Александър Александров
Мрежа Солвит представлява услуга за подкрепа на гражданите и фирмите от ЕС, при проблеми между тях и националните администрации на страните – членки. Тя разполага с центрове във всяка страна – членка на общността, както и в Норвегия, Исландия и Лихтенщайн. Чрез тази разгърната мрежа на практика Солвит функционира подобно на нещо като „червен телефон“ между изпълнителните власти, който действа при нарушаване на правата на физически лица и фирми в различни европейски държави.
Нуждата от подобна организация възниква поради наличието на все повече и по-разнообразни възможности за движение на хора, на стоки и средства в рамките на единния европейски пазар. Това налага необходимостта европейските граждани и фирми да получат защита на правата си от страна на националните администрации, които трябва да ги третират по еднакъв начин и с еднаква сила навсякъде. Практиката обаче отдавна е показала, че понякога се срещат трудности при администрирането на гарантираните права и тяхното правилно прилагане.
Мрежата Солвит (на английски език „SOLVIT“ или „разреши го“) представлява нещо като „служба за бързо реагиране“, която трябва да решава възникналите спорове. Услугата е безплатна и е фокусирана върху преодоляване на различни проблеми и конфликти, възникнали в резултат от неправилното прилагане на законодателството на ЕС в областта на вътрешния пазар от администрациите на държавите-членки. Най-често тези проблеми са свързани с взаимоотношенията гражданин – държавна администрация или фирма – държавна администрация, а организацията не се занимава с решаването на проблеми в частната сфера.
Как функционира услугата?
В основата на ефективната работа на Солвит стои комуникацията между отделните центрове на организацията. Българският Солвит център е част от Дирекция ‘Координация по въпросите на Европейския съюз и международните финансови институции’ към Министерския съвет. Всички отделни центрове разполагат с достъп до специално създадена от Европейската комисия единна база данни, за да решават проблемите, възникнали пред гражданите и компаниите. Целта на мрежата е всеки проблем да бъде решен най-много до 10 седмици, като в някои случаи този срок може да бъде удължен с още 4 седмици. Първоначално местният координационен център проверява дали възникналият проблем може да бъде разрешен в рамките на мрежата или е това може да стане чрез други средства. Ако центърът прецени, че със случая ще се заеме Солвит, той го вписва в електронната база данни на мрежата и проблемът се прехвърля към съответното звено в държавата, в която е възникнал. Последното трябва да потвърди приемането на случая в рамките на една седмица, след което започва процес на комуникация със засегнатата администрация.
За какво можем да използваме Солвит?
Мрежата работи в следните области: признаване на професионални квалификации; разрешение за пребиваване; достъп до образование; право на установяване; права в областта на заетостта; права в областта на социалната сигурност; свидетелство за управление на моторно превозно средство; регистриране на моторно превозно средство; данъчно облагане; свободно движение на капитали и плащания; пазарен достъп за продукти; установяване като самостоятелно заето лице; граничен контрол; предоставяне на услуги и др. В компетенцията на Солвит обаче влизат само проблеми от презграничен характер, които са възникнали в резултат на неправилното прилагане на Общностното законодателство и то с участието на държавен орган или местна администрация. Освен това по съответния проблем не трябва да е започнала съдебна процедура.
Какво можем да направим?
Когато пред гражданин или фирма от страна – членка на ЕС възникне проблем, свързан с дейността на вътрешния пазар на съюза, той може да се обърне към мрежата, като попълни и изпрати специален формуляр от Интернет страница на мрежата, както и чрез изпращане на електронно писмо на адреса на мрежата (за България той е solvit@government.bg.
Мрежата на Европейските иновационни и информационни центрове (Europe Enterprise Network – EEN) представлява услуга, създадена в подкрепа на бизнеса в ЕС, чрез предоставянето на информация и съвети. Тя функционира от 2006 г. и обединява две по-стари организации – Евро-инфо центровете към Търговско-промишлените палати и Иновационните спомагателни центрове. Днес EEN обединява над 600 звена в над 40 страни на Стария континент. Мрежата е насочена главно към подкрепа за малките и средни предприятия, но е достъпна също и за големи компании, научноизследователски центрове и университети. На нея можете да разчитате, ако имате нужда от информация за релевантното законодателство в някоя друга държава, относно възможности за финансиране или откриване на подходящи бизнес партньори и др.
Какви услуги предоставя EEN?
Сред възможностите за малки и средни предприемачи са предоставяне на информация относно функционирането и възможностите на вътрешния пазар на стоки и услуги, вкл. препращане към актуални търгове; популяризиране на инициативите, политиките и програмите на ЕС, имащи отношение към малките и средни предприятия, както и на процедурите за кандидатстване; обратна връзка за измерване влиянието на съществуващите политики, свързани с малките и средни предприятия, както и проучване мнението на бизнеса, свързано с въвеждането на нови политики. Освен това мрежата се занимава с подпомагане на малките и средния предприятия при осъщесвтяването на презгранични дейности и намирането на партньори от частния и публичния сектор, както и организиране на кооперационни борси за технологичен трансфер и ноу-хау между иновационни предприятия.
FIN-Net представлява европейска мрежа за извънсъдебно решаване на спорове, възникнали между потребители на финансови услуги и финансови институции (например банки, застрахователни компании, инвестиционни дружества и др.). В компетенцията на организацията обаче влизат само спорове с трансграничен характер, като най-често за арбитър се привлича несъдебна институция в страната, където е локализирана финансовата компания. Сред услугите, предоставяни от FIN-Net са използване на Интернет страницата на FIN-Net с цел определяне на подходящата схема за извънсъдебно решаване на спора в страната на доставчика на финансови услуги; свързване директно със съответната институция или със схемата за извънсъдебно решаване на спорове в страната на потребителя, където ще му се помогне да намери най-подходящата схема в страната на доставчика на финансови услуги и ще му бъде предоставена всичката необходима информация относно процедурата.