Марк Твен казва, че има два вида презентатори на света: такива, които се притесняват да говорят пред публика, и лъжци. Факт е, че почти всеки човек страда от нервна възбуда, когато му се наложи да говори пред по-голяма аудитория и това е напълно нормално. Проблемът идва, когато това притеснение стане толкова страшно в собствените ни очи, че ни пречи изобщо да излезем и да говорим пред хората.

 

Независимо, че живеем във века на комуникациите и имаме неизброимо много средства и канали за общуване, живото общуване си остава най-ефектното средство за споделяне на мисли, за внушаване на идеи и за въздействие върху хората. Страхът от говорене пред публика може само да ни лиши от възможността да бъдем истински лидери и успешни хора както в личните си отношения, така и в бизнеса.

 

Как да преодолеем този страх?

 

Преди всичко, трябва да знаем от какво се поражда той. Страхът винаги извира от нашата неувереност, следователно най-добрият начин да го победим е да повишим своята самоувереност, а най-добрият способ за това е подготовката

 

В какво се изразява тя?

 

Първо, научете добре материала, който искате да споделите. Съберете точната информация и се уверете, че източниците ви са такива, на които може да се има доверие. Прочетете важните факти, препишете ги на отделни картички или на лист, откъдето при нужда да можете да си ги припомните. Колкото по-сигурни сте в знанията си, толкова вашето самочувствие на експерт ще бъде по-високо, а оттам и вашата увереност.

 

Второ, репетирайте! Не е нужно да научите текста си наизуст – това даже ще ви пречи и ще ви сковава. Но е важно да си направите репетиции, за да изгладите своята презентация. Може да го направите пред публика – роднини, колеги или приятели – а може и да си сложите една плюшена играчка за зрител, ако в началото живите погледи на вашите зрители все още ви притесняват. Направете си видео запис и след това го изгледайте с приятели. Чуйте техните коментари за вашето поведение на сцената и го коригирайте при следващата репетиция.

 

Трето, опознайте публиката си. Разберете с какво се занимават (поне по-голямата част от тях), какви са техните очаквания от събитието, на което са дошли и конкретно от вас и вашата компания. Вмъкнете тези неща във вашата презентация и я актуализирайте. Никога не представяйте една и съща презентация пред различни публики!

 

Четвърто, опознайте залата. Отидете по-рано на мястото, където ще говорите (за предпочитане е още предишния ден), разгледайте помещението, опознайте как се отоплява, осветлява и проветрява. Проучете сцената и техническите пособия, които ще ви бъдат предоставени – микрофони, кабели, дистанционни, компютри, интернет. Направете си генерална репетиция с тях, за да усетите как ще се чувствате. Техниката не бива да ви пречи или да ви разсейва – тя трябва да бъде незабележима за вас и да не отклонява мисълта ви от темата на презентацията.

 

Пето, подгответе се физически. Отидете на мястото на изнасяне на презентацията по-рано. Починете си, пийте достатъчно вода, след това посетете тоалетната. Направете си дихателни и отпускащи упражнения, за да се почувствате комфортно. Излезте сред аудиторията и се срещнете с хората, за да усетите атмосферата на събитието.

 

И накрая, най-важното – винаги се усмихвайте. Вярвайте в успеха на вашата презентация. Зрителите са дошли, за да научат нещо полезно от вас. Тяхната нагласа е позитивна. Нямате причина да очаквате провал. Усмихнете си и приветствайте успеха си! 

 

Майк Рам е преподавател по комуникационни и презентационни умения. Той води курса „По стъпките на Дракона“, в който обучава своите курсисти на всички аспекти на уменията за говорене пред публика и ефектното въздействие върху слушателите. От неговите обучения се възползват търговци, продавачи, бизнесмени, политици и общественици. Добрите уменията за презентиране и общуване носят полза във всички области на живота и бизнеса.

 

Следващото издание на курса „По стъпките на Дракона“ започва на 18.05.2014 г. Повече информация за него можете да прочетете тук.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *