Александър Александров

info@newbusiness.bg

Как възприемате вашия бизнес? Просто като работа, в която вие сами сте си шефове и едновременно сте най-важния служител в компанията, или като система, способна да работи дори и без ваше участие? Повечето стартиращи предприемачи у нас се придържат към първия вариант и организират своя бизнес около дейност, в която имат опит и познания. Често те работят много повече от служителите си и се превръщат в незаменим елемент, чието излизане от строя би могло да заплаши дори съществуването на фирмата.

Основните проблеми при този модел са три. Първо компанията не съществува като самостоятелна система и собственикът понякога работи през целия си живот, за да я развива. Второ – предприемачът най-често е силен в областта, в която функционира дружеството и обикновено му липсват ключови познания във важни сфери, като счетоводство, маркетинг, продажби и др. Трето – бизнесът не може да се мултиплицира и примерно ако сте отворили едно успешно заведение, в което работите денонощно, трудно можете да направите верига.
Всички тези проблеми могат до голяма степен да бъдат решени, ако заложим на един модел, който е широко разпространен в САЩ и Западна Европа, но у нас все още няма достатъчно голяма популярност – франчайзингът. Според представители на сайта franchising.bg, занимаващ се с популяризиране на тази схема на бизнес отношения, през последните месеци тя печели все повече почитатели и в България, като до края на 2009 г. търговските обекти в страната, работещи на франчайз ще достигнат 2156. Към края на 2010 г. пък се очаква броят им да нарасне до 2900.
През отминалата седмица създателят на сайта Светослав Билярски представи резултатите от

първото мащабно проучване

на тема „Състояние на франчайз пазара в България”, което внася известна светлина относно развитието на този сегмент, с акцент върху малкия и среден бизнес. То е проведено сред 34 франчайзодатели и 126 франчайзополучатели, в периода между юли и септември 2009 г., а целта му е да установи докъде стига развитието на франчайзинга в България, какви са актуалните предизвикателства, с които се сблъсква, какво е влиянието на икономическата криза върху него, какви са перспективите и очакванията на предприемачите за бъдещето на франчайзинга. Към момента в България има над 80 фирми, които предлагат франчайз права за стартиране на малък и среден бизнес, а за започване на такава дейност у нас са необходими 5 900 лв., става ясно от изследването. Добрата новина е, че за периода  януари –  септември 2009 г. едва 8% от франчайзополучателите са отпаднали от бизнеса, а за 73% от анкетираните компании инвестициите в техния франчайз се възвръщат до края на първата година. Друг важен извод от проучването е, че

повечето предприемачи у нас познават слабо предимствата

на франчайзинга.

„В САЩ например франчайзингът има продажби за над 1,5 трилиона долара годишно. Там едва 8% от бизнесите, занимаващи се с продажба на дребно работят на франчайз, но те реализират над 40% от всички продажби на дребно в страната“ – посочи Билярски на пресконференция по темата. Той добави, че само в САЩ оперират над 2 500 франчайзи и 909 253 фирми предлагат или са закупили франчайз, като в тях работят над 11 000 000 души или над 8% от всички заети в частния сектор. Специалистът цитира данни, според които след петата година от съществуването си продължават да са на пазара 82% от започналите бизнес със закупуване на франчайз и едва 20% от независимите нови фирми. За сравнение у нас през 2008 г. в обектите, открити чрез закупуване на франчайз са създадени 2370 работни места, а към момента във франчайзинг обекти в страната работят над 8000 служители.

Как изглежда бъдещето

на този сегмент? Повече от положително, убеден е Билярски, според когото през 2035 г, над 50% от всички продукти и услуги в световен мащаб ще се продават на принципа на франчайзинга. През последните две години франчайзинг пазарът в България изживява истински бум, като от края на 2007 г. до днес броят на компаниите, предлагащи франчайз се е утроил. Франчайз мениджърите са категорични, че делът на продажбите реализирани от такъв тип компании през следващите пет години ще нарасне лавинообразно, като предположенията варират силно – от 200 до 500%. „Много са браншовете у нас, в които не работи нито една франчайз система и в тях има потенциал за сериозно развитие в бъдеще“ – посочват още от franchising.bg.
Един от най-важните въпроси, на които отговаря представеното от Билярски проучване, е защо предприемачите кандидатстват за получаването на франчайз, а не започват самостоятелен бизнес. 52% от кандидатите отговарят, че правят това заради силата на популярната марка, 59% – защото искат да са част от национална или регионална верига, а 72% – защото ще получат готова технология и обучение. Любопитното в случая е, че франчайзополучателите у нас

вярват повече на „груповата сигурност”

отколкото на силата на търговската марка.
36% от новите франчайзи, започнали работа в страната през последните 12 месеца са „внесени” международни вериги, а останалите 64% са български компании. Средната сума, която новите български франчайзодатели инвестират за разработване на нова франчайз система – оперативен наръчник, договор, брандинг, софтуер, тестове на кандидати, обучение на франчайз мениджър, популяризиране на франчайза и други административни разходи е 48 000 лв.
Сред предимствата на франчайз системите е, че в условията на кризата те са по-устойчиви заради по-разпознаваемите си марки и по-постоянното качество. Поради тази причина независимите предприемачи виждат чрез включването си във франчайз верига възможност за оцеляване.

Колко обекти са открити със закупуване на франчайз?

До края на 2007 г. броят на търговските обекти, работещи на франчайз е бил 776. През 2008 година са открити 702 нови обекта, което представлява ръст от 90% само за една година. Очакванията на франчайзодателите са, че в края на 2009 г. търговските обекти в България, работещи на франчайз ще достигнат 2156, а към края на 2010 г. – те ще бъдат вече над 2900.
Абсолютен рекордьор по брой открити обекти е марката Форнети – близо 350. Хранителният бранш е с най-много франчайзи (над 15), а в сферата на недвижимите имоти функционират 7 компании.
От 1 януари до 1 септември 2009 г., от бизнеса са отпаднали едва 8% от франчайзополучателите, като причините за това най-често са в недостатъчния наличен капитал за да се устои на настоящите сътресения на пазара. 63% от анкетираните посочват като причина за отпадането от франчайз системата високите разходи за наем, които след влошаването на икономическата обстановка в страната правят бизнеса нерентабилен, а според 49% основен проблем е намалялата покупателна способност на клиентите.

Каква е възвръщаемостта?

Този показател е строго индивидуален, според типа бизнес и зависи главно от способностите и усилията на франчайзополучателя. За периода от 2007 г. насам средният срок за възвръщане на инвестицията, направена при започването на франчайз бизнес е бил 15 месеца. 73% от запитаните твърдят, че инвестицията в техния франчайз се възвръща до края на първата година, според 24% този срок е до 24 месеца, а при 3% – до 3 години.
Анкетираните споделят, че кризата се отразява на реализираните обороти – в зависимост от бранша спадовете са средно от 10 до 70%. Сред най-силно засегнатите са недвижимите имоти и други браншове, свързани с покупка на кредит, а най-слабо – франчайзите от хранителният сектор.
63% от анкетираните смятат, че

спадът при техните компании е по-малък

от този при независимите предприемачи от техния бранш, които не работят на франчайз. Като основната причина за това те изтъкват факта, че франчайз компаниите работят под по-известна марка и предлагат продукти с по-постоянно качество. Според 82% от запитаните след кризата, макар и с по-ниски продажби, работещите на франчайз ще имат по-висок пазарен дял поради това, че от пазара ще отпаднат някои от независимите предприемачи.
В момента се наблюдава ясно изразен процес на преструктуриране в икономиката като много предприемачи от най-силно засегнатите от кризата сектори се пренасочват към други браншове. Те разполагат с капитал и бизнес опит, но им липсва необходимото ноу-хау. В този случай франчайзингът е сред най-предпочитаните варианти защото предлага наготово технологията за водене на бизнеса и е свързан с по-кратки срокове и по-малко рискове, твърдят авторите на изследването.
Като основен проблем пред развитието на франчайз системите анкетираните посочват липсата на кредитиране, която действа и като пречка за финансиране на бизнеса, и като понижаване на платежоспособността на клиентите. Процентът при различните браншове варира, но средно 73% от анкетираните са съгласни с твърдението, че кризата ще свърши

когато банките отново започнат да дават кредити.

Все пак икономическата криза има и положителни ефекти, сред които е възможността да се осигуряват служители за бързо развиващите се франчайз структури. Това мнение се споделя от 82%. Средният брой на кандидатстващите по обявите за нискоквалифицирана работа е нараснал почти три пъти спрямо същия период на предишната година.
Днес повечето кандидати за франчайз са действащи предприемачи, които или искат да се пренасочат към изцяло нов бизнес, или се стремят да развиват франчайз като допълнение към съществуващото си начинание. Това от една страна е следствие на икономическата криза, но от друга е отражение на слабата информираност за франчайзинга сред служителите и инвеститорите. В САЩ типичният кандидат е служител, който желае „сам да си бъде шеф”. Освен това там е разпространено закупуването от инвеститори на регионални и мастър франчайзи за големи територии или цели държави.
У нас едва 28%  от кандидатите за франчайзополучатели са запознати с принципите на бизнес модела. Въпреки предимствата на франчайзинга обществото е слабо запознато с него като според франчайзодателите едва 19% от българите занимаващи се с бизнес знаят какво всъщност е франчайзинг. Показателно е, че според 92% от франчайзодателите, най-голям проблем пред развитието на франчайзинга у нас е слабата информираност -непознаването на този бизнес модел и предимствата, които носи той.

Пълният текст на изследването е публикуван тук.

Отговори на най-често задаваните въпроси за франчайзинга можете да намерите на този адрес.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *