процента в близките няколко години, твърдят специалистите. Според оптимистичните прогнози до 2013 г. продажбите на дребно в Европа, извършени през мрежата ще достигнат 175 млрд. евро.
В почти всички пазари на Общността, пътуванията формират около и над 40% от всички продажби извършвани през мрежата. Доста търсени са също и домашна електроника, уредби, DVD-плейъри, както и книги. Няколко категории, които бележат изключително бърз ръст напоследък са продажбите на дрехи, мебели и изделията за бебета. Наблюдава се и увеличение на виртуалните продукти, които се търгуват – като например софтуер, видео игри и материали за електронно обучение.
В България он-лайн пазаруването тепърва прохожда. Но въпреки това
вече действа Българската асоциация за електронна търговия, със собствен устав, предмет на дейност и ясно набелязани цели. На страницата й в ИНТЕРНЕТ са записани 25 фирми, които предлагат услугата електронна търговия, макар че по неофициална информация
в страната има 300-400 електронни магазина,
продаващи техника, книги, подаръци и доста други разнообразни артикули.
„Започването на продажби по ИНТЕРНЕТ може едновременно да намали разходите на една компания, да увеличи значително нейната аудитория и обхвата на продажбите, повишавайки в крайна сметка конкурентоспособността й. Засега малка част от бизнеса у нас се е възползвала от тази възможност, но темповете на развитие са много високи“ – смята Георги Мирчев, изпълнителен директор на компанията Mirchev Ideas, която е разработила първото българско решение за електронна търговия Summer Cart. Неотдавана компанията представи и последната версия на софтуерния си продукт по време на изложението WebIT.
Според Мирчев все повече от традиционните аспекти на бизнеса се пренасочват към виртуалната мрежа и колкото по-рано българските компании направят крачка към прехвърляне на продажбите си в ИНТЕРНЕТ толкова по-добра позиция ще заемат на пазара.
Мирчев посочва няколко основни предимства на електронната търговия, в сравнение с традиционните продажби, сред които са намаляване не разходите за персонал, улесняване на достъпа до всеки артикул при това от компютъра вкъщи, неограничени продажби, без да се налага да се плащат скъпи наеми за търговски площи, разширяване обхвата на клиентите, повече възможности за маркетинг и по-лесно управление на бизнеса.
Големите вериги магазини в страната бързо осъзнаха преимуществата,
които дава он-лайн търговията и започнаха сериозни кампании. След проучване на мнението на ИНТЕРНЕТ клиентите си и по предложение на Българската асоциация за електронна търговия, веригата за мобилни технологии 2be предприе серия инициативи за стимулиране на електронната търговия в страната. Първата стъпка бе 5% намаление за всички стоки от виртуалния магазин на компанията, а отскоро се предлагат и промоции от типа светкавични продажби – „fireball“, които се появяват на сайта за кратко време – понякога само за ден.
Онлайн пазаруване предлагат и доста от големите хипермаркети за битова електроника като „Техномаркет“ и „Зора“, а полици на голяма част от застрахователните компании в България също могат да се направят през мрежата. Броят на българските компании, осъществяващи продажби на своите стоки или услуги по Интернет се е увеличил двукратно през 2008 г. и е достигнал 2% от всички предприятия, показват данни на Националния статистически институт обявени неотдавна. Като основни предимства на електронната търговия се посочват удобството, бързината на регистрация, възможността за проследяване на резултата от поръчките, както и за доставка на място.
И все пак, въпреки всичко България остава на
последно място в Европейския съюз по пазаруване в мрежата
Това показват данните от доклада „Бариери пред електронната търговия“ на Европейската комисия, представен в началото на март от комисаря за защита на потребителите Меглена Кунева. Едва 3 на сто от всички потребители на ИНТЕРНЕТ в България използват световната мрежа, за да купуват стоки и услуги или да организират почивката и забавленията си. Малко по-напред са румънците, от които 4 на сто са търгували онлайн. Така, че повече от сигурно е че потенциал за развитие има. Стига да се намерят желаещи да се захванат с това.
Проблеми
Сред основните пречки за развитието на онлайн пазаруването е териториалното разделяне. Повечето търговци на дребно смятат, че вътрешният пазар на Общността е разделен по национален признак. Поради тази причина те доста често отказват поръчки и потребителите се пренасочват към тяхната държава на произход.
Сред практическите и регулаторните препятствия са езиковите бариери, оперативната несъвместимост на пощенските и платежните системи, потребителското законодателство, правилата за ДДС.
Други проблеми са нежелание на търговци за разрешаване на въпроси възникнали около плащания, доставка, жалби, валидност на гаранции.
Голяма част от хората се притесняват, че използвайки кредитна или дебитна карта за пазаруване в мрежата може данните им да бъдат откраднати.