През последните години сме свидетели на появата на редица нови възможности за приходи от интернет. Дигиталните технологии доведоха до истинска революция в начините, по които малки и новостартиращи фирми, както и физически лица печелят пари.
Това на свой ред доведе до бърз ръст в създаването на нови фирми, както и до появата на огромна общност от фриленсъри (представители на свободни професии), заработващи своите средства най-често в български или чуждестранни сайтове за поръчки от този тип. Десетки нови малки бизнеси изкарват своята прехрана в дигиталното пространство, а някои от тях дори успяха за кратко време да се разрастнат до сериозни компании.
Редица ниши, които традиционно сме свикнали, че са офлайн, вече печелят много повече по интернет. Електронните магазини, онлайн медиите, онлайн хазартът са само част от примерите. Сайтове като slot-igri-online.bg например печелят сравнимо или повече от аналогични офлайн бизнеси.
На какво се дължи този позитивен тренд?
Бързото развитие на онлайн бизнеса се дължи на няколко основни причини.
На първо място това е значително по-лесното достигане на дигиталните услуги и платформи до много по-голяма аудитория. Ако един традиционен магазин например най-често може да разчита само на клиентите, които минават покрай него, както и на тези, до които е достигнал с традиционните форми на реклама, то един онлайн магазин понякога може да бъде видян от хиляди или стотици хиляди хора от десетки разлики градове.
На второ място новите форми на дигитален маркетинг и реклама помагат на онлайн бизнесите да растат по-бързо и по-лесно да си намират клиенти. Рекламата в социалните мрежи, вирусните постинги в тях, pay per click рекламата в Google и мрежата от сайтове – партньори на онлайн гиганта, както и банер рекламата са само част от разнообразните нови възможности за достигане до клиентите.
Оптимизацията за търсачки също е бързо развиващ се нов маркетингов сегмент, който може да позвили на една малка или средна фирма ефективно да се конкурира с големите в бранша.
В добавка, освен изцяло нови фирми, интернет все по-често е оценяван като добра възможност за приходи и от вече съществуващи компании, което допълнително ускорява развитието на бранша.
Тези позитивни тенденции ще се ускоряват още повече с увеличаване ролята на т.нар. поколение на милениълите, които са израстнали с интернет и мобилните телефони и в много по-голяма степен предпочитат да пазаруват по интернет, както и да се забавляват и общуват в различни виртуални канали.
Освен това с развитието на нови технологични браншове като виртуалната реалност, изкуствения интелект и чатботовете, летящите дронове, криптовалутите и блокчейн, както и споделената икономика, този тренд допълнително ще се ускорява и ще печели влияние. И очакванията на повечето специалисти са, че едва ли в близко бъдеще ще има икономически или обществен сектор, който да не е повлиян сериозно от информационните технологии.