Изкуственият интелект и „Интернет на нещата“ променят сегмента на бизнес софтуера

Иновативни технологии като изкуствения интелект и Internet of Things (“Интернет на нещата“) ще оказват все по-силно влияние върху развитието на системите за управление на бизнеса, редом с вече наложили се в бранша концепции като cloud (“облак“). ERP системите стават все по-достъпни за малки и новостартиращи фирми, поради навлизането на техните „облачни“ версии и същевременно се увеличава търсенето на внедрители с по-голям опит, поради усложняващата се информационна среда и нуждата от интеграция с все повече външни системи.

Ето кои са най-бързо развиващите се тенденции в сектора от началото на годината, според екипа на Тим ВИЖЪН България – една от компаниите с най-богат опит във внедряването на системи за управление на бизнеса.

Облачните технологии“ продължават да увеличават влиянието си

Облачните“ версии на системите за управление на бизнеса са все по-търсени през последните месеци и този процес ще увеличава значението си в бъдеще, поради включването на големите международни доставчици на бизнес софтуер. Това от своя страна разширява възможностите пред малките клиенти и понижава прага на навлизане на ERP системите. Наблюдава се и все по-силно навлизане на „облачните версии“ в класове бизнес софтуер като CRM (Customer Relationship Management) и BI (Business Intelligence), чиито cloud – версии стават предпочитани заради своята гъвкавост както при използването, така и при управлението на разходите на фирмите.

Получаваме все повече запитвания от малки и новостартиращи компании, които осъзнават ползата, която би реализирал техният бизнес от прилагането на съвременните ERP и CRM технологии, но същевременно са ограничени от бюджета, с който разполагат. За тях облачните системи са идеалното решение, което балансира ползи и разходи“ – споделя Калоян Желев, Мениджър Развитие на продажбите в Тим ВИЖЪН България.

Изнасянето на скъпо-струващи функционалности като поддръжката на компютърни мрежи, сървъри, бази данни, операционни системи, бекъп и др. извън компанията – клиент не само оптимизира бюджетите, но и я освобождава от нуждата да поддържа скъпоструващи IT екипи в несвойствени за нея технологични сегменти.

Internet of Things променя правилата на играта

Интернет на нещата“ е една от „най-горещите“ нови технологии през последните години. Тя представлява свързването и „поумняването“ на множество предмети около нас – автомобили, битови електроуреди, дори дрехи и бижута. Възможностите от приложението на тази технология в бизнеса са неизчерпаеми и все по-често сме свидетели на използването й за свързването на производствено оборудване и други корпоративни системи.

Това води до генериране на данни от огромен брой нови устройства, както и от традиционни такива, които преди не са били свързани. Ползите за бизнеса са огромни – свързването на производствени машини или дори битови електроуреди със системите на компаниите може значително да намали разходите на средства и време, както и да оптимизира работата и процесите в направления като сервизни дейности, повишаване удовлетвореността на клиентите, разработване на нови продукти на база събраната информация, маркетингови и търговски дейности.

Компаниите вече могат да получат стойностни анализи за бизнес процесите, за използването на корпоративните ресурси, дори за употребата на някои от продуктите им в реално време „Умните“ електроуреди, които вече са закупени, например могат да изпращат съобщение за греша, когато нещо не работи добре и по този начин да бъдат предотвратени по-сериозни повреди в бъдеще. Производственото оборудване също може да „предупреждава“, когато бъдат достигнати определени стойности отвъд нормите. Енергийните системи могат да информират какво е потреблението на енергия в процеса на производство и да оптимизират работата си.

Ролята на ERP (Enterprise Resource Planning) и BI (Business Intelligence) системите е да спомогнат за анализирането на тази информация, генерирана от всевъзможни „умни“ устройства и да създадат актуална картина на бизнеса. На практика Internet of Things ще позволи истинско разгръщане на ERP системите, които вече ще могат да следят много по-пълноценно доставките на суровини, процеса на производство, складирането и транспортирането на готовата продукция и др.

Изкуственият интелект дава конкурентно предимство на бизнеса

Увеличават се приложенията на изкуствения интелект в бизнес софтуера и технологии като „машинното обучение“ или гласови асистенти като Cortana вече са част от новите версии на ERP и CRM системите. Предимството на този тип приложения е, че могат да се обучават и да се подобряват с времето, което означава, че имат потенциала напълно да променят системите за управление на бизнеса и корпоративната информационна инфраструктура. Те могат например да помогнат със съвети за оптимизиране на поръчки, доставки, складови наличности и много други аспекти на бизнеса. В резултат множество по-елементарни задачи ще се автоматизират напълно, което ще оптимизира работата на екипите и ще им освободи време за по-креативни, аналитични и иновативни задачи.

Чатботовете – един от най-бързо развиващите се подсегменти на изкуствения интелект – също променят бизнес средата, автоматизирайки комуникацията с клиентите и оптимизирайки работата на отделите за поддръжка и обслужване на клиентите в много фирми. Постепенно обаче чатботовете навлизат и във вътрешно фирмената комуникация, спестявайки време и оптимизирайки работата на служителите.

Интегриране на ERP, CRM и BI системите в едно цялостно решение

Навлизането на „облачните“ технологии доведоха до още една важна промяна – различните класове системи за управление на бизнеса все повече се размиват, обединявайки се в една цялостна среда, в която клиентът използва нужните му функционалности и данни. Те вече са достъпни там, където му трябват и в контекста, в който му трябват. Организациите все по-рядко използват няколко отделни системи, изпълняващи поотделно тези функции, отчитат от екипа на Тим ВИЖЪН България.

Опитът на внедрителите става все по-важен

Всички тези нови технологии правят корпоративната ИТ инфраструктура все по-комплексна и изискват интеграция с все повече външни устройства и интерфейси. Това увеличава значението на опита и експертизата и съответно поставя акцента върху внедрителите, които са от по-отдавна на пазара. Клиентите все по-често търсят специфична експертиза в сферата на конкретни вертикални сегменти и интеграция с различни системи от трети страни, която може да им бъде предоставена от по-опитните екипи в бранш.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *