На 1 и 2 октомври в България беше един от водещите специалисти по креативност в света – Йонатан Доминиц, който е обучавал екипи на най-големите рекламни агенции, включително Leo Burnett, McCann Erickson, Grey, Ogilvy и др. Гуруто в рекламния криейтив беше лектор на семинара Creative Thinking Workshop, организиран от дизайнерска агенция Киви Дизайн, който се проведе в гр. Девин. По време на престоя си Йонатан прие да даде ексклозивно интервю за читателите на NewBusiness.bg, по темата за успешните маркетингови инструменти за стартъпи. Ето и отговорите му, след което ще откриете и списък на успешните криейтив модели в рекламата, представени от експерта:

ВЪПРОС: Какви маркетингови инструменти могат да използват стартиращите фирми, за да могат успешно да се конкурират с големите компании, дори без да разполагат с техните бюджети?

ОТГОВОР: Първо те трябва да имат ясна представа за това, коя е тяхната целева аудитория и какво е нейното отношение към живота по принцип. Всяка успешна комуникация започва със създаването на ясна представа по този въпрос. Трябва да погледнеш над повърхностното и очевидното, и да отидеш отвъд рационалната информация, която обикновено имаш. Мисля си, че много от силните и успешни кампании са базирани именно на познаването на емоционалния живот на хората.

След като се уверите, че имате яснота по тези въпроси, на която да разчитате, можете да използвате много от инструментите, които представих на семинара, за да създадете необикновена комуникация и да предизвикате ангажираност с марката ви. Така ще успеете да позиционирате марката в умовете и в сърцата на хората. Трябва обаче да използвате тези инструменти в съответствие със стратегията и посланието си. Затова първо се уверете, че имате ясна представа за аудиторията и силно послание. Ако е базирана на добра предварителна информация, креативната идея ще ви помогне да създадете отличаваща се комуникация, а мисля, че цялата задача е да се отличиш.

ВЪПРОС: Какво променят в маркетинга новите цифрови медии и технологии?

ОТГОВОР: Голямата промяна е, че хората вече са най-значимата част от разговора за марките. Преди усещането беше, че рекламодателите са активната страна , а зрителите – пасивната. Това разбиране се промени изцяло и днес обикновените хора промотират идеите за марките повече отколкото го правят самите марки.

Днес името на играта е, да накараш хората да говорят за теб, да споделят и да се ангажират с марката ти. Нашата задача е да създадем комуникация, която ще бъде просто стартова точка за това, което хората ще правят. Трябва да създадем интересна история, която да предизвика хората да добавят впечатленията си към нея, да създадат собствени истории и да ги споделят. 

ВЪПРОС: Ти спомена на няколко пъти по време на семинара, че създаването на добра история, която медиите да отразят, е много важно. Как една малка фирма може да направи това?

ОТГОВОР: Инструментите, които представих, са много полезни за това, защото те спомагат да разкрием необикновена песпектива пред марката. Те показват, че има някаква логика зад магията. Великите идеи наистина съдържат магия, но зад нея винаги има логика и ако разбереш логиката – можеш да създадеш и магията.

 

Ето и списък на инструментите и общите модели, които Йонатан е извел, изучавайки най-успешните и най-креативни реклами в света:

Създаване на допълнителен продукт или услуга, който да популяризира основния продукт на компанията

Разделяне на продукта, на неговите компоненти или на системата, чрез което да се провокира вниманието на хората

Поставянето на някакво екстремно предизвикателство пред хората, което да ги подтиква към действие и съответно – да предизвика интереса на медиите

Предизвикване на движение около обществено значима кауза, която има потенциала да бъде подета от много хора

Премахване или саботиране на елемент от марката, от продукта или от средата, в която той се използва

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *