JAMBA: Хората с увреждания понякога се справят по-добре от останалите

Ива Цолова – съосновател на JAMBA разказва пред NewBusiness.bg как се ражда стартъп компанията и какви са очакванията на екипа от финала на конкурса Chivas Venture.

 



1. Как се роди идеята за проекта?



 

Идеята за основаването на JAMBA се заражда малко след като Ива Цолова и Йоана Колева се срещат в неправителствена организация за глухи. Там двете основателки осъзнават нуждата от подобна платформа. Комуникирайки активно с хора с увреждания, те разпознават проблема с включването в пазара на труда, като едно от най-големите предизвикателства за хората с увреждания. А неговото разрешаване, като предпоставка за повишаване на икономическото състояние на населението и увеличаването на броя икономически активните българи.

 


“Целият този опит ни показа колко изключителни са хората с различни възможности (така ние наричаме хората с увреждания), колко голям потенциал имат те и че всъщност най-големите предизвикателства за тяхната интеграция са равният достъп до качествено образование, адаптирано професионално обучение и включване в пазара на труда, които са есенциални за всеки човек.



Всичко това ни доведе до идеята за създаването на JAMBA, чиято мисия е на първо място да подкрепяме ГЕРОИТЕ си в натрупването на ключови умения и компетенции в различни професионални сфери чрез обучения и стаж. Като следваща стъпка – ние съдействаме за тяхното включване в пазара на труда и дори за кариерното им израстване.”




2. От колко време съществува Jamba и колко са преките бенефициенти от вашия проект?




Като идея JAMBA съществува вече почти три години, но започнахме развитието на проекта през октомври 2016 година. В първите месеци стартирахме с проучвания, започнахме да събираме парчетата от пъзела малко по малко, изградихме платформата и създадохме мрежа от партньори. През май 2017 започна и реалното наемане на работа на нашите JAMBA герои. За този период успяхме да подкрепим кариерното развитие на над 40 канидидати.




3. Какъв бизнес модел следвате?




Финансовата устойчивост на проекта е изключително важна за нас, тъй като само чрез нея ще можем да осигурим максимално голяма възможност за развитие на хората с различни възможности. Съответно имаме няколко различни канала на приходи.




На първо място наши клиенти са компаниите, които могат да намерят чрез онлайн платформата ни много мотивирани, квалифицирани и с огромно желание за развитие кандидати. Съответно те ни заплащат комисионна при успешното наемане на човек за техния екип.




От друга страна плануваме през 2018 година да започнем да предлагаме услугата за отдаване на кадри “под наем”.




Не на последно място, след завършването на последната и иновативна фаза на платформата – изграждането на автоматичен мачинг алгоритъм, ще започнем да разпространяваме JAMBA извън.




България на базата на франчайз модел и по този начин да имаме доходи и от скалирането на проекта в международен мащаб.






4. С какъв тип компании работите – как се отнася българския бизнес към идеята ви?






Най-отворени са международните компании, тъй като все повече и повече големи интернационални фирми сами се ориентират към включването на работа на хора от различните рискови групи. Текучеството на персонал е огромен проблем в световен план, липсата на качествени кадри е също много голямо предизвикателство и двете могат да бъдат разрешени, ако включим в пазара на труда огромен брой неизползван човешки капитал – над 1 милиард хора с различни възможности в световен мащаб.






5. Кои са най-големите трудности, които срещате в този специфичен бизнес с кауза?






Предрасъдъците и законовите рамки. В началото на развитието на JAMBA срещнахме много неразбиране и отрицание, всички ни обясняваха, че това е невъзможно да се случи, че хората с различни възможности просто не могат да се справят с нищо. Грешаха! Могат, а понякога могат много по-добре от хората без увреждания, доказахме го!




Представете си един човек, който цял живот е бил ограничен от това да изкарва хляба си сам, в много от случаите живеещ в изолацията на обществото и дома си. Ако на този човек се даде просто един шанс, подкрепи се в това да научи как да се справя успешно с нещо, което винаги е мечтал да прави и след това работодател отвори врата за него – това ще бъде най-упоритият и най-лоялен служител. Затова се борим за премахване на тези грешни схващания в обществото и в бизнеса. Хората с увреждания заслужават равна възможност да получат своята сигурност и пълноценен живот, трябва да излязат на светло и да им се даде шанс.




По отношение на закона, там трудностите са свързани с ограничения за хората с ТЕЛК и с липсата на достатъчен стимул към работодателите. Съвсем скоро ще бъдат приети повече облекчения за работодатели, които приемат в екипите си хора с различни възможности.






6. Как решихте да се включите в конкурса Chivas Venture и какви са очакванията ви от финала?








Конкурсът Chivas Venture е наистина страхотен шанс за социалните предприемачи, за хората с малко по-различна визия за бизнес, да срещнат невероятни съмишленици, да научат много и да получат подкрепа в развитието на социалния бизнес. Със сигурност освен тези причини има още много добавена стойност. Това ни провокира да решим, да се включим. Много сме благодарни, че успяхме да стигнем до тук, тъй като всички проекти са с огромен смисъл и решават различни и все важни социални проблеми на нашето време.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *