Захари Димитров

Може би най-добрата новина за започващите бизнес сега е във факта, че днес сме свидетели на може би най-голямата революция в офисното пространство и организацията на фирмените екипи, състояла се през последните десетилетия. Традиционните големи фирмени офиси, с многобройни кутийки за отделните служители, учрежденските телефонни централи, фиксираните към бюрото компютър, стационарен телефон и факс постепенно отиват в миналото. На тяхно място се налагат нови гъвкави форми на работа от дома, използване на офисния служебен телефон от лаптопа или през уеб, отдалечен достъп до фирмените бази данни или приложения през криптирана връзка. По-ефективно използване времето на служителите, по-качествен обслужване на клиентите, по-малко разходи за оборудване на работни места. Именно с тази миграция към гъвкава мобилна работна среда ще ви запознаем в няколко поредни броя на NewBusiness.bg. А най-хубавото за един стартиращ предприемач, който не разполага с много свободни средства е, че промените му дават възможност да организира своята дейност с много по-малко средства, като при това

оптимизира работата на екипа си и разраства своите информационни системи и приложения успоредно с разрастването на бизнеса.

Навлизането на отдалечената работа като алтернатива на остарялото като възможност работно време от сутрин до вечер на практика позволява на служителя да работи винаги, когато има работа и успоредно с това да си почива когато пожелае. Ултрамобилните компютри, известни и като нетбуци, се наложиха като предпочина покупка от много младите и предприемчиви хора, които не само желаят винаги да са свързани с останалия свят, но и да отмятат безкрайните задачи, независимо кое време от денонощието е и къде се намират в момента. Както и да си почиват когато и където пожелаят. Все по голям брой работещи като програмисти, дизайнери и търговци използват възможностите на мобилните компютри и съответните мрежови приложения, за да се свързват към корпоративната мрежа отдалечено и да свършат набързо някоя задача. Този стил на работа, известен като телекомютинг, се налага именно заради удобството което предлага. Електронната поща, корпоративните блог системи, чат мрежите, видео и аудио конференциите

правят офиса само пожелателно място за срещи, ако ви е приятно да се виждате с колегите си.

За много хора офисът вече е виртуален и отдавна не е задължително придвижването от една до друга точка и загубата на часове път в задръствания и нерви, особено за да бъде свършена тривиална задача.

Този метод на организация на дейността има своите предимства и за големите корпорации, но той е най-удобен за стартиращите предприемачи, позволявайки им да спестят много от традиционните бизнес разходи, като наем на офис и режийни, оборудване, закупуване на скъпоструваща техника, с които повечето млади стартъпи в началото не разполагат. А още по-ценна е оптимизацията на времето и

спестяването на изгубените часове в път.

Представителен офис е необходим за връзка с големи партьори и клиенти, но когато стигнете до това ниво вероятно вече ще може да си го позволите безпроблемно. Инвестицията за разпределен виртуален офис реално не изисква средства. Стартирайки бизнес с партньори може да се използват мобилни компютри и дори домашните машини за да се работи съвместно по множество задачи. В някои случаи обаче е неудобно или дори опасно съхранението на всички файлове, свързани с бизнеса, на мобилния компютър. Той може лесно да се повреди, да бъде откраднат или изгубен. Затова по-удачно решение, което отдавна е възприето и от големите корпорации е мобилните компютри да се свързват към отдалечен сървър, хостван в компания за виртуални сървъри, хостинг услуги или в дейта център, получавайки достъп до файлове, приложения и услуги.

Друго удобство е, че съществуват множество

програми за изграждане на виртуални частни мрежи

включително вградения в операционната система Windows Remote Desktop. От гледна точка на сигурността обаче е добра идея да се използва специално предвидено за целта приложение за отдалечен достъп. Съществуват много приложения за отдалечен достъп, но не всички са спечелили доверието на специалистите като подходящи за бизнеса алтернативи. Още по-трудно е да се намерят оригинални и безплатни Интернет услуги, които да са наистина полезни.

Едно такова решение е уеб базираното LogMeIn, което предлага сигурен отдалечен достъп до вашия компютър. Това е една от възможностите да направите ИТ ресурсите си достъпни за бизнес 24 часа на ден 7 дни в седмицата.

Решението е разработено от LogMeIn корпорацията в Унгария и служи за отдалечен достъп до Windows и Mac базирани персонални компютри. Първоначално технологията се е използвала от RemotelyAnywhere софтуера. Големите корпорации, които перманентно се нуждаят от отдалечен достъп, срещат трудности при своя избор – дали да ползват IPSec VPN клиенти, Secure Sockets Layer VPN продукти или услуги, или да позволят на своите служители да извършват собствени

връзки към отдалечени машини, използвайки приложения като RemoteAdmin или PCAnywhere.

Безплатната версия LogMeIn Basic може да се върже към даден отдалечен компютър, за да проверите вашата поща, да пускате програми или диагностика на системата с лесен за употреба интерфейс през друг персонален компютър или безжично чрез PDA или смартфон. В процеса на инсталация се регистрирате на избраната машина с даден e-mail адрес и избрана от вас парола. Програмата е клиент сървър базирана – като сървърната част се инсталира на желаните за отдалечен достъп компютри, а клиентската част

се използва през браузър.

Поддържаните операционни системи на които се разполага са Windows 98, 2000, XP, Vista или Server серията, както и MacOS, след което може да го управлявате от произволна машина. LogMeIn работи с популярните браузъри поддържащи Java или ActiveX технологиите. Това значи, че е възможно да управлявате Windows или Mac система от GNU/Linux инсталиран на нетбука ви.

С LogMeIn управлявате отдалечено толкова машини, колкото ви е необходимо, след като инсталирате и на тях приложението и ги добавите в списъка с контролирани компютри, който се съхранява на уеб сайта на приложението.

Програмата за отдалечен достъп работи изключително бързо, когато разполагате с широколентов достъп, като кабелен Интернет или ASDL. Осъществяваните връзки през LogMeIn са

криптирани с помощта на SSL,

но услугата включва също Windows authentication политиката на достъп към съществуващите схеми по сигурността, като RSA SecurID. Може би единственото място за притеснение е преминаването през фирмения Logmein.com сайт, чрез който се извършват всички връзки.

Лесната работа, сигурността и удобството на LogMeIn са му спечелили завидна популярност – над 70 милиона устройства се управляват отдалечено благодарение на услугите на компанията. Съществува и професионална версия даваща допълнителни услуги на своите потребители – като трансфер на файлове. В момента абонамент за LogMeIn Pro струва 69.95 долара за година. На страниците на корпорацията ще откриете и други приложения за отдалечен достъп в зависимост от вашите конкретни нужди.

TeamViewer e друго удобно решение за отдалечен достъп

до компютри през Интернет, разработено в Германия. Първоначално идеята на програмата е била тя да служи за оказване на отдалечена помощ през Интернет на потребители, които не са много в час с компютърните технологии. С TeamViewer може да контролирате компютъра на съдружника или служителя си все едно седите пред него. Приложението работи дори ако искате да използвате компютър скрит зад защитна стена или прокси сървъри. Възможностите му за групова работа са наистина отлични и го правят идеално средство за обмяна на идеи и съвместна подготовка на проекти. TeamViewer позволява да се споделят файлове и да се провеждат чат сесии съвместно. Връзката е изключително бърза и надеждна, като е осигурено и AES криптиране (256 Bit) за повишаване на сигурността.  След като веднъж се инсталира на хост компютъра, при първото свързване се генерират уникални номера, чрез които взаимно се удостоверяват двете страни. Ако поради някаква причина

връзката се прекъсне,

например докато копирате файлове, след като се възстанови, копирането продължава от момента на прекъсването. Подобно на LogMeIn, приложението работи на различни версии на Windows, включително и очакваната да се появи през октомври Windows 7, и Apple Mac OS X. Цената на пакета е безплатен за некомерсиална употреба, в противен случай е добра идея да го лицензирате доживотно срещу 499 евро. Това позволява да се включват повече участници в сесия, както и възможност да добавите лого и текст на вашата фирма към конзолата на апликацията, ако например предлагате ИТ услуги и я използвате за връзка с клиенти. Помислете само колко би ви струвало обзавеждането на офис само с мебели, в сравнение с цената на тази лицензия.

TeamViewer има сериозна потребителска база от над 15 милиона потребителя, сред които корпорации от ранга на DHL, Shell, Deloitte, Siemens, Nec, Lufthansa, Citroen и други.

За любителите на свободен софтуер има безкрайно много подобни решения. Изключително удобно за употреба е FreeNX – развита в Италия програма за отдалечен достъп. Тя набляга на високата скорост на връзката – приложението използва малко мрежови ресурси, но предоставя максимално качество на достъпа. Архитектурата на приложението използва в максимална степен възможностите както на технологиите с открит изходен код, така и добрите практики от комерсиалните софтуерни продукти. Изградена върху основите на X-Window – системата стояща зад графичните интерфейси на много UNIX и Linux операционни системи, FreeNX ви позволява лесен достъп до възможностите на техните десктоп среди. Клиенти за приложението са достъпни за Windows, Linux, MacOS/X и Solaris.

Почитателите на телекомютинга под Windows или MacOS X могат да избират между LogMeIn и TeamViewer в зависимост от това дали им се плаща повече или по-малко за професионалните версии. FreeNX от своя страна е изключително надеждно решение за отдалечен достъп до десктопа на UNIX платформата и ако това е вашия избор няма начин да съжалявате.

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *