Теодора Харбалиевa, адвокат
материала е от 13 брой (30 ноември 2009 година)
С влизането в сила на Закона за търговския регистър, се въведе нова система, както за пререгистрация и регистрацията на търговци, така и при публикуването на Годишни финансови отчети (ГФО).
С изменението на Закона за търговския регистър (ЗТР) в бр.50/ 30.05.2008г. на Държавен вестник, се въведе промяна в кръга на лицата, които могат да подават документи в качеството си на заявители. В този смисъл, значително по-улеснено се оказат професионалистите от адвокатското съсловие, които на основание чл.15, ал.1,т.3, могат да заявяват за вписване обстоятелства по силата на изрично адвокатско пълномощно. Съгласно изискванията на Закона за адвокатурата, това пълномощно е писмено и за него не се изисква нотариална заверка. Всички откази, основани на факта, че пълномощното не е издадено от кочана на адвоката са неоснователни и по мое мнение подлежат на обжалване без никакво съмнение. Коментирам последното във връзка с оплаквания на колеги адвокати относно постановени откази, касаещи адвокатските пълномощни. В крайна сметка, нито в Закона за адвокатурата, нито в друг акт има изискване за по-специфична форма или мястото, от което пълномощното трябва да е издадено. В този смисъл чл.25, ал.1 Закона за адвокатурата е категоричен: „Адвокатът представлява своя клиент въз основа на писмено пълномощно.”
Чл.15, ал.3 от Закона за търговския регистър: „ Обявяване в търговския регистър на актовете по чл.6, ал.3 (* а именно ГФО) може да се заяви и от съставителя на финансовите отчети по смисъла на Закона за счетоводството с нотариално заверено пълномощно. Излишно е да коментираме формата на това пълномощно. Последното се съставя и заверява в нотариалните кантори, които едва ли ще срещнат трудности в това отношение. Във всички останали случаи, когото се заявяват за вписване обстоятелства извън кръга на посочените в чл.15, ал.1 и 3 ЗТР, подписът на заявителя трябва да бъде нотариална заверен, а към документите да бъде приложено и нот.заверено пълномощно.
Относно регистрацията на фирми, страницата на агенцията предоставя информация на гражданите за необходимите документи. По-големи затруднения се срещат именно, когато дойде време за попълване на документите за ГФО. Всички фирми, които са се пререгистрирали до м.май на текущата година, подават заявления за публикуване на ГФО не по-късно от 30.06.2009г. Тези, които са се пререгистрирали след м.май на съответната година има 3 месечен срок, считано от датата на пререгистрация за подаване на своя ГФО за годината предхождаща годината на пререгистрация.
В този смисъл §9а от преходните и заключителни разпоредби на Закона за счетоводството пояснява, че :1. при прегестрация през 2008г. – се обявяват актовете за 2007г.; 1. при прерагистрация през 2009 – актовете за 2007 и 2008г.; 3. при пререгистрация през 2010г. – актовете за 2007, 2008 и 2009г. При неспазване на сроковете търговците за публикуване на отчетите глобите започват от 1500 лв. Така, че не чакайте последният момент и следет внимателно клиентите си.
Най-неприятната част при обявяването на отчетите си остава чакането на дългите опашки. По прагматичните търговци, счетоводители и адвокати, използват електронен подпис и си служат с интернет банкиране. По този начин се намаляват разходите по заплащането на задължителните такси с около 30%.
В по-голямата си част отказите на длъжностните лиза по регистрация касаят броят и вида на документите, които се представят заедно с годишните финансови отчети. Те са следните:
І. Заявление образец Г1 – няма как да бъде вписано определено обстоятелство или да се обяви акт, ако Агенцията и Търговския регистър не са сезирани с искане за това. Исканията са под формата на заявления, които се издават по образец. Последните могат да се намерят и разпечатат директно от страницата на агенцията – www.brra.bg Попълването на това заявление не изисква по-особени познания. Единствено трябва да се има предвид изискването за нотариална. Заверка в случаите, посочено по-горе.
ІІ. Годишен финансов отчет – подлежащия на обявяване акт се съставя от компетентните за това лица – счетоводители, одитори и т.н. В случай, че се представя копие от ГФО и неговите приложения, управителят трябва да завери за вярност, подпише и подпечата всяка една страница от отчета.
ІІІ. Протокол – решение за приемане на ГФО – Повечето от отказите се основават именно на липсата на този документ. При дружествата с ограничена отговорност, решението се приема от Общото събрание на съдружниците, при спазване изискванията на Търговския закон. Препоръчвам винаги в решението да присъства думата „приемат ГФО за …..г.” В случай, че се касае за ЕООД – едноличният собственик на капитала взема решението еднолично и приема отчета.
ІV. Пълномощно – в случай, че заявление не се подава от управителя на дружеството; ако се подава от адвокат – изрично адвокатско пълномощно; във всички останали случаи – нотариално заверено.
V. Декларация – Декларациите са два вида – по чл.13, ал.4 и по чл.13,ал.5. Като бланки последните също могат да бъдат разпечатани от страницата на агенцията . Липсата на декларация е основание да ви се откаже вписване, при което изгаря и внесената такса. При отказ и последващо подаване на документите таксата се внася отново. Все пак да не забравяме, че Агенцията се издържа от собствен бюджет – въз основа на таксите, които събира. На интернет страницата, в раздел „Новини” е обърнато внимание на декларациите за истинност. „Съгласно разпоредбите на чл. 13, ал. 4 от ЗТР към подаваното заявление сe прилага и декларация за истинността на заявените обстоятелства или за приемането на представените за обявяване актове, подписана от заявителя по чл. 15, ал. 1, т. 1 и 2 или ал. 3.
Съгласно разпоредбата на чл. 21 от ЗТР, в кръга на извършваната проверка задължително попада и проверката на обстоятелството, дали е подадена горепосочената декларация, представляващо необходимо условие за допускане на исканото вписване, заличаване или обявяване.
Адвокатите, като заявители съгласно разпоредбата на чл. 15, ал. 1 т. 3 от ЗТР не са оправомощени лица, които биха могли да подписват декларация по чл. 13, ал. 4 от ЗТР. Когато обаче заявителят е адвокат, към заявлението задължително се прилага декларация подписана от законния представител на търговеца, с оглед спазване изискванията на чл. 21 от ЗТР.
Когато заявлението се подава от лице с изрично писмено пълномощно, то представя декларация по чл.13, ал.5 от ЗТР – че заявлението и предоставените от него документи са предоставени от заявителя. В този случай е необходимо да се подадат и двете декларации – по чл.13,ал.4, подписана от управителя и по чл.13, ал.5 от лицето, подаващо документите с нот.заверено пълномощно.
VІ. Документ за платена държавна такса – това също е един от най-важните документи. Няма как да ви се извърши услугата „публикуване на ГФО”, ако не си платите за съответната услуга. Ако подавате лично документите – таксата е 50 лв., ако правите това по ел. път – 35лв.
Не забравяйте – сроковете са важни, а тяхното пропускане води до санкции! Когато и да решите да публикувате Вашия отчет – обърнете внимание да задължителните документи по-горе. Успех!