Отдавна е доказано, че иновациите са един от най-важните двигатели за икономически растеж, както и че като цяло стартиращите и малките фирми са много по-иновативни от големите корпорации, с техните тежки административни структури. Една добра възможност за малките фирми, фокусирани върху нови технологии, е Процедурата „Развитие на стартиращи иновативни предприятия чрез подкрепа за внедряване на иновативни продукти, процеси и услуги“, която беше обявена неотдавна в рамките на Оперативна програма “Развитие на конкурентоспособността на българската икономика” 2007-2013 г.

Процедурата, която ще се ръководи от Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средни предприятия (ИАНМСП), има за цел да стимулира

появата на повече иновативни предприятия

в България, като им предостави интегрирана консултантска и инвестиционна подкрепа за изпълнението на успешни проекти за внедряване в производството и пазарна реализация на иновативни продукти, процеси и услуги с висока добавена стойност. Общият размер на безвъзмездната финансова помощ е 19 558 300 лв., включително 16 624 555 лв. от Европейския фонд за регионално развитие и 2 933 745 лв национално съфинансиране. Всички проекти трябва да включват съфинансиране от страна на кандидата. Процедурата е открита и е без определен срок за кандидатстване, а проектните предложения се подават в Териториалните звена на Междинното звено (ИАНМСП).

По процедурата могат да кандидатстват всички юридически лица или еднолични търговци, регистрирани съгласно Търговския закон или Закона за кооперациите, чието седалище е в Република България. Те обаче трябва да отговарят на изискването да са регистрирани до три години преди датата на подаване на проектното предложение на процедурата, както и да могат да се впишат в определението

микро, малки или средни предприятия,

по смисъла на Закона за малките и средните предприятия. Освен това кандидатите трябва да са пряко отговорни за изпълнението на  дейностите по проекта, а не да действат в качеството на посредници. Те трябва също и да притежават или да са в процес на придобиване на правата на интелектуална собственост върху внедрявания по проекта иновативен продукт, процес или услуга, като е възможно те да притежават патент за изобретение или свидетелство за регистрация на полезен модел, да внедряват иновативен софтуер – собствена разработка, иновативни продукти, процеси, услуги, чиито права по интелектуалната собственост са апортирани в капитал ана кандидата от притежателя на тези права, както и да са подали заявка за патент за изобретение в Патентното ведомство. Едно предприятие може да кандидатства най-малко за 50 000 лв., а максималният размер на безвъзмездната финансова помощ е 1 000 000 лв. За услуги обаче сумата не може да е повече от 391 166 лв.

Няма да бъдат одобрявани проекти,

когато патентованото изобретение или регистрираният полезен модел е предмет на договор за изключителна лицензия, в която лицензополучателят е различен от кандидата по процедурата и лицензодателят не е уговорил в лицензионния договор да има право сам да използва лицензираното изибретение. Други варианти, в които проектите ще бъдат отхвърляни, са ако патентът е обезпечение по съдебен иск, обект на особен залог или е част от маса по несъстоятелност, както и ако са налице неплатени такси, дължими за поддържането му. Микропредприятия, които имат седалище или клон на територията на община от селските райони или са заявили за подпомагане дейности по проекти, които се осъществяват в такава община, също няма да бъдат допускани. Други недопустими кандидати са фирми за преработка или маркетинг на горски продукти, такива, които се занимават с производство на хранителни продукти или напитки, преработка на кафе и чай, производство на готови храни за животни, както и на малц.

Проектите по процедурата трябва да са с продължителност най-много 24 месеца и да се изпълняват

само на територията на България.

Освен това ако кандидатствате, трябва да имате предвид, че не се допуска да реализирате проекта в партньорство с други предприятия.

Допустимите видове проекти включват стартиране от съществуващо предприятие на нова дейност в друг отрасъл, допустим по процедурата, в допълнение към досегашната дейност, разширяване на дейността на съществуващо предприятие, диверсификация на продукцията на съществуващо предприятие чрез добавяне на нови допълнителни продукти, както и фундаментална промяна на цялостния производствен процес в съществуващо предприятие. По Елемент „Инвестиции“ на процедурата можете да кандидатствате за придобиване на нови машини и съоръжения (вкл.компютърно оборудване, необходимо за работата на специализиран софтуер, свързан с внедряването на иновативния продукт, процес или услуга), придобиване на комплектни възли, агрегати и детайли, които се влагат при създаване на части от или на цялата поточно линия за производство на иновативния продукт или реализация на съответния иновативен процес,

придобиване на специализиран софтуер,

свързан с внедряването на иновативния продукт и подобряване на функционалните характеристики на съществуващи сгради или производствени помещения. По Елемент „Услуги“ допустимите дейности включват консултантски услуги, свързани със създаване или оптимизиране на технологии за производство на иновативния продукт, респективно внедряване на иновативния процес или услуга, консултантски и юридически услуги, свързани със защита на правата върху интелектуална собственост по внедряване на проекта на иновативни продукти, разработването на маркетингови планове и стратегии, включително извършване на маркетингови проучвания и анализи, планиране на канали за комуникация с пазара и клиентите, развитие на дистрибуционни мрежи и др., консултантски услуги от инженерно-технически характер, свързани с процеса на внедряване на иновативния продукт, сертификационни услуги, визуализация на проекта (до 3 000 лв.) или одит на проекта (до 1% от общите допустими разходи по проекта, но не повече от 10 000 лв.). Не се превдиждат никакви ограничения относно произхода на придобиваните дълготрайни материални и нематериални активи.

Разходите по проекта

трябва да са необходими за изпълнението му и да отговарят на принципите за добро финансово управление – икономичност, ефикасност и ефективност на вложените средства. Освен това те трябва да бъдат действително извършени в периода от влизане в сила на договора за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ до края на срока на изпълнение на проекта, с изключение на разходите за одит на проекта, които трябва да са действително извършени и платени не по-късно от срока за предаване на финалния отчет по проекта. Друго изискване е всички разходи да са отразени в счетоводната и данъчната документация на бенефициента и да могат да се установят и проверят, като са подкрепени от оригинални разходно-оправдателни документи. Самите дълготрайни материални и нематериални активи, придобити със средства по проекта, трябва да се използват изключително в предприятието-получател на помощта, да се разглеждат като амортизируеми активи, да са закупени от трети лица при пазарни условия, да бъдат включени в активите на бенефициента и да останат в предприятието и региона-получател на регионалната помощ за срок от минимум три години.

Допълнителна информация за процедурата е достъпна на адрес: http://www.opcompetitiveness.bg и www.ibsme.org.

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *