Изключително бързото развитие на високите технологии през последните години, отвори много потенциални ниши, даващи солидни възможности за печалби. Типичен пример за това е пазарът на мобилни приложения. Доскоро малцина можеха да си помислят, че всеки редови програмист може да изкарва пари от нещо подобно. Сега ситуацията е друга – всяка уважаваща себе си фирма производител на мобилни телефони има собствени смартфони и таблети (нещо средно между лаптоп и смартфон), които все повече се приближават по качество и практичност до преносимите компютри.

Що е то мобилно приложение?

Самите приложения представляват софтуер, с който се дава достъп на притежателите до разнообразно съдържание – олекотени версии на новинарски сайтове, игри, комикси и електронни книги, бизнес, навигационни програми, с една дума почти всичко за което можете да се сетите.

Тенденции

За големият потенциал на развитие категорично говорят цифрите – от 4.2 млрд. долара за 2009 г., постъпленията се увеличават до около 10 млрд. долара  през 2010 г., показват данни на изследователската компания IDC, публикувани неотдавна. А през следващите три години се очаква те да нараснат тройно и да достигнат до 35 млрд. долара. 

Кои са играчите в този сегмент?

Най-популярният виртуален магазин за приложения е на Apple – App Store, който бе пуснат през 2008-а.  Само две години по-късно, девет от всеки десет сваляния на приложения за iPad, iPod и iPhone са дошли именно от него. Преди дни App Store отпразнува специално събитие – изтеглянето на 10 милиардното приложение. Другият голям играч в сектора е Google с неговата операционна система Android.

Как е у нас?

Но да погледнем каква е ситуацията в България. Независимо от кризата, продължава бумът в продажбите на лаптопи, таблети и смартфони. През третото тримесечие на 2010 г. продажбите на преносими компютри в България бележат ръст от 16.8 % в сравнение със същия период на 2009-а. По данни на българските мобилни оператори през 2010 г. са били продадени около 280-320 хиляди смартфона, което е 15 % от всички продадени мобилни телефони.

Първото засега проучване на пазара на мобилни приложения  у нас пък бе направено в началото на миналата година и то показа, че 28% от българите използват подобен софтуер. Потребителите  инсталират средно по 8.5 приложения, като най-популярните групи са навигацията (44%), новините (42%), времето (36%) и каледнарните отметки (34 на сто).

Показателно е, че фирмите в страната желаят най-вече приложения свързани с НОИ, където хората могат да проверят здравния си статус, данни свързани с осигуряването и т.н. Други пък искат програми които включват плащане на сметки през мобилните телефони и проверка на e-mail и уведомяване.

Сред най-желаните приложения от физическите лица са свързаните с транспорта като например информация за разписанията на автобуси, влакове, самолетни полети, резервации, информация за закъснения и цени. В интерес на истината, част от тях вече е факт. Столичният център за градска мобилност например има вариант на Интернет страницата си разработена специално за iPhone, като програмката дава бързо и лесно информация за движението на градския транспорт в реално време.  

Индиректно за бързото развитие на пазара у нас говори още един факт. Според наши източници в момента мобилните ни оператори все повече увеличават приходите си от трафика на минути в Интернет, сваляне на песни и най-различни картинки и друго съдържание. 

Български хит в App Store

В същото време като разработки на мобилни приложения, страната ни има с какво да се похвали. В края на миналата година приложение за мобилни устройства, разработено от български специалисти, влезе в класацията на 10-те най-изтегляни програми от Интернет магазина за продукти на Apple в САЩ.

Програмката, наречена „Safe Travel“, спомага за по-безопасното пътуване на собственика на мобилното устройство и спестява притесненията на роднини и приятели. За целта трябва да бъде въведена началната и крайната точка на пътуването, а софтуерът изчислява автоматично колко време ще отнеме придвижването до желаната дестинация, в зависимост от превозното средство, което се използва  – автомобил, колело или пеша. Ако по някаква причина човекът не пристигне навреме, 15 минути по-късно софтуерът алармира, че може нещо да му се е случило и изпраща съобщения на най-близките му хора да го търсят, като ги информира за последното му местонахождение.

Когато потребителят наближи целта си, програмата известява автоматично близките, че е пристигнал.  Ако закъснява, софтуерът му напомня да коригира планирания час на пристигане. Отскоро пък притежателите на iPhone, iPod touch и iPad вече могат да ползват българско приложение-игра за учене по японски език.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *