Готов бизнес модел, минимален риск, икономии от мащаба, търговска марка, по-високо качество и възможности за развитие – със сигурност са все неща за които повечето начинаещи бизнесмени само могат да мечтаят. Но всъщност те съвсем не са химера – всички тези предимства събрани в едно дава франчайзингът.

Според изследване на консултантската компания Franchising.BG, проведено в периода 16 август – 29 октомври 2010 г., бумът на франчайзинг пазара, който се наблюдава у нас през последните години, продължава и през 2010-а.  Доказателство за това е и провелото се“Франчайзинг експо 2010” в НДК на 26 и 27 ноември, където отново се събраха стотици представители на

фирми, предлагащи марката си под наем и на предприемачи, готови да я вземат под наем и разработват.

„От края на 2007 г. до днес броят на компаниите, предлагащи франчайз у нас се е увеличил четири пъти. Проучването, което направихме през миналата година, прогнозираше, че към края на 2010 г. 138 компании ще предлагат франчайз в България. Тези очаквания бяха надхвърлени и в момента 198 фирми, предоставят възможности за започване на собствен бизнес чрез закупуване на франчайз – 64 % от тях са български компании, а 72 на сто са на пазара от повече от пет години“, заяви управителят на Franchising.BG Светослав Билярски. 

Данните от проучването показват още, че от началото на годината до края на октомври, въпреки финансовата криза са били открити над 2300 нови работни места и сега във франчайз обекти в страната работят над 9500 служители. 

За колко време се възвръща инвестицията ?

При всеки франчайз бизнес това е строго индивидуално и зависи главно от способностите, желанието и усилията на франчайзополучателя, смятат експертите. В резултат на икономическата криза средният срок за възвръщане на инвестицията, за започване на собствен бизнес чрез закупуване на франчайз в България се е увеличил от 17 на 26 месеца. Над 60% от анкетираните твърдят, че инвестицията в техния франчайз се възвръща до края на първата година. При 29 на сто от франчайзите вложението се възвръща в срок до 24 месеца, а при 7% – в срок до три или повече години.

По данни на франчайзодателите, към края на 2010 г.,

в България се очаква да работят 2954 франчайз обекта.

Традиционно хранителният бранш е с най-много франчайзи (32). В сравнение с 2009 г. франчайзи вече се предлагат в 14 нови бранша.

Най-динамично развиващата се марка на нашия пазар е Subway. Тя изгражда на франчайзингов принцип, редица нови обекти в цялата страна и до средата на следващата година ще се превърне във веригата за бързо хранене в България с най-много ресторанти. Лидерската позиция все още държи „Макдоналдс“ с 24 обекта. Експанзията на „Събуей България“ се дължи най-вече на факта, че тя е сключила с компанията майка договор, позволяващ преотдаването на марката на други фирми в страната, стига те да отговорят на поставените критерии.

Таксата, която се иска

за отваряне на ресторант от веригата е 7500 евро, като ако той бъде изграден до една година след подписването на договора, половината от сумата се възстановява. 

Иначе, финансови параметри на „средния“ франчайз в България съвсем не са чак толкова стряскащи. Средната такса, събирана от франчайзодателите за започване на франчайз бизнес, е 4200 лв. За сравнение в САЩ тя е около 40 000 долара. През 2009 г. първоначалната франчайз такса е била 5900 лв., като намалението се обяснява с факта, че за франчайзодателите увеличението на членовете, участващи във веригите им е по-важно от събирането на приходи от първоначални такси.

Месечните „роялти“ вноски, които компаниите събират се определят средно на 4.7% от оборота. Някои франчайзодатели фиксират минимална такса (например: 5% от оборота, но не по-малко от 500 лв. на месец), а при трети (обикновено при форми на дистрибуционен франчайз) – такава такса няма, но франчайзополучателите са задължени да купуват предлаганите от тях стоки единствено от своя франчайзодател.

Таксата за национален рекламен фонд, което се плаща от франчайзингодателя заради рекламирането на марката му в друга страна е 3.8%, като се наблюдава намаление от получения през 2009 г. резултат от 4.2 на сто.

Ако обобщим накратко, общата инвестиция за започване на франчайз бизнес е  30 600 лв, а средния срок на договора е 4.8 години. Франчайз веригите в България имат средно по 13.4 обекта.

Кой търси франчайз?

Повечето от кандидатите са действащи предприемачи, показва изследването на Franchising.BG. Те искат да се насочат към нов бизнес или се стремят към допълнителна дейност. Все още служителите и инвеститорите са сравнително по-слабо активни в търсенето на франчайзи. Развитието на интереса към франчайзинга на тези две групи – настоящите служители и големите инвеститори) предполага още по-силното развитие на франчайз веригите в България.

Разбира се кризата също дава своето отражение на бизнеса. Според анкетираните, в зависимост от бранша, спадовете са средно от 10% до 35% от оборота. (За сравнение – през миналата година, сътресенията бяха по-сериозни и някои браншове регистрираха спад с до 70%).

67% от анкетираните смятат, че спадът при техните компании е по-малък от този при независимите предприемачи от същия бранш, които не работят на франчайз. Основната причина според тях е

по-високото и по-постоянно качество на стоките

и услугите, предлагани от франчайзите, както и това, че потребителите имат по-високо доверие на по-известните франчайз марки. Според 79% от запитаните след кризата, работещите на франчайз ще имат по-висок пазарен дял поради това, че от пазара ще отпаднат част от независимите предприемачи.

“Процесът на пренасочване на предприемачи от засегнатите от кризата сектори към франчайзинг бизнеси продължава да се засилва. Те разполагат с капитал и бизнес опит, но им липсва необходимото ноу-хау, което обикновено се изгражда с години. Главната причина франчайзингът да е сред най-предпочитаните от тях варианти е, че той предлага наготово технологията за водене на бизнеса и е свързан с много по-кратки срокове и по-малко рискове”, заяви Биларски. 

Специалистите са единодушни, че истинското развитие на този тип бизнес у нас тепърва предстои. Възможностите са в големия брой неразработени ниши – главно в сферата на услугите и в търговията на дребно, където съществуват цели браншове, в които не се предлага нито един франчайз. За разлика от България в САЩ може да се започне самостоятелен бизнес в категории като: химическо чистене, ремонти по домовете, детски занимални, счетоводни къщи и т.н. Така, че всичко е въпрос на предприемчивост и желание.  

 

Калин Генев – маркетинг директор на „Еврофутбол“:

Франчайзинговият модел за развитие на букмейкърската ни мрежа е уникална разработка на компанията, със свои специфични черти, произтичащи от характеристиките на българския дребен бизнес. Още при започването на работа осъзнахме, че у нас класическите западни модели не могат да се спазват на 100%. Затова стандартизирахме напълно хазартната част – информационните технологии, обслужването на клиента и оформлението на пунктовете, но оставихме пълна свобода на партньорите ни за допълващите дейности на заведението – какво ще се предлага и на какви цени. Затова моделът се прилага изключително успешно в продължение на 12 години и вече е франчайзингът с най-много работещи обекти в България – както в столицата, така и в села с население под 1000 души. На този принцип към „Еврофутбол“ работят 744 букмейкърски пункта в 220 населени места в цялата страна. В хазарта са заети 2100 човека и приблизително още толкова в допълнителните дейности. 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *