32 водещи фирми могат да спечелят:
– $1 млрд., ако съкратят дните на обращаемост на стоковите запаси само с 1 ден;
– $7 млрд., ако намалят себестойността на продукцията с 1%;
– $2 млрд., ако намалят разхода за обслужване на клиенти с 1%.
Нарастването на разходите в дистрибуторската мрежа е причината фирмите от сектора на потребителските стоки да загубят $ 6 млрд. през последните 3 години, сочи проучване на Ernst & Young.
Анализът „Накарйте дистрибуторската си мрежа да работи” (Making your supply chain perform)”, се базира на анкета сред 32-те най-големи глобални производителя на потребителски стоки, които участват в индекса S&P 1200. Той установява, че тенденцията да се фокусират само върху един показател – като себестойност на продукцията или дни на обращаемост на стоковите запаси, намалява положителният ефект от подобрения в други показатели – като в намаляване на общи и административни разходи.
„Дистрибуторската мрежа е една от най-сериозните възможности за добавяне на стойност, за оптимизиране на паричните потоци и за намаляване на разходите. Резултатите показват, че обикновено фирмите за потребителски стоки взимат еднократни мерки, вместо да се концентрират върху цялостно управление на дистрибуторската мрежа.
Усъвършенстването в това отношение е от изключителна важност за достигане на конкурентноспособност сред фирмите за потребителски стоки”, казва Андрю Кавени, лидер в областта на реструктурирането на дистрибуторската мрежа в Ernst & Young.
Постиженията в дистрибуторската мрежа на 2/3 от компаниите – под средното ниво
Както себестойността на продукцията, така и дните на обращаемост на стоковите запаси, са ключови измерители за ефективност в дистрибуторската мрежа. Ако компаниите се измерват с тях, се оказва, че само една пета, 20%, от анализираните 32 дружества са се справили над средното ниво. Над две трети (68%) от компаниите са се представили под средното ниво по един от тези показатели, докато останалите 12% са се представили слабо и по двата показателя.
Стоките за домашни потреби – най-добре управляват дистрибуцията
Отличници и по двата показателя са фирмите от сектор „Домашни потреби и лична хигиена”. Пивоварните и хранително-вкусовите компании се представят по-добре при управлението на стокови запаси, докато производителите на вина и спиртни напитки – при управление себестойност на продукцията. Тютюневият сектор е в края на класацията и по двата показателя.
Проучването разкрива, че 32-те компании, попаднали в извадката, могат да спечелят допълнително 1 млрд. щ.д., ако намалят дните на обращаемост на стоковите запаси само с 1 ден; 7 млрд. щ.д., ако намалят себестойността на продукцията с 1% и 2 млрд. щ.д., ако намалят разхода за обслужване на клиенти с 1%.
„При настоящата финансово-икономическа криза стана ясно, че прилагането на подобни решения ще даде добър тласък на компаниите. 55-70% от разходите и 45-60% от оборотния капитал на компаниите е обвързан с дистрибуторската мрежа. Продължителни подобрения в тази насока биха донесли големи печалби за компаниите в сектора за потребителски стоки и шансът те да спечелят от това никога не е бил толкова голям”, добавя Андрю Кавени.
Промяна на културата в дистрибуторската мрежа
Според анализа, друг фактор, който оказва влияние на цялостната производителност на компаниите в сектора на потребителските стоки, е промяната на културата в дистрибуторската мрежа, за да се гарантира по-добро ниво на обслужване на клиента.
„Компаниите-отличници дават цялостни пълномощия на своите работници, което подобрява обслужването на клиентите”, пояснява Кавени.
Изследването можете да видите ТУК
За „Ърнст и Янг”
“Ърнст и Янг” е световен лидер в сферата на одита, данъчните и финансовите консултации и сделки. 135 000 служители на “Ърнст и Янг” по целия свят са обединени от споделени ценности и безкомпромисна отдаденост на качеството. Това, което ни отличава, е начинът, по който помагаме на служителите си, на клиентите и на по-широки общности да достигнат своя потенциал.
За повече информация посетете сайта: www.ey.com, или се свържете с
“Ърнст и Янг България” на тел.: +359 2 81 77 100.