Единствената рафинерия у нас „ЛУКойл Нефтохим“ спира работа. Това съобщи директорът на „ЛУКойл – България“ Валентин Залтев след среща с финансовия министър Симеон Дянков. Малко преди това Агенция „Митници“ разпространи до медиите съобщение, че лицензът за данъчен склад на „ЛУКойл Нефтохим“ и нефтения терминал на рафинерията „Росенец“, е отнет. Решението е връчено на дружеството на 26 юли 2011 г. и влиза в сила от тази дата. Въпреки че от руското подразделение на компанията до последно отричаха, че са получили документ за отнетия лиценз, NewBusiness.bg научи, че решението е било подписано още в края на миналата седмица.
Причината за отнетия лиценз е, че „ЛУКойл Нефтохим“ е единствената компания, която не е монтирала задължителните измервателни уреди, отчитащи точните количества горива, пуснати на пазара. Срокът за поставянето им изтече на 26 юни 2011 г. От „Лукойл“ преди няколко дни поискаха отсрочка, защото монтирането ще им струва поне 12 млн. долара и обещаха до края на годината да бъдат изрядни.
Без лиценз складовете на дружеството няма да могат да внасят и изнасят продукция, обясни шефът на митниците Ваньо Танов. Според Закона за акцизите и данъчните складове, ако дадена фирма няма лиценз за данъчен склад, тя не може да държи стоки под режим „отложено плащане“ и всички акцизи и ДДС за продукцията в склада стават незабавно дължими. Ако компанията има лиценз, акциз и ДДС реално не се плащат докато горивата не бъдат купени от крайни клиенти или веригите бензиностанции.
„Връщането на лиценза зависи единствено то „ЛУКойл“ и това кога успят да се впишат в буквата на закона“, обясниха за NewBusiness.bg от ведомството на Танов.
По думите на митничар №1 единственият ход на компанията е да обжалва пред съда заповедта му за предварително изпълнение за отнемане на лиценз. Докато Темида обаче не се произнесе рафинерията няма да може да продължи работа. Ваньо Танов обясни още след срещата с Валентин Златев и финансовия министър, че екипи на агенция „Митници“ са влезли на 27 юли в рафинерията и правят инвентаризация, за да се види колко акциз и ДДС дължи дружеството. До два-три дни ще бъдат ясни количествата, обясни Танов.
Ако от рафинерията поставят съответните уреди и осигурят онлайн връзка към автоматизираната система на Агенция „Митници“, лицензът може да бъде възстановен още в срок от два, максимум три месеца, заяви Танов.
„Ние сме законопослушни, естествено изпълняваме указанията, привели сме рафинерията в авариен режим на работа и предстои спирането и“, заяви пред журналисти Валентин Златев, след като напусна разговорите в министерството на финансите. Той остави без отговор въпроса ще има ли проблем със снабдяването на бензиностанциите и дали ще успеят да монтират измервателните уреди преди края на годината, както твърдяха миналата седмица.
В сутршения блок на БНТ Ваньо Танов уточни, че законът позволява петролните продукти, които се намират в завода да бъдат преработени до готова продукция. След това обаче те нямат право да бъдат продавани и остават в рафинерията, като за тях се дължи акциз и ДДС.
И Танов и Дянков са категорични, че ако „Лукойл“ не доставя в момента горива за българския пазар, те ще бъдат доставяни от друго място. „На пазара няма да се почувства, абсолютно съм убеден, никакъв недостиг на горива. Ние сме свободна държава-членка на Европейския съюз (ЕС), така че всички пазари в общноста са отворени за нас. Не виждам никакъв проблем“, каза митничар №1.
Вицепремиерът и министър на финансите Симеон Дянков коментира, че няма опасност от криза с горивата, защото в България има повече от 420 вносители. Според него няма опасност и за постъпленията в бюджета, тъй като акцизите се плащат при потреблението на горивата. „Големите фирми са еднакви пред закона и всички трябва да го изпълняват“, заяви още Симеон Дянков по повод неспазеното от компанията изискване за монтиране на измервателни уреди. Само седмица по-рано лично шефът на НАП Красимир Стефанов се застъпи за „ЛУКойл“, като обясни, че спирането на работа на рафинерията щяло да застраши приходната част от бюджета. Той изтъкна, че петролната компания осигурява 25% от данъците в хазната. Изчисленията на икономисти обаче обориха тези прогнози, като изчислиха, че дружеството внася около 6% от приходите.
По данни на агенция „Митници“ в страната има 74 данъчни склада и 420 регистрирани вносители на горива, които ползват тези складове. Източник от ведомството на Ваньо Танов коментира, че от „ЛУКойл“ имат разпределителни депа към дистрибуторската мрежа и техният лиценз на данъчни складове не е отнет.
Хронология
През февруари 2010 г. по предложение на финансовия министър беше приета наредба, която задължи всички данъчни складове да монтират измервателни уреди на определени точки в помещенията и да свържат тези уреди със системата на агенция „Митници“. Целта беше да се проследи какви количества горива минават през даден склад. През август 2010 г. всички производители обжалваха в съда влизането в сила на наредбата, а в началото на октомври Темида отсъди в полза на държавата. След това петролните фирми имаха двуседмичен срок, в който да подадат заявления за привеждане в съответствие с изискванията. В заявленията те трябваше да посочат график на монтирането на уредите. „ЛУКойл“ също са подали въпросния документ. Не е ясно обаче какви дати е посочило дружеството.