През последните няколко години трафикът на бебета се е наложил като негативна тенденция, която превръща новородени деца в стока за продан. 18 000 евро е цената за едно момченце, а 14 000 евро за момиченце. Тези обезпокояващи данни са във фокуса на първата по рода си у нас инициатива за набиране на средства за превенция на трафика на бебета. Тя се нарича „Когато се раждаш очакваш родители, не потребители!” и ще продължи до 31 юни тази година. Организирането на тази кампания е необходимо за събирането на средства за проект, който да бъде насочен към един от корените за превръщането на българските бебета в стока за продан, а именно ниското сексуално образование и информираност относно контрацепция сред младите майки на възраст от 12 – 20 г. Бенефициенти на кампанията ще бъдат ромки от общности в Бургас, Камено, Варна, София, Елин Пелин и др.
Какт посочват организаторите от Face to Face, кампанията има за цел да информира за проблема трафик на бебета като запознае с последствията от тази дейност, да мотивира младите ромки като майки и да им даде аргументи и методи да отстояват майчинските си права сред общността и семейството. Други важни цели са също обучение на младите майки на принципите на семейно планиране и методите за предпазване от нежелана бременност и помощ, за да осъзнаят гражданската си позиция и социалните си права. Организаторите очакват, чрез участието на известни личности от ромски произход да засилят интереса и мотивацията към кампанията. Фактите са крайно обезпокоителни. Според тях България е отправна точка, транзитен пункт и крайна дестинация на трафика на жени и деца, а извеждането на бременни жени от страната с цел продажба на бебета вече се е превърнало в старателно организиран бизнес. България е основен източник на трафик на деца в Европа.
Както посочват от Face to Face, само до юни 2010 г. в община Варна са регистрирани 19 случая на трафик на бебета. През 2009 г. властите са идентифицирали 289 жертви на трафик, от които 44 деца.. През 2008 г. жертвите са били 250. Най-лошото е, че българките дори нямат съзнание, че са жертви, добавят инициаторите. Според тях, тежките социални условия сред ромското население пораждат неграмотност и невъзможност за справяне с проблемите на майка и семейство. Социалната изолация в някои от ромските квартали води до фактическо изпадане от социалните структури и невъзможност за идентифициране на нуждите и справяне с тях.
Очакваният ефект от камапанията е повишаване на информираността относно проблема трафик на бебета, повишаване на информираността относно възможностите за предотвратяване на нежелана бременност и семейно планиране, подпомагане на ромската общност да се включи в социалните структури, както и мотивиране на млади ромки чрез примера на известни личности от ромски произход да заемат отговорна социална и гражданска позиция като майки. Ние от NewBusiness.bg сме убедени, че тези проблеми са изключително сериозни и пожелаваме успех на инициативата.