Българската софтуерна компания „Онтотекст“ АД представи пълнофункционално приложение на иновативна семантична платформа, която позволява на медиите да предоставят динамично персонализирано съдържание на своите читатели. Приложението се нарича NOW (News On the Web), изцяло уеб базирано е и работи със семантичния софтуер на „Онтотекст“. Платформата синтезира дългогодишния опит на българската компания от работата й за някои от най-разпознаваемите медийни групи в света, включително BBC, Press Association и много други. „Онтотекст“ е част от групата на „Сирма Груп Холдинг“ АД, която ще стартира първоначално публично предлагане (IPO) на Българската фондова борса (БФБ-София) на 16 септември 2015.
NOW представлява мощно уеб приложение, което доставя медийното съдържание от няколко големи новинарски сайта, като свързва отделните статии чрез автоматично извлечени тагове, асоциации и връзки към огромна база със знание за реалния свят. То помага на читателите бързо да отсеят интересните им теми в постоянния поток от новини в интернет, а на медиите – успешно да привликат по-голяма аудитория чрез персонализираното и тематично подбрано съдържание.
NOW демонстрира чрез общодостъпни новини как медиите могат да доставят атрактивно авторското си съдържание в процеса на своята дигитална трансформация, за да увеличат ангажираността на читателите си.
Семантичната база на NOW е основата за търсене, както и за автоматично обогатяване на съдържанието с връзки към обекти от реалния свят, теми и взаимоотношения между тях. Тя съдържа над 3.75 милиона концепции от света (предимно хора, локации и организации), базирани на Уикипедия и предоставени от DBpedia като свързани отворени данни (Linked Open Data). Референция към тези обекти е в основата и на динамично генерираните тематични страници, където всяка личност, държава или организация автоматично се превръщат в обединителен център за новини, факти извлечени от базата, статистики за споменаването й и информация за други свързани с нея обекти.
Приложението е базирано на динамичната семантичната издателска платформа (Dynamic Semantic Publishing Platform) на „Онтотекст“, обединяваща технологии за работа със съдържание и управление на знание, които успешно се интегрират в няколко етапа от издателския процес – от първоначално журналистическо разследване, през създаването на материал и референции към предишни събития и вече публикувано съдържание, до поднасянето на тематичен и персонализиран материал на аудиторията. Действията на потребителите също се проследяват, позволявайки създаването на персонализирани изходни страници. Авторите от своя страна получават контекстуално свързано съдържание още по време на писане на своите материали.
Платформата на „Онтотекст“ позволява на авторите на новини и статии да обвързват по-лесно съдържанието със свързани статии, теми, категории и концепции, да добавят в неговия контекст информация за ключови лица, организации и места, за които се разказва и в крайна сметка да създават съдържание с по-висока добавена стойност, на същата цена. В допълнение, улеснява се редакционния процес и създаването на нови издателски продукти със съществуващото съдържание, пример за което са динамично променящи се страници в теми по хора, държави и организации.
Автоматичното обогатяване на съдържанието позволява на авторите лесно да създават богати и тематично свързани материали, а на читателите да достъпват изцяло персонализирана информация, съответстваща на техните нужди и очаквания. С платформата могат лесно да бъдат създадени динамични и интелигентни новинарски продукти от следващо поколение, базирани на мета-данни, както и да се извеждат семантични анализи на различни тенденции.
NOW е демонстрационна услуга, която е създадена в отговор на нуждата от интелигентни и динамични медийни решения във време, доминирано от цифровото разпространение на информация. Днес навлизането на нови интернет технологии, уеб услуги и мобилни приложения непрекъснато променя както процеса на създаване на медийно съдържание, така и начина, по който го достъпваме. Свидетели сме на непрекъснато увеличаване на потребителите, принадлежащи към т.нар. група „digital – natives“ – хора, които са родени в ерата на дигиталните медии и са свикнали да използват първо тях. Това е свързано с процеса на дигитална трансформация на медийните издатели, чиито работни процеси са създадени във време, доминирано от печатните медии. NOW показва как използването на различни семантични технологии и мета-данни помага на новинарските компании да взаимодействат по-успешно и да задържат вниманието на тези „digital – native“ потребители.