Росен Цветков

Ще не ще, рано или късно, на всеки стартиращ предприемач му се налага в даден момент да се сблъска с държавната административна машина. Било то заради издаване на разрешително или за да изпълни изискванията на закона. Затова на бизнесмените (без значение дали бъдещи или настоящи) никак няма да им е излишно, ако имат малко повече информация за административното правораздаване.
А най-лесният и удобен начин да стане това е чрез Интернет страницата на върховния административен съд (ВАС). Институцията осъществява върховен съдебен надзор за точното и еднакво прилагане на законите в административното правораздаване.

ВАС разглежда жалби и протести срещу актове на Министерския съвет, министър-председателя, заместник министър-председателите, министри, ръководители на други ведомства, непосредствено подчинени на Министерския съвет, актове на Висшия съдебен съвет, на Българската народна банка, на областните управители, както и други актове, посочени изрично в даден закон. Наред с това се произнася по спорове за законосъобразността на подзаконови нормативни актове, проверява като касационна инстанция съдебни актове, постановени по административни дела, и разглежда молби за отмяна на влезли в сила съдебни решения по административни дела. С една дума, върховните магистрати имат изключително широк спектър на действие, а решенията им могат да повлияят сериозно на икономическата и политическата ситуация в страната.
 
NewBusiness.bg ще се опита накратко да представи най-лесния начин да имате почти
 
пълен достъп до тази информация.

 
Едва ли са много хората, които знаят, че ВАС разполага с една от най-добрите системи за онлайн справки. Тук е моментът да отбележим, че институцията е носител на наградата за най-добра уеб страница, съобразно Закона за достъп до обществената информация. Това е приз, който се връчва по повод международния „Ден на правото да знам”, т.е правото на достъп до информация. В България наградите се връчват от “Програма достъп до информация”.
Разбира се първото и задължително условие да получите достъп до базата данни на съда, е да си направите акаунт. Интернет страницата на институцията е www.sac.government.bg. От началната страница се избира второто меню от горе надолу – “Деловодна система”. За да си осигурите пълен достъп, трябва да се отвори менюто “Форма за регистрация”. Избирате “регистриране на нов потребител”, “Промяна на парола”, “Изтриване на потребител” и “забравена парола”. Последните три са в случай, че вече имате регистриран акаунт, но ако нямате, трябва да влезете в първото меню. Отваря се панела за регистрация на потребител, като там има 11 “кутийки” за попълване. Първите две са “индикатор” (user name) и “име”, в което се записват имената на човека, който ще се регистрира. И двете полета са оцветени в оранжево и са
 
абсолютно задължителни за да се осъществи регистрацията.
Следват организация, адрес, град, пощенски код и държава (която и да е на земното кълбо), валиден и-мейл адрес и телефон.
Макар и да не е задължително, хубаво е да посочите валидна електронна поща, защото в противен случай няма да може да получите паролата си, ако я забравите.
Последните две полета също са в оранжево и са именно избраната от вас парола и общоприето вече нейно потвърждение. Важно е да уточним, че при попълване на полетата „Идентификатор (User name)“ и „Парола “ е желателно да се използват цифри или латински букви, както и комбинации между тях.
 Ако сте  свършили всичко, както трябва, на посочения от вас и-мейл ще получите следното съобщение
“Уважаеми ******

Вашият потребителски профил е:

Може да се авторизирате в системата с:
(посоченото от вас име)
и
(посочения от вас мейл)

Вашата парола се съхранява кодирана, и не е възможно да ви я изпратим в
текстов вид.

Организация:****
City: Sofia
Държава: България

Благодарим Ви, че използвате нашия сайт!
Върховен административен съд
 
Оттук натам, получавате достъп до деловодната система на ВАС. Можете да търсите интересуващата ви информация в разделите “Жалби”, “Дела”, “Решения”, “Протоколи” или пък във “всички избрани”.
 
Конкретизирането на търсенето става по два начина.
 
Първият и най-лесен разбира се, е да знаете номера на документа, който ви интересува, както и годината, през която е издаден. Но понеже това много рядко се случва, можете да търсите даден текст по ключова дума, като имате и опциите да включите дали да има “Възможност за варианти” или “Приближено” търсене.
Ако например напишете “Мобилтел”, ще видите че ще бъдат показани 250 документа, в които се споменава името на телекомуникационната компания в периода от 1999 година до наши дни. При това ще можете да видите подателя , във връзка с какво е заведен в системата документа, в кое отделение на съда е гледано делото (ако има заведено вече дело), както и датата, на която е образувано производството.
 
При това цялата информация, с която боравите, се получава онлайн, в реално време. Например, публикуването в сайта не се бави, а става в момента, в който по дадено образувано дело се обяви съдебният акт. Ако заседанието по дадено дело например се е провело същия ден, можете да очаквате пълната стенограма да бъде качена до края на деня, или най-късно на следващия.
Предоставените от търсачката възможности са наистина доста обемисти, така че всеки, който има желание да експериментира, може спокойно да се възползва от тях.
Все пак в днешно време информацията е сериозно предимство, което не бива да се пренебрегва с лека ръка, особено що се отнася до бизнес.

ВАС

Върховният административен съд е възстановен през 1996 г. Само две години по-късно в съда е внедрена уникална за времето си деловодно-информационна система (ДИС). Тя обхваща всички технологични дейности – от приемане на жалбата до изготвяне и обявяване на съдебния акт. Изградена е и комуникационна мрежа от най-висок клас, компютризирани са всички работни места – на съдии и съдебни служители.
Внедрената деловодна информационна система е проектирана с участието на ИТ специалисти, магистрати и съдебни служители. При изготвянето й е направено подробно изследване на технологията на обработка на входящите документи в регистратурата, образуването на дела, провеждането на съдебни заседания и изготвянето на съдебни решения във ВАС. В резултат е постигната пълна автоматизация на всички дейности по обработката на документите и създаването на нови.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *