Комисията за защита на потребителите заведе иск срещу Globul

Комисията за защита на потребителите заведе иск срещу мобилния оператор „Космо България Мобайл” ЕАД, известен с марката Globul. „Това е крайна мярка, която контролният орган предприема спрямо фирмата за нарушаване правата на голяма група потребители чрез въвеждане на неравноправни клаузи в Общите условия на договорите с клиентите й“ – пише в изявление на КЗП.

Една от тези клаузи предвижда възможност потребителят едностранно да прекрати индивидуалния си безсрочен договор едва след като месец по-рано е направил писмено предизвестие за това и след като е изплатил всички дължими суми, както и месечната абонаментна цена за срока на предизвестието. Той има право да прекрати индивидуалния си договор, без значение дали е срочен или безсрочен и при „съществено или системно нарушение на Общите условия от страна на Глобул”, но отново при същите условия – да направи писмено едномесечно предизвестие и да изплати всички дължими към момента суми заедно с месечната абонаментна такса за периода, в който тече срокът по предизвестието. В същото време е дадено право на Глобул едностранно да прекрати незабавно индивидуален договор, в случай че потребителят е нарушил съществено или системно Общите условия. Тези уговорки водят до значително неравновесие между правата и задълженията на двете страни по договора, смятат от Комисията.

Друга уговорка в ущърб на икономическите интереси на потребителите е тази, с която търговецът си запазва правото да променя цените на предоставяната услуга, без да даде възможност на клиента си да се откаже от договора, в случай че той стане неизгоден за него. Оказва се, че е създадена предпоставка потребителят да остане абонат на същия оператор, въпреки че окончателно определената нова цена е значително завишена в сравнение с цената, уговорена при сключването на договора и последвалата актуализация на таксите вече не го устройва. Възможността мобилният оператор едностранно да прекрати договора с клиента си, ако има изискуеми задължения по други договори, сключени между двете страни, е третата неравноправна клауза в Общите условия на мобилния оператор, смятат още от КЗП. „В случая за подобно действие липсва правно основание, тъй като, за да е налице такова, в текста на клаузата трябва да бъде уговорена отговорност, в чието основание да лежи развалянето на договора. Договорите могат да бъдат изменяни, прекратени, разваляни или отменени само по взаимно съгласие на страните или на основания, предвидени в Закона за задълженията и договорите“ – посочват още от Комисията.

Искът на КЗП срещу „Космо България Мобайл” ЕАД е за преустановяване на нарушенията. Той е подаден след множество жалби, постъпили в контролния орган за причинени от оператора затруднения да прекратят договора си с него и да изберат по-изгодно предложение на друг. Това става точно във времето, когато се въвежда възможността за преносимост на номерата между мобилните оператори и когато те са изправени пред предизвикателството поне да задържат своите абонати. „В хода на анализа на Общите условия на фирмата експертите установиха наличие на неравноправни клаузи, една от които има отношение към проблема с преноса на номера между мобилните оператори и която присъства в иковата молба на КЗП, наред с още две други.
При прегледа на Общите условия на мобилния оператор експертите откриват и други неравноправни клаузи, които обаче са отстранени след влизането в сила на новите Общи условия на мобилния оператор“ – пише в изявлението на комисията.

До иска за премахването на визираните по горе три неотстранени неравноправни клаузи се е стигнало след като КЗП изпраща писмо до компанията, с което настоява те да бъдат доброволно отстранени или променени така, че да предвиждат еднакви права и задължения и за двете страни, като е даден срок за това. В писмото КЗП настоява още фирмата да предприеме действия да информира потребителите и контролния орган за направените промени. Междувременно влизат в сила нови Общи условия на мобилния оператор. При разглеждането им от експертите се оказва, че три от откритите неравноправни клаузи, за които КЗП е изпратила писмо с настояване да бъдат отстранени и за които фирмата е поела отговорност, че ще премахне, отново присъстват със същия запис. Срокът е удължен, за да се даде възможност на оператора да коригира доброволно влезлите нови Общи условия. Той е достатъчно дълъг – цели три месеца. След изтичането му е направена поредна проверка, при която се оказва, че същите неравноправни клаузи продължават да присъстват.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *