Росен Цветков
За младите хора, които искат да работят и да натрупат малко повече пари за първоначална инвестиция в нещо друго, а защо не и собствен бизнес, кол-центровете на големи чуждестранни компании са изключително удобна възможност. Предимствата се не едно или две – гъвкаво работно време, добро заплащане, при това почасово. От друга страна за големите западни фирми, цената на труда тук е далеч по-ниска отколкото в страната им, както впрочем и цените на телефонните разговори, което през последните години ги накара да поразвържат кесиите и много от тях откриха кол-центрове в България. Достатъчно е да напишете „Кол център“ в търсачката „Гугъл“ и буквално може да се изумите от хилядите резултати, които излизат.
Ученици например разказаха за NewBusiness.bg, че
печелят по 1300 лева на месец
с работа по пет часа на ден след часовете. По-оправните тийнейджъри без проблем си изкарват над хилядарка на месец с пет дни работа в седмицата, а за най-добрите има и сериозен шанс да се издигнат в кариерата. Разбира се задължителното условие е перфектното владеене поне на един западен език и наличието на желание.
„Кол-центровете в момента са истински хит на пазара. Заради кризата в Западна Европа все повече западни фирми се изнасят към България, за да намалят разходите си. Отварят се стотици работни места за специалисти по работа с клиенти, като стартовите заплати стигат и до 2 хил. лева“ – обясняват експертите по човешки ресурси. „Можеш да работиш и 3, 6 и 12 часа на ден, както и през уикендите, стига да имаш желание.
Висше образование не е необходимо,
но трябва да се справяте с езиците перфектно. Ще трябва да минете през няколко интервюта, преди да ви наемат“ – посочват пред нашето издание от кол-център на известна софтуерна компания.
Младежите, които говорят перфектен английски, обикновено започват с 1300 лв. заплата. За два западни езика възнаграждението вече гони две хиляди. Най-търсени са немският, френският и испанският. Допреди година – две на почит бе и холандският език, тъй като доста рядко у нас се срещаха хора, които могат да го говорят. Няколко фирми дори организираха шестмесечни обучителни курсове за кандидат служителите си, като през този период дори им плащаха определено възнаграждение. Единственото условие бе те да подпишат договор, че след като преминат обучението за определен период
ще работят именно в тази фирма.
Сега заради кризата търсенето на холандския е намаляло, макар че за най-добрите работа винаги се намира.
Не бива да се забравя, че в кол-центровете има възможност месечното възнаграждение доста да се увеличи заради получаваните бонуси, които за най-добрите могат да достигнат до 800 лева. Всичко зависи колко обаждания са били приети от дадения работник и дали клиентите са останали доволни от обслужването, което са получили.
Отношението към клиента
е изключително важно, защото най-често разговорите например с крайно ядосан гост на хотел от друг континент представляват доста сериозно изпитание за нервите на всеки човек. Но за операторите в колцентър това е ежедневие. Те трябва да отговарят на изискванията на клиентите на различни компании, които използват услугите на контакт центъра. В тази графа попадат интернет резервации, реклама на определен продукт, както и отговаряне на всякакви запитвания, свързани с конкретната стока. До скоро например голям
хит бяха продажбите на камини във Франция и Белгия.
Именно поради факта, че се общува с хора по целия свят, операторите трябва донякъде да имат и подход към всеки потенциален клиент. Затова трябва да са проактивни, с положителна нагласа към работата и донякъде психолози, защото бързо трябва да се ориентират в обстановката, особено когато това се случва по телефона и на чужд език.
Впрочем високите заплати изкушават не само учениците и студентите. Все повече чужденци у нас се хващат на добре платената работа. Затова не е странно, че ако се разходите покрай „Бизнес-парка“ в „Младост – 4“ лесно
можете да видите мароканци или алжирци,
говорещи на френски. Те не крият, че тук взимат почти същите пари както и във Франция, но сметките им за квартира и храна са много по-ниски. И не крият колко са хубави българските момичета – и най-вече тези в Студентски град. Ирландците също се изкушават да идват в страната ни – за тях и бирата тук е по-евтина, отколкото на Албиона.
Аутсорсинг компаниите ухажват служителите си и с атрактивни социални пакети. Младите хора разполагат с ваучери за храна и таксита, както и с допълнителна здравна застраховка. По-голямата част от шефовете им осигуряват и допълнителни обучения, както и и тиймбилдинги, макар в момента заради кризата тези разходи да са поорязани.
Модерно
Напоследък, сред най-търсените обяви за работа в кол-центрове са тези за работа към онлайн казино. Достатъчно е да се влезе в www.jobs.bg, избира се държава – България, град – София град и под нея пак София. Най-важното е на ключовата дума да се напише „csms“. Справката на NewBusiness.bg показа, че в момента има около десетина актуални обяви. Търсят се хора с италиански, чешки, гръцки, португалски, унгарски и дори сръбски език.
Според хора, занимаващи се с подобна дейност, в зависимост от отдела за който се кандидатства, се определя заплатата и работното време. Най-често се работи по-осем часа, но възнаграждението е доста щедро.
„Само не се насочвай към party gaming/poker и други от сорта. Тяхната работа е доста по-тежка защото бачкат повече от 9 часа. И графиците се правят за месец – два напред. При това положение не остава много време за купони и жени, както и за лекции“ – предупреждават препатили.Тенденции
Кол центърът на HP в България е реализирал 6.9 млн. лв. печалба за 2008 г., което е спад с 55% спрямо 2007 г., показват данни на дружеството публикувани в края на юни. Приходите от продажби се увеличават със 17.5% на годишна база и достигат до 69.6 млн. лв. Към края на 2008 г. в дружеството работят 1507 души, от които 944 директно наети и 563 – наети през агенции партньори. Увеличението на персонала е с 537 души за година.
Дружеството извършва отдалечена поддръжка, управление на IT инфраструктура и отстраняване на повреди на място. Основните клиенти са от Германия, Австрия, Швейцария, Великобритания, Ирландия и скандинавските страни.
Разходите за персонала през миналата година се увеличават със 131% на годишна база до 26.7 млн. лв., а тези за материали и консумативи намаляват с 56% до 2.1 млн. лв. Ръст има и при разходите за външни услуги – с 18.7% до 24 млн. лв. Собственият капитал на кол центъра към края на 2008 г. е 9.3 млн. лв., а пасивите му са 6.6 млн. лв. Прогнозите са към края на 2009 г. дружеството да увеличи капацитета си с 30-40%, като броя на заетите, ще достигне 2000 души. Очакванията са като цяло световната финансова криза да генерира допълнителни бизнес възможности за дружеството, доколкото големите компании потенциални клиенти ще се стремят да оптимизират разходите си и аутсорсингът на определени дейности и функции е една от възможностите за такова оптимизиране.