На 26 октомври в София ще се състои най-значимото събитие за почитателите на онлайн платформата WordPress у нас – WordCamp Sofia. Конференцията ще събере на едно място интересни лектори и експерти в тази сфера и ще ни запознае с редица новости, свързани с платформата. За незапознатите – WordPress е една от най-популярните платформи за създаване на уебсайтове. Стартирала като система за пускане на блогове, днес тя позволява създаване на всякакви фирмени уебсайтове, онлайн магазини, портали и онлайн медии. Особено подходяща е за стартъпи – както за стартиране на бизнес в онлайн сферата, така и за лесната и ценово достъпна изработка на сайтове на всякакви други проекти. За предстоящото събитие и за развитието на WordPress в България разговаряме с един от организаторите Марио Пешев, който вече си е извоювал статус на WordPress гуру у нас.
Въпросите зададе Александър Александров
ВЪПРОС: Би ли разказал накратко за ивента – кои ще са най-интересните акценти в него?
ОТГОВОР: WordCamp София ще се проведе на 26-ти октомври в залите на Telerik Academy. Лекциите ще са разделени в два потока – технически и потребителски, за да удовлетворят желанията както на техническите хора, така и на бизнес потребители, администратори и потребители на сайтове.
Очакваме няколко гост-лектори със солиден опит в WordPress, от които посетителите могат да почерпят знания и да осъществят контакт по време на събитието. Също така на 27-ми октомври ще има Contributor Day, в който желаещите могат да се запишат и да се включат в някой от екипите за взаимопомощ в WordPress – помощ с код, разработка на теми и плъгини, документация, преводи и др.
ВЪПРОС: Според теб WordPress добра отправна точка ли е за започване на бизнес и какво би посъветвал стартиращите предприемачи, които тръгват в тази посока?
ОТГОВОР: WordPress е платформа, на която са базирани 70 милиона сайта и близо 1/5 от интернет сайтовете в момента. Поддръжката на страници и публикации, потребители и роли, улеснената изработка на дизайн, поддръжката на шаблони и разширения прави платформата много мощна и гъвкава, както и удобна за разработка на уеб проекти. С десетки хиляди теми и плъгини онлайн е лесно да се изгради сериозен сайт, който изисква ограничено време за доработка и конфигурация до достигане на стандартни изисквания (ако вече не съществуват като разширения).
Според последните статистики от WordPress.org има около 20 хиляди човека в световен мащаб, занимаващи се с WordPress; при наличие на 70 милиона сайта. Търсенето на кадри е сериозно и все повече компании мигрират остарелите си CMS системи към WordPress, за да се възползват от готовите решения и развитието на платформата, както и изключително улеснената администрация за повечето потребители.
ВЪПРОС: А какво би посъветвал тези, които планират да правят бизнес със собствени теми или плъгини?
ОТГОВОР: Макар и доста от нишите да са покрити от налични теми и плъгини, все още има много решения, които могат да бъдат реализирани по по-добър начин или все още не съществуват в чистия си вид. При разработката на решения най-трудната част е маркетингът, що се отнася до изграждане на продуктов бизнес.
Има и доста бизнеси, реализирани около WordPress продукти, които наемат хора – отдалечено – така че специалистите могат да се присъединят и в добър международен екип, работейки по стабилен продукт в общността.
ВЪПРОС: Колко е голяма WP общността в България и какви са очакванията ти за нея в бъдеще?
ОТГОВОР: В България твърде много хора смятат, че WordPress все още е блог платформа и „не става за големи неща“. Някои от лекторите на събитието ще представят свои проекти и опит, които за пореден път доказват, че WordPress може да задвижва много по-сериозни проекти от конкурентите си. WordPress.com например е единствена инсталация, която задвижва десетки милиони сайтове едновременно. Аз не се сещам за Joomla или Drupal-базиран проект, който да има такава реална база от сайтове и да е осмият най-посещаван проект в Щатите (непосредствено след Amazon и eBay и преди Yahoo).