Дара Христова, dara@newbusiness.bg

материала е от 15 брой (18 януари 2010 година)

 

Наскоро данъчните отчетоха ръст в приходите от данъка върху доходите на физическите лица, но при корпоративния данък и други налози по Закона за корпоративното подоходно облагане (ЗКПО) се наблюдава намаление спрямо събраните приходи през 2008 година. Кампанията за деклариране и плащането на данъците за доходите и печалбите от миналата година вече започна и ще продължи до 30 април за гражданите и до 31 март за фирмите. Не е зле обаче да обобщим какво в крайна сметка решиха управляващите за данъчното законодателство.

Най-съществени промени има при облекченията за земеделските производители, тъй като според правилата на Европейския съюз преференциите са вид държавна помощ, за която е необходимо специално одобрение от Брюксел. Ето защо бюджетът на държавното обществено осигуряване за тази година предвижда минималният доход, на който да се осигуряват стопаните, да е 240 лв., вместо досегашните 65 лева. По изчисления на финансовия министър Симеон Дянков чрез увеличението на минималния осигурителен доход за самоосигуряващите се на 420 лв., а за земеделските производители и тютюнопроизводителите – на 240 лв., приходите в хазната ще нараснат с 54.8 млн. лева.

Също така според Закона за корпоративното подоходно облагане досега те плащаха 4 на сто данък вместо 10%, както всички останали. Но от 1 януари 2010- и този бонус отпада. Също така държавата вече няма да възстановява акциза върху горивата за селскостопански нужди, следователно фермерите, които често използват техника, хората ще трябва да си ги купуват на реални цени.  

От началото на тази година се преотстъпва до 60 на сто от корпоративния данък на регистрираните земеделски производители за данъчната им печалба, реализирана от дейност по производство на непреработена растителна и животинска продукция. За да се възползват от това обаче фермерите трябва да спазят няколко условия. Като начало преотстъпеният данък трябва  да се инвестира в нови сгради и нова земеделска техника, необходими за извършване на производство на продукцията в срок до края на годината, следваща годината, за която се ползва преотстъпването. Придобиването на активите трябва да се извърши при спазване на пазарните параметри, съответстващи на такива при несвързани лица. Производителите трябва да извършват въпросната дейност поне три години след годината на преотстъпване. В същото време преотстъпеният данък не трябва да превишава 50 на сто от стойността на придобитите активи. Казано с други думи, фермерите трябва да осигурят сами поне 50% от стойността на активите. Това означава, че ако се претендира преотстъпване на 100 000 лв.

корпоративен данък по чл. 189б от ЗКПО, то до края на следващата година следва да бъдат придобити споменатите видове дълготрайни материални активи на стойност не по-малко от 200 000 лв., обясниха от НАП.

Що се отнася до промените в данъчните нормативи, касаещи физическите лица е хубаво да споменем, че от тази година не са облагаеми доходите, придобити през данъчната година от продажба или замяна на един недвижим жилищен имот, ако между датата на придобиването и датата на продажбата или замяната са изминали повече от три години (чл. 13, ал. 1, т. 1, буква „а“ от Закона за данъците върху доходите на физическите лица (ЗДДФЛ). Досега срок нямаше. Не се смята за доход и полученото имущество по наследство, завет и дарение, както и полученото имущество с възстановено право на собственост по реда на нормативен акт.

Управляващите решиха и данъчното облекчение за дарение в размер до 50 на сто от сумата на годишните данъчни основи по чл. 17 от ЗДДФЛ да се ползва не само за „Център „Фонд за лечение на деца“ (както беше до края на 2009-а), но и за „Център „Фонд за асистирана репродукция“ или Център „Фонд за трансплантация“.

Според ведомството на Красимир Стефанов през 2010-а данъчните облекчения, които могат да ползват физическите лица са повече спрямо тези които се прилагаха миналата година. В крайна сметка младите семейства с ипотечен кредит ще могат да си намалят сумата на годишните данъчни основи с направените през годината лихвени плащания по заем за закупуване на жилище. Данъчното облекчение се ползва с подаване на годишна данъчна декларация, към която се прилага документ, издаден от банката кредитозаемател, удостоверяващ размера на направените през годината лихвени плащания по първите 100 000 лв. от главницата на ипотечния кредит за закупуване на жилище.
Преференция за лица с намалена работоспособност могат да ползват хората с 50 и над 50 на сто намалена работоспособност. Тя им дава възможност да намалят годишната си данъчна основа със 7920 лв. Облекчението може да се ползва включително за годината на настъпване на неработоспособността както и за годината на изтичане срока на валидност на  експертното решение, в което е определена намалената работоспособност.

Облекчението за лични вноски за доброволно осигуряване и застраховане е ограничено до 10 % от сбора на годишните данъчни основи и може да се ползва от физическите лица, които през 2009 година са направили лични вноски за допълнително доброволно осигуряване, доброволно здравно осигуряване или вноски за застраховка „Живот“.

До 5 на сто от данъчната си основа могат да намалят физическите лица, които направят дарение в полза на здравни или лечебни заведения; на специализирани институции за предоставяне на социални услуги, както и на Агенцията за социално подпомагане и на Фонд „Социално подпомагане“ към министъра на труда и социалната политика. Облекчението е валидно и при дарение в полза на специализирани институции за деца съгласно Закона за закрила на детето, както и на домове за отглеждане и възпитание на деца, лишени от родителска грижа, на детски ясли, детски градини, училища, висши училища или академии.

Дължимият данък може да бъде намален и ако се направи дарение на бюджетни предприятия, на регистрираните в страната вероизповедания, на специализирани предприятия или кооперации на хората с увреждания, както и в полза на Агенцията за хората с увреждания; на Българския Червен кръст; на културни институти, читалища, както и за целите на културния, образователния или научния обмен по международен договор, по който Република България е страна;  на юридически лица с нестопанска цел, регистрирани в Централния регистър на юридическите лица с нестопанска цел за осъществяване на общественополезна дейност; фонд „Енергийна ефективност“. Данъчното облекчение може да се ползва и при дарение в полза на комуни за лечение на наркозависими, а също и в полза на детския фонд на Организацията на обединените нации (УНИЦЕФ), обясниха от НАП. Оттам напомниха също, че до 15 на сто от данъчната основа може да бъде намалена, ако се направи дарение за културата, а до 50 на сто, ако дарението ви е в полза на  Център „Фонд за лечение на деца“. С едно уточнение обаче – общият размер на данъчното облекчение за дарения не може да превишава 65 на сто от сумата от годишните данъчни основи.

След всичко казано дотук обаче един факт не спира да се набива на очи. Данъчните облекчения може и да са повече от миналата година, но отстъпките продължават да бъдат толкова малки, че трудно могат утолят жаждата за укриване на налози… Друг е въпросът и кой може в тези трудни времена, да си позволи да отдели пари за дарения, че да се възползва от преференциите…

Управляващите действително спазиха предизборното си обещание да намалят сроковете за възстановяване на ДДС. Според приетите промени в закона за ДДС, сега, вместо за 3 месеца и 45 дни косвения налог ще се връща за 2 месеца плюс още един. Ако държавата забави безпричинно връщането на ДДС, ще дължи лихва. Поводът за поемането на подобни ангажименти бяха притесненията на бизнеса, свързани с липсата на оборотни средства като резултат от световната икономическа криза.

Отменени данъчни облекчения по ЗКПО
Чл. 179 – общото данъчно облекчение, представляващо преотстъпване на 60 на сто от корпоративния данък на земеделски производители се отменя, но се създава ново облекчение съгласно чл. 189б
Чл. 180 – преотстъпване на 60 на сто от корпоративния данък на „Ръководство на въздушното движение“
Чл. 186 – инвестиционен данъчен кредит, който беше приложим само за 2007 г. (На основание § 40 от преходните и заключителни разпоредби на закона тези, които са ползвали облекчението за инвестиционен данъчен кредит по отменения чл. 186, е необходимо да имат предвид, че намалението на корпоративния данък се натрупва с друга държавна помощ, одобрена с решение на Европейската комисия или получила разрешение по чл. 9 от Закона за държавните помощи за придобитите дълготрайни материални и нематериални активи, до максимално допустимия интензитет на помощта, определен с Карта на националната регионална държавна помощ.)
Чл. 189а – преотстъпване до 100 % на корпоративния данък за срок от 5 години за големи инвестиции (над 10 млн. лв. годишно). Въпреки, че отмяната е в сила от 01.01.2010 г., това преотстъпване НЕ може да се ползва за 2009 г., тъй като не е получило положително становище от Европейската комисия за съвместимост с правилата в областта на държавните помощи.

Нормативно признати разходи
– 40% Занаяти
– 40% Авторски и лицензионни възнаграждения
– 25% Свободна професия
– 60% Земеделски производители
– 90% Моряци

През първите девет месеца на 2009 г. са извършени общо 11 275 ревизии с допълнително установени задължения в размер на 1.5 млрд. лв. Тенденцията е да се извършват по-малко на брой ревизии, но с по-добър резултат от всяка една от тях, планират от НАП. Над два пъти се е увеличил средния размер на допълнително установени задължения от една ревизия от 2007 г. до сега. През 2009 г. средният размер на допълнително разкритите приходи от една ревизия е 133 272 лв. , а през 2007 г. той е бил 60 163 лева.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *