Конференция на тема ”Социалното предприемачество в България – да или не”, се проведе във Варна. В нея взеха участие представители на различни неправителствени и работодателски организации, както и финансови институции. Гост на конференцията бе г-н Джон Мъри – международен консултант по социално предприемачество. Експерти обсъждаха проблемите, но и предложенията за промяна на законодателството и икономическата среда за развитие на социалното предприемачество.
Дискусионните теми ”Екзотична птица” ли е социалното предприятие в България, Ролята на държавата – червен или зелен светофар, Кризата-възможност или заплаха за социалните предприятия, Готови ли сме за бизнес?.. и др. насочват публичното говорене в посока развитие на социалния диалог и търсене на алтернативи за излизане от бедността и социалното изключване.
Участниците приеха Меморандум до националните и местни власти за подкрепа на този бизнес модел, съчетаващ предприемаческия дух, икономически подход и социална мисия на СП.
Конференцията е, част от проект ”Иновативна мрежа за развитие на социалните предприятия”, финансиран по Програма за транснационално сътрудничество за Югоизточна Европа 2007- 2013 г. обединява усилията на 13 партньорски организации в т.ч. държавни институции и НПО от осем държави (Италия, Австрия, Словения, Гърция, Унгария, Сърбия, Украйна и България). От българска страна партньори по проекта са две неправителствени организации : БАРДА и Сдружение за подкрепа на лица с умствени затруднения – Варна.
Под мотото „Солидарността е инвестиция” всички партньорски организации работят за едно бъдещо партньорство, основано на принципите на координиране, споделяне на опит, пазари, специалисти и продукти.
Проектът има за цел да: насърчи предприемачеството приоритетно към социално-отговорни практики, укрепване на капацитета в областта на корпоративно – социалната отговорност, възможностите за социално предприемачество и развитие на интегрирани социални услуги. Проектните дейности са фокусирани върху изследване на социалното предприемачество в страните по проекта, предлагане на иновативни финансови инструменти за финансово обезпечаване на социалния бизнес, развиване на услуги в подкрепа на социалното предприемачество, идентифициране на нови или незаети пазарни ниши, създаване на възможности за обучения, обмяна на опит и пазарни възможности. Стойността на проекта е 2 426 790,31 евро в т.ч. за България – 250 000 евро.
Проведеното проучване на действащите социални предприятия разкри реалните практики у нас и промотира тяхната роля за социално включване и създаване на трудова заетост на лицата в неравностойно положение. Оценява се, че липсата на ясно дефинирана държавна политика за регулиране на социалното предприемачество и недостатъчно изяснения им правен статус са бариери за превръщането им в инструмент за социална инициатива и бизнес със социална мисия.
Някои добри примери за успешен социален бизнес /кооперации на инвалидите, НПО със стопанска дейност/ са като бяла лястовица в пазарния лабиринт и показват, че е налице предприемаческа култура, но има нужда от Национална стратегия за подкрепа на социалното предприемачество и активни законодателни промени и финансови инструменти , подкрепящи дейността им.