Интернет магазин – най-лесният начин да стартирате търговска дейност

Александър Александров

Вие може би обмисляте възможността да стартирате търговска дейност и вероятно дори сте решили в кой пазарен сегмент ще работите (продажба на компютри, телефони, дрехи, книги или домакински уреди). В крайна сметка ще трябва да направите основния си избор между два типа стратегии за развитие на вашия бизнес: чрез традиционен магазин, разположен на някоя от популярните улици и разчитащ главно на минаващите покрай него клиенти, както и на постоянни посетители или чрез онлайн магазин, който е достъпен от всеки български град и от чужбина и е ориентиран главно към по-младите, използващи мрежата потребители. Разбира се, можете да съчетаете и двата бизнес модела, но със сигурност електронният магазин е най-лесният и

бърз начин да стартирате продажби,

намалявайки разходите и сроковете за започване на бизнес. Всичко, което ви трябва, е да имате регистрирана фирма, да закупите лиценз за някоя от достъпните платформи за онлайн магазини, да я инсталирате и да въведете стоките, които ще предлагате, промоциите и др. полезна информация, както и да се договорите с куриерска фирма. Няма да е пресилено, ако кажем, че цялата процедура може да се сведе до 1000 лв. (без да включваме фирмената регистрация), при това става въпрос за пари, които заплащате еднократно. Забравете за редовното плащане на месечен наем, ток, вода и др.
„Стартирането на продажби по Интернет може едновременно

да намали разходите на една компания,

да увеличи значително нейната аудитория и обхвата на продажбите, повишавайки в крайна сметка конкурентоспособността й на един все по-глобализиращ се пазар. Засега малка част от бизнеса у нас се е възползвала от тази възможност, но темповете на развитие са много високи“ – посочва Георги Мирчев, изпълнителен директор на компанията Mirchev Ideas, която предлага първото българско завършено решение за електронна търговия Summer Cart (http://www.summercart.bg/). Според него все повече от традиционните аспекти на бизнеса мигрират към виртуалната мрежа и колкото по-рано българските фирми направят крачка към позиционирането на продажбите си в Интернет, толкова по-добра позиция ще заемат на пазара.
„Създаването на електронен магазин намалява също и

разходите за персонал,

автоматизирайки почти всички дейности, свързани с процеса на продажби. Това позволява на мениджърите да посрещнат по-лесно трудни периоди за икономиката, какъвто е настоящият, а в години на растеж – да инвестират спестените средства в по-голям асортимент от продукти или в нови услуги. При това разходите за персонал си остават ниски дори и в условията на нарастващи продажби, защото платформите за електронна търговия са скалируеми и могат да се развиват заедно с развитието на бизнеса“ – добавя мениджърът. Други ключови предимства, които ви дава стартирането на онлайн бизнес, са достъпът до

по-голяма аудитория

(без значение в колко населени места желаете да извършвате продажбите, можете да го правите с един единствен онлайн магазин, вместо да наемате търговски площи във всеки град, притеснявайки се, че цените на имотите и наемите са се увеличили), повече възможности за маркетинг (правилното позициониране в Интернет предоставя много повече комуникационни канали и повишава значително възможностите за организиране на промоции, рекламни кампании и други маркетингови инициативи. А ако предлаганите от компанията продукти са качествени, те много по-лесно ще станат обект на реклама „от уста, на уста“, защото доволният клиент ще може с едно препращане на линк до своите познати да направи продукта популярен). Не на последно място,

автоматизирайки процеса на продажби,

платформите за електронна търговия подобряват и възможностите за отчетност, позволявайки на мениджмънта да извършва по-лесно мониторинг на цялостния търговски процес.
От най-голямо значение обаче е несравнимото удобство за потребителите, които им предлага един добре разработен електронен магазин: те получават много по-лесен достъп до всеки артикул, отколкото е възможно в традиционните търговски обекти; възможност да избират между много по-богат асортимент от продукти, да открият лесно предпочитаната от тях стока и да получат подробна информация за нея. И могат да направят всичко това,

разположени удобно пред компютъра

в къщи, могат веднага да се информират за желаната стока от повече сайтове или форуми в мрежата, да изпратят връзка към продукта по Skype, за да получат бързо мнението на свои приятели, преди да направят поръчката.
Всички тези фактори са в основата на бързото развитие на онлайн търговията през последната година. По данни на Националния статистически институт, броят на българските компании, осъществяващи продажби на своите стоки или услуги по Интернет се е увеличил двукратно през последната година и е достигнал 2% от всички предприятия. През същия период делът на предприятията, които имат достъп до Интернет е нарастнал с 8%, спрямо 2007 г. Като основни

