Павел Миледин – Росийский Forbes
превод от руски: Преслав Недев
По улеснения за частния бизнес Русия се намира на 120-то място, между Бангладеш и Коста Рика. Руският малък бизнес прави само 12% от Брутният вътрешен продукт на огромната страна. При това предприемачите постоянно са обект на проверки от правоохранителните и данъчните органи. На всичко отгоре сега има и криза. Удивително, но в тези условия малкият и среден бизнес, съдейки по изследване на Ситибанк и Руският център за микрофинансиране (Российский микрофинансовый центр (РМЦ), с оптимизъм гледат към бъдещето и нелошо се справят с финансовите проблеми.
Подобно изследване двете организации провеждат за първи път. Неговата цел е, съобщават партньорите, да се разбере „личността на собственика на малък бизнес”. База за изследването стават клиентите-предприемачи, които са обслужвани в руският клон на Ситибанк в Москва.
Как изглежда средният московски предприемач? Това е мъж с висше техническо образование, на възраст от 33 до 46 години. Той еднолично управлява своя бизнес. Дори и да има няколко съдружници в едно предприятие, в повечето от половината случаи има един основен собственик с дял над 50 на сто във фирмата. Основните цели за започване на собствен бизнес са следните – финансова независимост (58% от запитаните) и възможност за получаване на по-високи доходи (48%)., като са дадени наколко възможни отговора.
Любопитство буди преди всичко собствената оценка за успешността на бизнеса. Около половината (46% от запитаните) считат своят бизнез за успешен и преди началото на кризата, и по време на нея. Още 24% оценяват успешността на своят бизнес на средно ниво, както сега, така и до започването на финансовата рецесия. Изводът е, че кризата оказва незначително влияние на 70% от малките предприятия. Предприемачите, които признават, че изпитват затруднения са само 28% от запитаните.
Тези резултати по принцип съответстват на констатациите от изследването „Малък и среден бизнес в условията на криза”, проведено от „Опорой России” през ноември тази година. По данни на тази обществена организация, спадът на промишлената продукция и сривът на услугите довеждат до проблеми при трети малки компании. От септември ситуацията започва да се подобрява. Неразплатените вземания от клиенти се съкращава и само 17% от фирмите показват увеличаване на междуфирмената задлъжнялост (за сравнение през януари размерът е бил 27%). Броят на хората, за които възможността да привличат финансови средства е било трудна или невъзможна, също се е намалил (46% през ноември спрямо 75% през януари тази година).
Какво друго прави впечатление в изследването за успешността на бизнеса? Предприемачи, запитани от Ситибанк и РМЦ, считат, че семейният бизнес е два пъти по-успешен от този, при който съдружници не са роднини (62% спрямо 36%). Фирми, управлявани от собственици с произход от провинцията са по-успешни от собственици родени в Москва или Санкт Петербург.
Много важно значение има и образованието на управителите. 63% от предприемачите имащи висше икономическо образование притежават успешен бизнес, а всеки трети „техничар” може да каже, че е водещ в своят бизнес. Ключовите качества за упешният предприемач са професионализъм, умение да открива навреме и да решава проблеми, както и да поставя на наетият от него персонал адекватни задачи.
Собствениците на малък бизнес с голям оптимизъм гледат към бъдещето. Повече от 70% от запитаните очакват повишаване на оборотите. Други планове са повишаване на качеството, разширяване на номенклатурата на произвеждана продукция, както и географско разширяване на бизнеса. Откъде такова самочувствие?
„Това не ме удивлява. Хората просто вярват, че бъдещето ще е по-добро, че кризата може само да помогне в развитието, като създава нови ниши за бизнеса” – казва президента на РМЦ Михаил Мамут. Той счита, че именно тези позитивни очаквания се наблюдават от отговорите на анкетираните, независимо от текущите проблеми, административните бариери в развитието на бизнеса, както и намесата на държавните органи. Приблизително същото казва и Сергей Коротков, визепрезидент и директор на развитието на Ситибанк: „Хората винаги се надяват на по-добро”.