Марио Пешев е дългогодишен специалист по уеб дизайн, уеб програмиране, информационна сигурност и преподавател по програмиране. От скоро Марио развива и своята фирма DevriX, която е фокусирана върху създаването на лесни и ценово достъпни фирмени уеб сайтове, базирани на платформата wordpress. Той се съгласи да даде интервю за читателите на NewBusiness.bg относно бъдещето на тази платформа и начина, по който тя променя пазара на уеб сайтове, позволявайки на всеки начинаещ предприемач да се сдобие с фирмен сайт на достъпна цена. Ето и самото интервю:

 

ВЪПРОС: Здравей Марио, би ли се представил накратко?

ОТГОВОР: Казвам се Марио Пешев и съм техническият ръководител на фирма DevriX ЕООД. Последните няколко години прекарах като софтуерен разработчик и трейнър на свободна практика, като регулярният обем на работата доведе до необходимостта от създаване на юридическо лице за по-лесно оформяне на финансовата и юридическата част. Отне ми известно време да пристъпя към формализирането на нещата, но след консултация с екипа на NewBusiness.bg получих подробно описание на процедурата и необходимите документи, публикувана като статия във втория брой на PDF – изданието.

В момента фирмата се занимава с изработка на уеб и софтуерни решения, обучения и поддръжка, като основен фокус е WordPress платформата и надграждането над нея.

 

ВЪПРОС: Защо избра да се фокусираш върху WordPress и какви са предимствата на тази платформа?

ОТГОВОР: WordPress е една от най-популярните платформи за уеб продукти на пазара. Продуктът се развива активно от 2003 г. насам, покрива огромен процент от необходимите функционалности, които биха потрябвали за един уебсайт, безкрайно лесен за употреба и интуитивен е, включително за нетехнически лица. Тъй като покрива огромна аудитория от хора – ползватели, писатели/блогъри, технически лица, администратори и др., в Интернет е пълно с общодостъпна информация, видео уроци, форуми за поддръжка и най-вече експерти в различни области на платформата.

 

ВЪПРОС: До какви ценови нива стига един WP сайт?

ОТГОВОР: Няма конкретен горен праг за изработка на сайт. Въпреки че WordPress започна като блог платформа, последните години я изграждат като мощна и гъвкава CMS система (система за управление на съдържанието), която е повече от удобна за различни типове сайтове, портали, изграждане на портфолио визия, уеб решения за събития и конференции и прочие. Последните статистики от началото на месеца сочат, че 14.7% от топ 1 милион сайтове в света са WordPress базирани, а 22 от всеки 100 домейна в САЩ сочат към сайтове и портали, изградени над платформата.

Интересно е обаче от какви цени може да тръгне един такъв проект. Имайки предвид нашия пазар, в DevriX изработваме стандартни шаблонни уеб сайтове на цена от 400 – 600 лв, по-специфични бизнес изисквания обикновено започват от 1000 лв, а т.н. „Premium“ дизайнерски решения, електронните магазини и специализираните сериозни платформи стартират от 1800 лв. и горният праг варира според обема на спецификацията на клиента.

 

ВЪПРОС: На какво се дължат тези толкова достъпни цени?

ОТГОВОР: Основната причина са множеството от готови модули и функционалности и разнообразието на теми, които дава WordPress платформата и общността. Причината да приема WordPress присърце е това, че е свободна платформа с отворен код, която позволява модификации от технически лица. Това означава, че програмисти и дизайнери от целия свят могат да допринасят със свои продукти напълно безплатно или на цени стандартно под 100 лв за конкретни функционалности или дизайни. Освен това един продукт с отворен код подлежи на всякакъв тип модификации, така че визуално и технически да задоволи конкретните нужди на клиента, без да се налага да се програмира от самото начало (което е времеемък и респективно по-скъп процес).

За пример на читателите, в момента основният сайт на платформата предлага безвъзмездно разнообразие от над 1400 готови дизайна и близо 16 хиляди разширения. Други компании и експерти предлагат професионални дизайни и платени модули за електронни магазини, сайтове за колективно пазаруване, социални мрежи и т.н. Повечето решения са стандартни, така че клиентите, които нямат крайно ексцентрични или нестандартни изисквания, могат да се възползват до голяма степен от готови решения, така че цената отива основно за конфигуриране на проекта, подобно на конструктор, както и за стандартни визуални или структурни промени по отделните страници и поддръжка.

 

ВЪПРОС: Това означава ли, че създаването на хубав уебсайт вече е по джоба на всеки начинаещ предприемач?

ОТГОВОР: Това е спорен въпрос, тъй като начинаещите предприемачи трябва да инвестират време и ресурси в създаването на фирма, иницииране на някакъв бизнес или продукт, управление на финансите и други специфични еднократни или ежемесечни разходи. Въпреки това сайтът е необходимост за повечето проекти – като визитката на 21-ви век и контакт с клиенти, партньори или работодатели. 

Добрата новина е, че веднъж изградено, всеки wordpress сайт предоставя възможности за последващо разширение на платформата без задължителната намеса на техническо лице. Огромната база от безплатни разширения позволява добавянето на модули за споделяне в социалните мрежи, механизъм за периодично архивиране на съдържанието на сайта, добавяне на проста рейтинг система и още много други.

За да бъда напълно коректен, по-голямата част от нещата са на достатъчно ниско техническо ниво, за да могат да бъдат извършени и от неспециалист. Тук обаче идва съществената разлика между любителски сайт и професионална платформа, която служи за портфолио или за работата на реален продукт. Business Insider представиха чудесно опита на предприемача Ken Sundheim в статията „Как WordPress може да изтормози, победи и доведе предприемача до банкрут?“. Той споделя опита си да надскочи любителската работа с платформата и част от проблемите, на които се е натъкнал. Оригиналният материал е достъпен тук – http://www.businessinsider.com/how-wordpress-can-torture-defeat-and-bankrupt-the-entrepreneur-2011-8

Сумата за изработка на сайта включва не само инсталация и конфигурация на готови неща, но подбор на правилните модули в зависимост от изискванията на клиента. В последствие те се настройват и конфигурират до получаване на оптимален резултат. Безплатните решения са чудесни в част от случаите, но често настъпват конфликти между различни настройки и приложения, а клиентите нямат надежден отдел „Поддръжка“, към който гарантирано да се обърнат и да получат обратна връзка, както е при скъпите платформи и разширения.

 

ВЪПРОС: А може ли на база на wordpress да се направи по-сложно корпоративно уеб решение – за търговска компания, за медии?

ОТГОВОР: Разбира се. Последните тенденции за професионални и платени wordpress теми покриват и опции за портфолио, корпоративен сайт, електронно списание, електронен магазин, групон, социална мрежа. Все още шаблоните извън стандартен блог или обикновен бизнес сайт са малко, но търсенето допринася за постепенната поява и на такива опции. Същото се отнася и за функционалните модули – на пазара има 2 популярни безплатни решения за електронен магазин и 4 платени такива, които имат интеграция с различни системи за разплащания, продукти и категории, нива на достъп, архив за поръчките и още много други полезни опции, достъпни предимно при платените решения от по-висок клас.

В момента довършвам голяма международна социална мрежа с профили и галерии, платен потребителски достъп с PayPal, двуезично съдържание и геолокиране на потребителите от различните страни. Другият продукт, който развиваме екипно от началото на годината, е шаблон с множество опции за промяна на външния вид от административния панел – цветове, шрифтове, галерии и блогове и прочие – който е полезен както на компаниите, които могат да се обучат и да правят дизайни за по-кратко време, така и за потребителите, които могат да променят съществено визията на сайта си без какви да е технически познания.

 

ВЪПРОС: Според теб как ще повлияят достъпните уеб платформи, като wordpress, Drupal, Joomla на онлайн бизнеса и на достъпността на уеб услугите за малкия бизнес?

ОТГОВОР: Възможността професионален екип да изгради за седмица или две уеб продукт на цена от 500 лв. логично би трябвало да засили електронното присъствие на предприемачи, фирми и различни типове продукти. Трите платформи покриват огромна ниша от клиенти и за кратък срок и малко усилия могат да изградят разнообразни проекти. Все пак не трябва да се забравя, че за конкретни изисквания готовите платформи са неподходящ избор – когато бързодействието е от значение или изискванията се различават до такава степен от готовите решения, че е по-лесно започването от самото начало. 

За непретенциозните има възможност дори да се регистрира безплатен блог в wordpress.com . Опции за инсталация на разширения няма, а темите са ограничени, но блогъри и писатели могат да спестят всякаква форма на поддръжки на сървъри и инсталации, като просто се регистрират в безплатната система. Любителските проекти спокойно могат да се впишат в безплатна инсталация с готови решения. Като финал, за реалната разработка и финализирането на крайния продукт има десетки фактори, които не се виждат директно от крайния клиент:

– надеждност на сайта

– сигурност и защитеност

– валидация на кода

– SEO оптимизация – за по-добро присъствие при търсене в Google

– подбор на правилните ресурси (аз например предпочитам минималистичния и опростен лек дизайн, който може да зареди бързо и с мобилен интернет)

– избиране на правилните ефекти – фините анимирани детайли при прелистване на меню или отваряне на снимка

– поддръжка на всички браузъри – сайтът да се отваря и изглежда адекватно под Internet Explorer 7+, Firefox, Chrome, Safari, Opera

Това са част от нещата, за които се грижим като технически лица и те обикновено варират в зависимост от изискванията и целите на всеки клиент. Така или иначе, най-важното нещо е налице – изборът на всеки дали да използва сам готовата платформа или да се довери на технически екип за високи крайни резултати и разширена функционалност.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *