През последните две години българските родители значително са увеличили годишния си бюджет си за играчки, сочат данни от проучване на онлайн портала Patilanci.bg. Семейство с едно дете, харчи средно по 40 лв., а тази сума скача тройно, до 120 лв., по време на големи празници, като Нова година и Деня на детето – 1-ви юни. Онлайн пазарът също се развива с бързи темпове, като родителите купуват чрез интернет играчки на средна стойност до 98 лв. годишно. Най-продаваните играчки през 2013 са Робо рибките, Барби, Лего, Кукли бебета и други играчки, които се рекламират по телевизията. Особено се е повишил интересът към интерактивни игри или играчки за развитието на ума на подрастващите, както и играчки – с десетки функции, мелодии и т.н.
Пазарът на детски играчки, който бележи ръст от 15% само за 1 година, е изключително динамичен. По данни на Patilanci.bg само за последната той е увеличил обема си с 20 млн. лв. България не изостава от световните трендове. Според проучване на Global Industry Analysts до 2015 г. размерът на този пазар в глобален мащаб се очаква да достигне 100 млрд. щ.д.
„Причината за този ръст, особено на фона на другите отрасли на икономиката, може да бъде търсена в бързото развитие на онлайн пазара“, коментира Светослава Иванова, мениджър на онлайн портала Patilanci.bg. „Детските стоки стават все по-достъпни за хора, живеещи извън големите градове. Асортиментите стават все по-големи – огромното разнообразие дава възможност за избор между много и най-различни марки и ценово разнообразие на стоките. Онлайн пазаруването пести време, усилия и пари. Цените са конкурентни и потребителите могат да намерят постоянни намаления и отстъпки“, допълва тя.
Друга интересна статистика в проучването на Patilanci.bg сочи, че всяка година се стартират между 20 и 30 нови български магазина за играчки, като средно едва един от тях успява да се наложи силно на пазара. „Голяма част от предприемачите, стартиращи онлайн магазин за детски стоки са фрийлансери, които мислят, че пазара не е конкурентен, а всъщност той е един от най-конкурентните в България“, добави Светослава Иванова. По думите й създаването, поддръжката и налагането на един онлайн магазин е не по-сложен процес от разработката на истински магазин, търговска марка или цяла фирма.