Без милост за пушачите
Токът стопански нужди също скача
След като министърът на финансите Симеон Дянков взе присърце идеята да бори тютюнопушенето, най-евтините цигари през 2010-а ще струват 3.60 лева. Това сочат сметките, направени на база на окончателно приетите от кабинета промени в Закона за акцизите и данъчните складове (ЗАДС). Според записаното там, от 41 лв. за 1000 къса + 40.50% от продажната цена акцизът на цигарите става 74 лв. за 1000 къса + 36% от продажната цена. Освен това се въвежда минимален общ акциз върху цигарите от 137 лв. за 1000 къса. Изчисленията показват, че най-дълбоко ще бъде бръкнато в джоба на хората, които пушат от най-евтините марки цигари, чиято цена ще скочи с около 1.20 лева. Това се отнася за марките на „Булгартабак“ – „Мелник“, „Невада“, „Престиж“, „Арда“, „Хасково“, „Шипка“, „Кънтри“. Оправданието е, че така в бюджета ще постъпят около 130 млн. лв. повече приходи, отколкото ако спазим минималното изискване на ЕС от 64 евро на 1000 къса. Според експерти обаче очакваният приход е планиран на базата на 25-процентно свиване на потреблението, което включва както отказа от тютюнопушене заради по-високата цена на цигарите, така и заради очакваното нарастване на контрабандата. По този повод от Българската асоциация на тютюневата индустрия поискаха среща с Дянков. Според тях скокът ще доведе до
ръст на нелегалния внос до над 40%
от пазара, което прави 6.9 млрд. къса цигари.
„Увеличенията на акцизите върху тютюневите изделия, бензина и алкохола заедно ще означават ръст на данъчното бреме с около 500 млн. лева общо. Оценката на Министерството на финансите е по-ниска, но тя е много консервативна. От друга страна – намалението на данъчноосигурителната тежест, което се предвижда в бюджета, е спад на осигуровките с 2 процента. Това означава, че общата данъчноосигурителна тежест ще нарасне с около 350 млн. лева“, заяви Мартин Димитров, председател на парламентарната Комисия по икономическата политика, енергетика и туризъм.
В плановете на правителството е заложено от следващата година акцизът за керосина да бъде увеличен от 565 лв. за 1000 литра на 600 лв. за 1000 литра; за електрическата енергия за стопански нужди от 1.40 лв. за 1 мегаватчас на 2 лв. за 1 мегаватчас. Освен това ще бъде въведена система за продажба на маркирани горива – газьол и керосин, използвани за отопление и обработка на земеделска земя, с акцизни ставки от 50 лв. за 1000 литра.
В резултат на изменението в проектозакона се очаква общо в хазната през 2010-а да постъпят допълнително около 232 млн. лева. Следващото поскъпване на акциза върху бензина, според графика на страната ни, съгласуван с Европейския съюз, е планирано за 2011 г., когато се очаква той да се вдигне от сегашните 685 лв. за 1000 литра на 710 лева. В номинално изражение това прави поскъпването с около 5 стотинки на литър. Според текста на законопроекта се въвежда и акцизна ставка от 600 лв. за тежките корабни горива. Нулева ставка ще се прилага за смазочните масла, като по този начин те ще станат обект на контрол от митническите органи.
Също така
всички данъчни складове ще трябва да се прелицензират
до 1 юни, като междувременно трябва да покрият и новите критерии за издаване на лиценз. Въпросните условия ще бъдат разписани в наредба, която трябва да е готова до края на годината. След изготвянето и производителите на алкохол ще се задължат да монтират измервателни устройства на апаратите за дестилиране и за бутилиране, за да не се допусне продажба на нелегален алкохол. Според доклада на финансовия министър предложените промени в ЗАДС ще се повишат крайните цени за потребителите на акцизни стоки, което може да окаже влияние върху определена част от населението и то да свие, макар и незначително потреблението им.
Регистрация по ДДС, ако рекламираш в мрежата
Косвен налог ще се плаща и за процесуално представителство
Тежко им на гражданите, които се нуждаят от правна помощ. Както е тръгнало, по-евтино ще му излиза на човек, ако си направи фирма… Поне такъв извод можем да си направим, ако погледнем корекциите в Закона за данък добавена стойност (ЗДДС), които предлага правителството, а именно – да отпадне освобождаването от косвения налог за т. нар. процесуално представителство. С други думи, за всяко ходене до съда към сумата на адвокатските хонорари ще се прибавя и 20% ДДС. Ако парламентът приеме текста на закона, той ще влезе в сила от 1 януари 2010 година. А това ще означава поскъпване на адвокатските услуги дори за бракоразводните дела.
Нека уточним, че досега от всички видове адвокатски услуги, единствено процесуалното представителство не се облагаше с косвения налог. Идеята това да започне да се случва се появи през 2006-а, но тогава удари на камък заради юридическото лоби, което твърдеше, че подобна стъпка ще затрудни достъпа на хората до адвокатските услуги и ще оскъпи цената им. Ето защо в момента, в чл. 44, т. 5 от ЗДДС, който регламентира доставката на услуги с нестопански характер, попада и процесуалното представителство, с което се осъществява правото на защита на физически лица в досъдебни, съдебни, административни и арбитражни производства.
Сега обаче, заради задълженията на страната ни да хармонизира данъчното си законодателство с това на общността (Директива 2006/112/ ЕС) „от обхвата на освободените доставки се изключва процесуалното представителство и то става облагаемо с ДДС доставка“.
Финансовият министър не се спира дотук. Фирмите, рекламиращи в ИНТЕРНЕТ също ще трябва да се съобразяват с промени в данъчните промени. Според правителствения проект, на регистрация по ДДС подлежи всяко данъчно задължено лице, което получава услуги с място на изпълнение в страната, които са облагаеми и за които данъкът е изискуем от получателя. Според експерти това означава, че ако някоя фирма рекламира в ИНТЕРНЕТ, но доставчикът (например „Гугъл Уърд“) е в друга държава, до седем дни след получаване на фактура от чуждестранна фирма, българският рекламодател трябва да се регистрира по ДДС. На практика всяка новорегистрирана фирма, ако желае да се рекламира в най-голямата световна рекламна мрежа, трябва да предвиди съответните съпътстващи разходи за
по-скъпа счетоводна отчетност,
за разлика от сега действащия режим (еднократно плащане на дължим данък по реда на чл.91, ал.3).
Заради решения на Съда на Европейската общност се налагат промени и в срока за упражняване правото на приспадане на данъчен кредит и от тримесечен е променен на 12-месечен. Казано на прост език това означава, че когато дадено лице пазарува има право по-късно да представи тези фактури и да ползва данъчен кредит. Промяната е важна, защото често се случва фактурите да бъдат забавени по една или друга причина, което лишава фирмите от възможността да си възстановят ДДС.
Нулевата ставка, свързана с международен транспорт, ще се прилага само за плавателни средства в открито море и за въздухоплавателни средства на авиационни оператори, извършващи предимно международни превози. Премахват се и ограниченията върху правото на ползване на данъчен кредит за получени доставки от дилър, доставящ стоки втора употреба.
Също така се предвижда данъчните да могат да отказват или
прекратяват регистрация по ДДС
на лица, които имат публични задължения към НАП. Досега мярката се прилагаше само по отношение на данъчни задължения. С направеното предложение подчинените на Красимир Стефанов ще могат да отказват или прекратяват регистрация и при неспазване на задължението за внасяне на задължителни осигурителни вноски.
Освен това отпада изискването за регистрация по ДДС на съдружник или управител, който получава годишно възнаграждение над 50 000 лв. за възложен личен труд, несвързан с управлението на дружеството. „Ако в момента една фирма заплаща суми на лица упражняващи трудова дейност като собственици или съдружници в търговски или граждански дружества над 50 000 лева годишно, това според данъчното законодателство се приема за упражняване на независима икономическа дейност – явяват се един вид подизпълнители, и тези лица подлежат на задължителна регистрация по ЗДДС, по същият начин както подлежат на регистрация упражняващите свободна професия. С промяната, която предлагат от финансовото министерство, свършената работа вече не е „независима икономическа дейност“, защото тези доходи се приравняват на доходи по трудови правоотношения и следователно задължението за регистрация отпада, поради изричният текст в ЗДДС (чл. 3, ал. 3, т. 1)“, коментираха счетоводители. Интересно ще е прилагането на този текст при съвместно упражняване на свободна професия – гражданските неперсонифицирани дружества и адвокатското дружество по смисъла на Закона за адвокатурата. До момента съдружника-адвокат (нотариус, частен съдебен изпълнител) за данъчни цели се приемаше за подизпълнител – упражняващ независима икономическа дейност – свободна професия. С тази поправка, доходите вече не се приемат за облагаема доставка и съдружника-адвокат не формира облагаем оборот, т.е. регистрация по ДДС ще има само дружеството. Казано по друг начин адвокати, нотариуси, частни съдебни изпълнители, които упражняват дейността си самостоятелно и сдружени ще попълват двете приложения в годишната данъчна декларация –
приложението за доходи от трудови правоотношения и приложението за упражняване на свободна професия.
Пада облекчението за ипотечни кредити
Макар и обявени като козметични, промените в данъчните закони се оказаха далеч по-сериозни. Според приетите от правителството изменения, отпада данъчното облекчение за млади семейства, което се изразяваше в намаляване на основата за облагане с данък с направени през годината лихвени плащания по ипотечен кредит, при определени условия. Според законопроекта за изменение и допълнение на Закона за данъците върху доходите на физическите лица (ЗДДФЛ) това трябва да се направи… със задна дата. Мотивът е, че съществуващите разпоредби не са прецизни, което ще затрудни и дори направи невъзможно прилагането им. Освен това в са образувани преписки в Комисията за защита от дискриминация за дискриминация по възраст и семейно положение.
Нека припомним, че тази идея бе лансирана от НДСВ и приета с пълно мнозинство от кабинета“Станишев“. С нея сумата на годишната данъчна основа трябваше да се намалява с направените през годината лихвени плащания върху 100 хил. лв. по ипотечни кредити на семейства, които имат граждански брак и един от съпрузите е на възраст до 35 години. Това облекчение бе предвидено при условие, че ипотекираният имот е единственото жилище за семейството. Според сметките на експерти излиза, че за семейство, изтеглило кредит от 50 хил. евро за 20 години, което за една година внася лихви приблизително от 7800 лв. и единият от съпрузите работи на трудов договор с брутна заплата от 1000 лв. на месец (или 12 хил. лв. за година), данъчните облекчения в случая ще възлизат на приблизително 780 лв. на година. За да се възползват от „бонуса“, младите семейства трябва да приложат към годишната си данъчна декларация копие от свидетелството за сключен граждански брак, справка за имотното си състояние, копие на договор за ипотечен кредит, погасителен план и документи, удостоверяващи направените вноски. Което на практика означава, че до момента никой не се е възползвал от поправката „Милен Велчев“ тъй като годишните данъчни декларации за 2009-а се подават от началото на 2010 година.
С промените се поставя и край на „безданъчната“ търговия с жилищни имоти. До момента всяко частно лице имаше право да купи и продаде един жилищен имот без да се взема под внимание времето, през което го е притежавал, което доведе до злоупотреби – покупка и в рамките на седмица продажба. Кабинетът предлага да бъде въведен минимален три-годишен срок за притежаване на недвижим имот.
Фирмите без дейност не са длъжни да подават финансови отчети в НАП
В Закона за корпоративното-подоходно облагане промените също не са малки. „Годишен финансов отчет не подават данъчно задължените лица, които едновременно са изпълнили следните условия: не са извършвали дейност през данъчния период; не са отчели приходи или разходи съгласно счетоводното законодателство за данъчния период.“ се казва в чл. 92, ал. 3 от проекта на закона. Това на практика означава, че при фирми без дейност не се подава годишен отчет в НАП. Всъщност поправката се отнася само за данъчни цели, и не засяга задължението за публикуване на нулев отчет в Търговския регистър, както и задължението да се изготвят годишни финансови отчети за Националният статистически институт. Остава задължението да се подава нулева данъчна декларация. За сравнение едноличните търговци, които през годината нямат търговска дейност не са задължени да подават празна годишна данъчна декларация. Следователно, ефектът от тази мярка е само за данъчните служби, които няма да боравят с толкова много хартия.
Каквото и да си говорим от „няма да има промени в данъчната политика“ си минахме на почти нови разпоредби. Дали е за добро, още не е ясно. Факт е, че това се случва всяка година, но досега ефектите за бизнеса са били спорни…
През 2010 общините ще могат да скубят почти двойно гражданите си
На подобно заключение навежда проектът за изменение и допълнение на Закона за местните данъци и такси, приет от правителството. Ако и депутатите го подкрепят, той спокойно може да развърже ръцете на местната власт да събира много повече от своите граждани. Проектът предвижда например горната граница на данъка върху недвижимите имоти
да се увеличи от 2 промила до 2.5 на хиляда
от данъчната оценка. Кабинетът ще поиска от парламента да вдигне летвата за определяне на размера на налога и при възмездно придобиване на имущество от 2.6 на 3 на сто от данъчната оценка. В момента данъкът е в границите от 1.3 до 2.6 процента. Мотивът е да бъдат събрани повече средства в общинските бюджети. Ако например Столичният общински съвет реши да заложи максималната ставка от 2.5 на 1000 (в момента тя е 1.87 промила), за апартамент с данъчна оценка от 70 000 лв. ще се дължи с 33% повече, или 175 лв. вместо сегашните 131.25 лева.
От Института по пазарна икономика предлагат дори още по-радикална промяна. „Изобщо
не трябва да има горна граница
Заложените лимити в Закона за местните данъци и такси изкривяват идеята всяка община сама да определя размера на налозите, които събира. По този начин държавата лишава местната власт от възможността да стимулира инвестиционната активност на своя територия. Границите са твърде тесни, а освен това налозите не могат да се намаляват или вдигат сериозно“, посочи Петър Ганев от ИПИ.
Освен това се предвижда
придобитите по давност имоти
които са извън обхвата на Закона за местните данъци и такси, вече да бъдат обект на облагане.
Според сега действащия Закон за собствеността (чл. 79) недвижим имот се придобива по давност, когато едно лице го владее непрекъснато в продължение на десет години. Ако владението е добросъвестно, правото на собственост се придобива с непрекъснато владение в продължение на пет години. Специалистите по данъчно право коментират, че тази постановка в момента позволява да се избягва данъкът върху даренията. Схемата е следната: дадено лице подарява имот на друго с устната уговорка, че десет години няма да предявява претенции към земята, а след изтичането на срока прехвърлянето става автоматично, без затова да се плаща данък.
Управляващите ще посегнат и на необлагаемия минимум за имотите. Целта е да се освободят от налог само жилищата с данъчна оценка до 1680 лв., а не, както досега, до 2520 лева.
Разработените от Министерството на финансите промени в Закона за местните данъци и такси са ясен сигнал, че правителството няма намерение да лиши републиканския бюджет от каквито и да е постъпления и да ги пренасочи към местната власт.
При така стеклите се обстоятелства на кметовете не им остава друго освен да вдигат налозите, за да могат да строят и ремонтират инфраструктура, училища, болници и детски градини… Или пък да не увеличават данъците и да замразят различните си инвестиционни проекти до настъпването на по-благоприятни времена. По данни на сдружението на общините в края на тази година дълговете на местните власти ще са повече от 200 млн. лв., а неизпълнението на приходната част на бюджетите им ще е 450 млн. лв. и може дори да има фалити на малки общини.