Интернет безспорно улесни и демократизира предприемачеството и създаде много нови възможности за стартиране на малък бизнес. Вече повече от десетилетие огромен брой малки екипи от програмисти в България печелят доходи много над средните у нас, създавайки софтуер за клиенти от САЩ, Западна Европа и Азия. Днес към тези възможности се добавят и нови, благодарение на средите за разработка на приложения, създавани от редица водещи компании в света. Игри за Facebook, мобилни приложения за клетъчни платформи, като Android, iPhone OS или BlackBerry, и дори създаване на виртуални офиси и магазини във вселената на Second Life – тези сегменти вече носят приходи на хиляди малки екипи от разработчици по целия свят.
Сред опциите за стартиране на бизнес в интернет обаче има и такива, за които дори не се изисква да владеем някой език за програмиране или да навлезем в някоя от специфичните среди за писане на приложения, за посочените по-горе платформи. Една такава възможност е YouTube –
медийна среда от ново поколение,
в която все по-често виждаме цели аматьорски предавания и поредици, привличащи ежедневно стотици хиляди зрители. Начинаещи комици, видео блогъри, момичета с нескрит сексуален подтекст в облеклото, но коментиращи сериозни теми, забавни изобретатели, автори на видео ревюта за най-новите технологични джаджи – това е само част от една група от млади хора, способни да бият дузпата на традиционния телевизионен модел, при който големи продуцентски екипи създават съдържание в скъпи телевизионни студия и го излъчват по канали с национален лиценз.
Основната причина за успеха на много от авторите на YouTube – клипове е тяхната достъпност, във всеки смисъл на тази дума. От една страна техните клипове са на един „сърч“ (search – търся, англ.) разстояние, без да се налага да ги търсим в програмата на телевизията, да помним начален час и
без ограничение кога и колко пъти ще ги гледаме.
Ако попаднем току що на интересна нова видео поредица, бихме могли тутакси да изгледаме всичките й предишни епизоди. Нещо, немислимо при традиционната телевизия. От друга страна много от тези нови медийни герои говорят на младежкия език на своите зрители, за темите, които интересуват зрителите им и не са подвластни на телевизионна регулация, както и на консервативни редакторски екипи. Създавайки съдържание, много по-близко до това, за което мисли младежката аудитория, тези продуценти от ново поколение показват, че предприемачеството не се корени в притежаването на начален капитал или в други видими фактори, а е
изцяло в главите на хората.
Рекламният сектор вече реагира на промените и някои от водещите рекламни агенции в САЩ и други страни по света поглеждат към новите възможности за интерактивна реклама. От самата YouTube предлагат на хиляди автори на любителски клипове, да им станат партньори, интегрирайки рекламни послания в създаденото от тях съдържание. А приходите на най-успешните сред тях, като например американецът Майкъл Бъкли – създател на самостоятелно уеб шоу, вече достигат шестцифрени суми годишно.
Бъкли напуска работата си през миналия септември, след като приходите му от страничната онлайн дейност започват многократно да надвишават тези от заплатата му, като асистент в компания за музикално промотиране. Макар, че той самият нарича своето онлайн шоу, излъчващо се в YouTube по три пъти седмично, „глупаво“, то вече му е помогнало да изплати всичките дългове по кредитните си карти и дори да му останат още доста пари в сметката. 33 – годишният младеж не е
започнал своя YouTube бизнес
по собствена инициатива. През 2006 г. той е участвал в малко седмично телевизионно шоу, когато братовчедът му започва да поства откъси от него във все още набиращия популярност сайт за видео хостинг. Участията на самия Бъкли се оказват по-интересни на онлайн потребителите от предаването и скоро младежът създава собствена поредица от комични предавания, наречена “What the Buck?” (http://www.youtube.com/whatthebuckshow), публикувайки я единствено във видео сайта. „В YouTube аз имам 100 милиона зрители. Това е лудост“ – твърди самият автор на шоуто.
Всичко, от което Бъкли е имал нужда, за да започне този онлайн бизнес, е била видеокамера Canon за 2000 щ. долара, едно платно за фон и чифт работни лампи, с които да регулира осветлението. Останалото е талант и идеи, които във времето на демократизация на медиите могат много по-лесно да се доберат до зрителската аудитория. Вероятно, ако младежът трябваше да премине през цялата бюрократична телевизионна машина, за да създаде своето предаване, той едва ли щеше да натрупа сегашната си известност. Сайтове, като YouTube, обаче позволяват на всеки малко по-инициативен младеж,
да открие свои фенове,
а за целта е достатъчно единствено да създаде интересно съдържание и да го публикува в мрежата.
Със сигурност създаването на голяма аудитория онлайн изисква време. „Прекарвал съм по 40 часа седмично в YouTube в продължение на една година, преди да изкарам първите си приходи“ – обяснява Бъкли – „Но все пак рано или късно усилията ти се възнаграждават.“ Младежът е един от първите официални членове на партньорската програма на YouTube, която днес включва хиляди участници – от любители, до големи медийни компании. Те позволяват на интернет гиганта да поставя рекламни послания в самите клипове, както и около тях, след което двете страни си разделят приходите. Целта на YouTube е ясна – да превърне хобито на милиони потребители в бизнес, който да носи пари и на двете страни. С тази своя стъпка компанията, която е част от групата на Google, създава на практика
ново поколение от неинституционални масмедии,
някои от които – работещи на принципа „one man show“. Интернет гигантът не разкрива колко е средният приход на неговите партньори, но според неотдавнашно изказване на Арон Замост, говорител на компанията „хиляди YouTube партньори печелят хиляди долари месечно“. Самият Бъкли разкрива, че е спечелил над 100 000 щ. долара от реклами в своите клипове.
За YouTube програмата е не само сериозен приходоизточник, а решава и някои доста важни проблеми. Сайтът е 10 пъти по-популярен от всички останали онлайн услуги за споделяне на видео, но голяма част от клиповете се публикуват от анонимни потребители, което създава потенциални проблеми с авторските права. Мотивирането на потребителите да създават и хостват собствено съдържание решава поне частично този проблем. Компанията обаче има много по-големи очаквания от партньорската програма по отношение на начина, по който
ще повлияе на медийния пазар.
Идеята за печеливши медийни проекти, създавани от един единствен човек, звучи много привлекателно за стотици младежи със средно ниво на интернет познания и с афинитет към заснемането на случващото се около тях. Не всичко обаче е толкова лесно – в интернет всеки се бори а популярност и за да се откроиш сред морето от съдържание, трябва да имаш собствена маркетингова стратегия, както и да работиш много, за осъществяването й.
Все пак остава удоволствието от това, че можеш да спечелиш сериозни приходи, правейки нещо, което обичаш и то – без шефове, които да ти висят на главата. Самият Бъкли например снима своето шоу от дома си, където живее с приятеля си и четирите им кучета. И това не пречи всеки епизод на “What the Buck?” да бъде
гледан от средно около 200 000 потребители
на глобалната мрежа. Бъкли обаче добавя, че създаването на пет минутен скеч с шеги за танцовите способности на Бритни Спиърс далеч не е толкова лесно, колкото изглежда от страни. Младежът, който е завършил психология, непрекъснато усъвършенства своите презентационни умения, дикция и способност за писане на сценарии. „В интернет има толкова много възможности, че вече нямам време да работя по всичко“ – твърди Бъкли, обяснявайки защо се е наложило да напусне работата си в музикалния промоутър Live Nation и да се фокусира изцяло върху своето уеб шоу.
Вероятно мнозина българи биха побързали да посочат, че младият предприемач е имал късмета да се роди в САЩ, където има огромен брой потребители, готови да погълнат всяко ново съдържание, което им се предложи. Докато на ограничения и неплатежоспособен български пазар, това би могло да стане много по-трудно. Скептиците никога не са ме привличали със своите доводи, за това как „нещо няма да стане“, но в случая има една особено важна причина, поради която те не са прави. И тя е, че сайтове, като YouTube и партньорски програми, като тази на интернет гиганта, на практика премахват границите и позволяват на всеки ентусиаст от всяка точка на света, да прави бизнес в САЩ, Западна Европа или Азиатско – тихоокеанския регион. Комуникационната и разплащателна инфраструктура е на лице, а глобалните платформи за хостване на видео ни дават достъп до американската аудитория или до тази във всяка друга страна по света с развит Интернет достъп. Всичко останали ограничения са в главите ни.