предимства на електронната търговия

се посочват удобството, бързината на регистрация, възможността за проследяване на резултата от поръчките, както и за доставка на място. През отминалата година е нарастнал и броят на големите търговски вериги, обявили старт на своите онлайн магазини.
Още по-оптимистични са прогнозите за 2009 г. Очакванията на Георги Мирчев са броят на онлайн магазините у нас да се увеличи най-малко десет пъти до края на тази година. Според него основните причини за растежа в този сегмент са постепенното популяризиране на Интернет търговията сред българските крайни потребители, появата на

ценово достъпни решения за онлайн магазини

и интеграцията на този тип продукти със системите за онлайн разплащания. „Все повече българи свикват да пазаруват онлайн и осъзнават предимствата от това, да закупиш една стока, без да ставаш от стола в къщи, да сравниш с няколко кликове цените в различни търговски обекти и едновременно с това да получиш допълнителна информация за търсения продукт от други сайтове или форуми“ – посочва Мирчев – „Същевременно търговците вече виждат, че за да бъде успешна в Интернет, една фирма трябва не просто да има сайт, а да разполага с модерно решение, позволяващо на повече потенциални клиенти да пазаруват нейните стоки. Сегментът се развива бързо, а предлаганото от нас решение Summer Cart свежда инвестицията в

напълно функционален онлайн магазин

до около 500 лв.“
През последните месеци Mirchev Ideas отчита ръст при поръчките на Summer Cart, като завършените проекти вече са почти 200, а само през юли броят на новите поръчки е достигнал 30. „Радващо е, че възможностите на Summer Cart вече се оценяват положително от представители на широк кръг икономически сегменти – компютърните технологии, офис техниката, книгоразпространението, фармацевтиката, мебелната индустрия, търговията с подаръци и картички, печатната реклама, потребителската електроника. Това доказва нашето убеждение, че Summer Cart е подходящ за почти всяка сфера на търговията“ – добавя още мениджърът.
Като ключова причина за ръста на електронната търговия у нас той посочва и

развитието на онлайн разплащанията,

които улесняват взаимоотношенията между търговците и клиентите, пазаруващи по Интернет. По данни на ePay.bg, през първата половина на годината броят на транзакциите към електронните магазини у нас е над 83 хил., което е с 66 % повече спрямо първото тримесечие на 2008 г. Очакванията на Мирчев са тази тенденция да продължи възходящата си посока, тъй като все повече онлайн магазини започват да приемат електронни разплащания. Според него това ще доведе не само до преки печалби за компаниите от този сектор, но и ще има огромно значение за повишаването на

доверието към онлайн магазините

през следващите години. „Електронните платежни услуги в комбинация с надеждни платформи за електронна търговия предоставят редица предимства както за онлайн търговците, така и за крайните потребители. За клиентите, пазаруващи онлайн, те означават повече удобство, по-голяма сигурност и повече бързина при покупка на стоки или услуги, а за собствениците на електронни магазини могат да се превърнат в ключов фактор за повишаване на продажбите и доверието към тяхната дейност. Онлайн разплащанията стават предпочитан избор за все повече потребители на електронни магазини и аз очаквам тази тенденция да се запази през следващите няколко години“ – прогнозира Мирчев.
Очакванията са именно малките и средни фирми да бъдат истинския двигател за развитието на електронната търговия в България през следващите месеци, защото създавайки собствен онлайн магазин, те автоматично се превръщат в пълноценни конкуренти на всяка голяма верига и получават бърз и лесен достъп до всички български потребители, независимо от населеното място, както и до чуждестранните пазари.

–––––––––––––––––

Развитието на електронната търговия е сочено от Европейската комисия като един от ключовите фактори за превръщането на Обединена Европа в най-конкурентната и динамична икономика на познанието в света. Според прогнози на международни организации, до 2013 г. продажбите на дребно, извършени по Интернет в Европа, ще достигнат 175 млрд. евро. Регулаторната рамка за развитие на този сегмент на Стария континент е създадена с приемането на директива 2000/31/EC, която премахва препятствията пред развитието на презграничните онлайн продажби в рамките на вътрешния пазар на общността. Това означава, че всяка българска компания може със средствата на онлайн търговията лесно да предложи своите продукти и услуги на гражданите и фирмите от всяка една европейска държава, разширявайки значително обхвата на дейността си.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *