Комисията за защита на потребителите (КЗП) обяви, че дава две седмици на електронния магазин get.bg да коригира своите условия, при които клиентите могат да върнат в 7-дневен срок закупените от него стоки, съобщиха от ведомството. На сайта се предлагат разнородни артикули – от книги и билети за концерти през парфюмерия, дрехи и аксесоари до битова техника и видеокамери.
Проверка на КЗП е установила, че за отказ на потребителя от сделката търговецът е въвел изискванията да „не е нарушавана целостта на опаковката” и стоката да е запазена „във вида, в който е получена”. Така се изключва възможността клиентът да се запознае детайлно с реалните характеристики на продуктите, да ги изпробва или премери, за да прецени дали реално отговарят на неговите потребности или са му по мярка и в случай че не са – да ги върне, смятат от ведомството.
Според неговите представители, това е неравноправна клауза, която ограничава правата на потребителя, дадени му с директивата за електронната търговия и пренесени в Закона на защита на потребителите (ЗЗП). Според разпоребдата на закона „потребителят е длъжен да съхранява получените от доставчика стоки, тяхното качество и безопасност” в тези седем дни, в които има право да ги върне. Не съществува, обаче, определение, че опаковката е част от елементите за безопасност и качество на стоката.
Според хора от сектора на електронната търговия обаче, възможността потребителите да унищожават опаковки на продукти, след което да ги връщат, на практика може да доведе онлайн магазините до сериозни загуби и да спре развитието на този бранш, който в други страни вече се налага като част от модерния облик на търговията. Припомняме, че преди няколко години казусът беше в основата на битка в публичното пространство между КЗП и редица онлайн магазини. Той дори стана причина за основаването на Българската асоциация за електронна търговия, която да защитава правата на фирмите от новия бранш.