Дара Христова, dara@newbusiness.bg

материала е от 15 брой (18 януари 2010 година)

Новата година вече дойде, а с нея влизат в сила и последните промени в данъчното законодателство, които управляващите приеха в края на 2009-а. Макар и да не са сериозни (промени по ставките на основните данъци няма), измененията не са никак маловажни и е хубаво гражданите и фирмите да са запознати с тях.

Така например фирмите вече ще подават годишните си отчети на едно място – или в Националната агенция за приходите (НАП), или в Националния статистически институт (НСИ). С годишните декларации за облагане с подоходен данък, дружествата ще представят една и съща информация пред двете ведомства, които ще си я предават по електронен път. Промяната е предвидена в Закона за корпоративното подоходно облагане и в Закона за данъка върху доходите на физическите лица, обясниха от НАП. Освен това, дружествата ще могат да избират пред коя от двете институции да се отчетат. Вариантите са два – на хартиен носител в териториалните данъчни дирекции или по електронен път в НСИ, но задължително подписани с електронен подпис. Тези, които не са задължени по една или друга причина да подават годишна данъчна декларация по реда на ЗКПО обаче подават отчета за дейността си в НСИ, а не в НАП. Ако юридическо лице с нестопанска цел не е извършвало сделки по чл. 1 от Търговския закон или отдаване  под наем на движимо или недвижимо имущество през съответната данъчна година, както и ако това лице не дължи данък върху разходите, то не следва да подава годишната данъчна декларация по чл. 92 от ЗКПО. Следователно в този случай годишния отчет за дейността трябва да бъде подаден в НСИ, обясниха подчинените на Красимир Стефанов.

Измененията са направени, за да се преустанови практиката фирмите да предоставят една и съща финансова информация и пред двете ведомства. Обменът на информация между НАП и НСИ ще става по служебен път, а приходната администрация ще използва електронната система и създадената организация в НСИ за събиране и въвеждане на данните от годишния финансов отчет в електронен вид.
Според данъчните това ще спести време и средства на бизнесмените. На друго мнение обаче са от Съюза за стопанска инициатива. По думите на представители на организацията обаче по този начин ще се увеличат разходите по подаването на отчетите. През последните две години подадените отчети по електронен път в НСИ, както и в НАП, бяха в такъв формат, който позволява справките да бъдат изготвени и проверявани предварително. Но от тази година Информационната система „Бизнес статистика“ изисква да бъдат попълнени в реално време. Това крие, сериозна опасност от допускане на грешки. „Подаването на отчетите на хартиен носител в съответните офиси на НАП и НСИ може да бъде извършено от неквалифицирана работна ръка. Попълването on-line по новия софтуер на отчетите, обаче, предполага пред компютъра да е седнал задължително главният счетоводител. Самата проверка за технически допуснати грешки изисква проверяващият да използва същия електронен подпис. В това време попълнилият справката трябва да стои на страни т.е. – хем да е на работното си място, хем да бездейства“, посочи Аднан Лидиянов, председател на Комисията по данъчната политика към Съюза за стопанска инициатива.  Според него задължителните съставки на финансовия годишен отчет и справките са 16 приложения с 40 страници. Към тях се добавят данъчна декларация от 6 до 13 стр., справката за предприятието, счетоводната политика и при определени условия – справка за производство и продажби на промишлени продукти. „Задължителните приложения са традиционни за последните години. Споменаването им цели да покажем, че става дума за процес, който се изчислява в часове. Когато тези задължения са поети от счетоводна къща, обслужваща около 50 /петдесет/ предприятия, самото подаване по електронен път от един администратор ще се проточи десетки дни“, обясни още Лидиянов.

Съгласно новите промени в Закона за корпоративното подпходно облагане лицата, които не са извършвали дейност и не са отчели приходи или разходи, не е необходимо да подават отчет за дейността. Отпада и изискването да се подава и копие от доклада по Закона за независимия финансов одит от предприятията, чиито годишни финансови отчети подлежат на одитиране.
Доколко тези промени са в полза на бизнеса, тепърва ще стане ясно… Практиката ще покаже и дали НАП и НСИ ще се справят с обмена на данни.

Предложения:
От Съюза за стопанска инициатива настояват да бъдат предприети следните мерки:
1. Избягването на изискването да бъдат попълнени приложенията on-line в реално време. Това дава възможност да бъдат попълнени отделните справки в същия изискван формат от софтуера. Да бъдат проверени от главен счетоводител, а по-късно да се изпратят като прикачени файлове към произволно наречена основна справка – справка за предприятието, която се попълва в реално време и се подписва с електронен подпис.
2. Да се премахне от софтуерния продукт на НАП за годишната декларация задължителния входящ номер, получен в резултат на подаване на приложенията към НСИ.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *