През последните години видеоигрите се наложиха като най-бързо развиващия се сектор на развлеченията, а в отделни държави те изпреварват по приходи дори филмовата индустрия. Най-популярните заглавия на компании, като Electronic Arts, Activision Blizzard и Capcom се продават в милионни тиражи, а в много от най-новите игри участват популярни актьори, като Джак Никалсън или музикални групи, като Rolling Stones и Aerosmith. Гейм индустрията сама по себе си се дели на редица по-малки подсегменти и докато в сектори, като производството на конзоли, приходите са запазени за големите международни корпорации от ранга на Nintendo, Sony и Microsoft, то в редица други подсегменти
има място и за малки разработчици с персонал между 10 и 50 служители.
Всичко това означава, че този бързо развиващ се бранш е добра възможност за малки страни, като България да привлекат част от аутсорсинг проектите на големи западни издателства на игри и дори сами да създадат собствена оригинална продукция. Още повече, че у нас са на лице всички ключови фактори за да попадне страната ни на световната карта на гейм индустрията: добри специалисти в сферата на програмирането и дизайна; що- годе високо ниво на ИТ образованието; добри аутсорсинг традиции, интерес към разработката на игри сред младите хора и дори няколко успешни гейм проекта, които се продават добре в чужбина. Не на последно място България е част от Европейския съюз и е относително близо до водещите центрове за разработка на игри на Стария континент, като Германия, Франция и държавите от Скандинавския полуостров. Което ни прави по-подходяща дестинация за аутсорсинг, в сравнение с Индия или други азиатски страни. Фактор, който не е без значение за големите западни издателства, защото проектите за разработка на видеоигри са сложни и сравнително дългосрочни, а контролът върху качеството им е от особено голямо значение.
Въпреки добрите перспективи, доскоро българските разработчици, търсещи възможности за кариера в този бранш, просто
нямаше към кого да се обърнат,
за да получат информация или технически материали, както и да се изявят със своите способности. Първата стъпка за решаване на този проблем бе поставена на 31 май 2009 г. с регистрирането на Клуб за разработка на игри към Факултета по математика и информатика на Софийския университет „Климент Охридски“. Организацията е първата у нас в този сегмент и както обясни пред NewBusiness.bg нейният председател Мая Милушева, няма комерсиален характер. Основна й цел е да популяризира разработването на игри и да мотивира все повече млади хора да се занимават с това. Сред дейностите на клуба са организацията на курсове, семинари, конкурси и др. начинания, обмен на материали, техническа литература и опит. Регулярните срещи на клуба са предназначени за обсъждане и работа по проектите на неговите членове, както и за оформянето на екипи и разпространение на идеи.
„Целта ни е да преведем хората през целия процес по разработка
на една игра“ – обяснява Мая Милушева, която сама е увлечена от тази сфера на дейност още от детството си – „В България гейм индустрията е малка, хората, ангажирани с нея, не са много и ако проявяваш интерес, няма къде да питаш. Затова реших да създам такъв клуб.“ Организацията вече си партнира с някои студиа, които са изявили желание да водят лекции и е успяла да осигури ментори, които да обучават младите разработчици.
Към момента клубът вече има над 50 члена, като не всички сред тях се занимават с еднакъв ентусиазъм и вече се филтрират активно работещите, оформяйки ядро от около 30 души. Първите проекти се очаква да бъдат завършени съвсем скоро.
Какво да очакваме в бъдеще?
„Бъдещите ни планове са да започнем да организираме конкурси, да си партнираме с представители на индустрията, както и да се опитваме да създаваме връзки с други университети“ – отговаря Мая. Тя е радостна, че клубът вече има членове и извън София – предимно от Стара Загора но и от други градове. Предстои да бъде организирана и ежегодна миниконференция със съпътстващо я изложение, в рамките на които ще бъдат представени различни готови проекти, ще се четат лекции и ще се обменят идеи. Това ще е и първото събитие, позволяващо на всички хора интересуващи се от разработката на игри у нас, да се срещат помежду си, да създават контакти, екипи и да обменят ноухау. Клубът вече е установил и връзка с др. организации, като например създадената от StartUp Foundation – InitLab. В програмата му за 2010 г. са включени един или два конкурса, повече лекции, както и публикуването на повече полезни материали на сайта на организацията. Силен акцент ще бъде поставен върху материалите за начинаещи, които да могат да намерят на едно място цялата базова информация за разработката на игри.
„Може ли един разработчик на игри да се реализира в България?“
Мая отговаря положително на този въпрос, добавяйки, че у нас има не малко добри студия и един млад разработчик би могъл да намери реализация в бранша, без непременно да замине в чужбина.
Към момента няма ограничения за възрастова граница на участниците в клуба и той е отворен към всички, но е от значение кандидатите да имат интереси в областта на разработка на игри. Въпреки че организацията е създадена предимно за студенти от СУ-ФМИ, тя не се ограничава само до тази аудитория, а в нея може да участва всеки, споделящ целите, които си поставят участниците. Желаещите да станат част от екипите работещи в клуба, трябва да попълнят формуляр за кандидатстване, да влязат в google групата и да подадат писмена молба до председателя.