През януари 2010 г. общият показател „доверие на потребителите” се понижава с 0.8 пункта спрямо равнището си от октомври 2009 г., което се дължи главно на намаленото доверие сред населението в градовете, обявиха от НСИ. Наблюдението през януари регистрира повишаване на песимизма в оценките и очакванията на потребителите в сравнение с изразените мнения преди три месеца.
Мненията на потребителите за настоящото развитие на общата икономическа ситуация в страната, както и очакванията им за следващите дванадесет месеца, са влошени, като балансовите показатели намаляват спрямо предходното наблюдение (октомври 2009 г.) съответно с 3.5 и 1.3 пункта. За разлика от населението в градовете, при което балансовите стойности падат съответно с 6.4 и 2.4 пункта, при населението в селата има известно подобряване на оценките и прогнозите за икономическата конюнктура (граф. 2 и 3).
Анкетата регистрира понижени оценки на потребителите относно настъпилите промени във финансовото състояние на техните домакинства през последните дванадесет месеца. През януари 2010 г. балансът на мненията за настоящото състояние на бюджета на домакинствата се влошава при населението в селата (с 6.0 пункта), а при населението в градовете има слабо повишение (с 1.1 пункта) (граф. 4).
Настоящата икономическа ситуация в страната е оценена като по-неблагоприятна за спестяване в сравнение с изразените мнения преди три месеца и се прогнозира, че тя няма да се подобри през следващите дванадесет месеца (граф. 5). Потребителите продължават да считат, че и през последните дванадесет месеца има покачване на потребителските цени, но с по-слабо темпо в сравнение с оценките, регистрирани преди три месеца (граф. 6). По-висока инфлация обаче се очаква през следващите дванадесет месеца (граф. 7). По отношение на безработицата предвижданията са, че тя ще продължи да се увеличава (граф. 8).
Спрямо мненията на потребителите, изразени през октомври 2009 г., последната анкета отчита и по-песимистична обща оценка на настоящата ситуация да се правят разходи за покупки на предмети за дълготрайна употреба[1] (граф. 9), като се регистрира и слабо понижение на стойността на балансовия показател относно намеренията за такива покупки през следващите дванадесет месеца. По-ниски са също балансовите показатели, свързани с намеренията за „покупка на кола”, „покупка или построяване на жилище (вила)” и намеренията за „разходи за подобрения в дома” през следващите дванадесет месеца.
За повече информация: http://www.nsi.bg/eventbg.php?n=235