Дара Христова, dara@newbusiness.bg
материала е от 15 брой (18 януари 2010 година)
Всеки път когато властта се сменя, новите управници подхващат недовършените дела на старите и обикновено ги заклеймяват като неефективни. Едва ли ще е пресилено, ако кажем, че правителството на Бойко Борисов е третото по ред, което се захваща с безумните регулаторни режими, които морят българския бизнес. Доколко ще се справи е отделна тема, защото досега чухме много гръмки обещания, но не видяхме почти никакви резултати… И понеже явно държавните чиновници са много заети, Министерството на икономиката, енергетиката и туризма пусна обява, че търси компания, която да направи анализ на изискванията за подаване и издаване на справки, декларации, удостоверения, разрешения и т.н. и да даде препоръки за намаляване на формалностите и съкращаване на срокове. Удоволствието ще струва… 150 000 лв., разбира се за сметка данъкоплатеца, включително и дружествата, които се сблъскват с абсурдните административни процедури.
Всъщност и предишното правителство на БСП, НДСВ и ДПС също възложи на външна фирма изготвянето на подобен анализ. Въпреки това неправомерно въведените регулации продължават да действат, дори се появяват нови…
Сегашният министър на икономиката Трайчо Трайков иска в проучването да бъде описано колко време, пари, работна ръка и материали отнема на фирмите кандидатстването и снабдяването с документи за извършване на определена дейност и на отделни сделки, както и плащането на данъци и такси. Срокът за подаване на документи за участие в конкурса е 22 февруари, а на 9 март ще стане ясно кои са минали предварителното сито. Тогава ще бъдат отворени и ценовите оферти. Анализът трябва да е готов за 240 дни (8 месеца) от датата на подписване на договора, т.е. реални резултати от поръчката ще има през 2011 г.
Както многократно NewBussines.bg писа, от Българската стопанска камара вече повече от 5 години правят различни изследвания, според които общините и централната власт продължават да бълват най-различни регулации, чието следене и прилагане се превърнаха в неизчерпаем генератор на корупция и сива икономика. Да, действително след многократни и дългогодишни дебати по въпроса, са премахнати 181 общински административни режима, но остават още доста. Според изследване на БСК, съществуват над 1000 разрешителни режими, при положение, че по закон броят им е двеста и осемдесет. Всъщност по данни на закритото вече Министерство на държавната администрация и административната реформа (МДААР) 95 общини незаконно прилагат регулаторен режим за регистрация на търговски обект. В различните общини режимът носи различни наименования – например „разрешение за упражняване на търговска дейност“, „регистрация за упражняване на търговска дейност“, „уведомление за упражняване на търговска дейност“ и др. Във всичките му разновидности обаче той не е регламентиран в нормативен акт, което е в пълно противоречие със Закона за ограничаване на административното регулиране и административния контрол върху стопанската дейност (ЗОАРАКСД). Независимо от наименованието му на много места се предвиждат такса (от 1.50 лв. до 250 лв.), предоставяне на значителен брой документи към заявлението и срок за извършване на регистрацията (от 1 ден до 30 дни) или издаване на разрешителното. Има и глоби (от 2 лв. до 5000 лв.) в случай на неизпълнение на задължението за регистрация или за подаване на заявление за разрешение или за уведомление.
Кабинетът „Станишев“ се „размърда“ по този въпрос едва в края на мандата си като организира дискусия между бизнеса и властта. Резултатът – трябвало да се направят по-подробни проучвания на регулаторната рамка. Навярно единственото положително нещо от дебатите между предприемачите и държавата бе, че на общините им бе даден срок до края на 2008 г. доброволно да премахнат незаконните такси. Засега обаче няма официални данни кои общини колко режима са премахнали…
В България все още липсва ясно формулирана политика в областта на по-доброто регулиране, въпреки че се предприемат някакви действия. Няма и приет правилник за прилагането на Закона за ограничаване на административното регулиране и административния контрол върху стопанската дейност. Според ведомството на Трайчо Трайков засега не е предвидено приемането на такъв.
Нека припомним, че още през 2006-а Европейската комисия (ЕК) предложи започването на програма за намаляване на ненужния административен товар. Малко след това Европейският съвет реши бюрократичната тежест да бъде намалена с 25% до края на 2012-а, а държавите членки бяха приканени да изготвят оценка на административния товар до октомври 2009 година. До момента подобна оценка у нас не е огласена… Дори бившият ресорен министър Николай Василев призна преди време, че на няколко премахнати регулации се падат десетки нови.
Например в община Камено, Бургаско, за да откриеш търговски обект, не се плаща такса, но се чака до месец за разрешение, независимо че е преминала проверката на всички останали задължителни по закон служби – ХЕИ, пожарна, данъчни. Във Видинско, има такса от 30 лв., ако искаш да откриеш търговски обект. След като тя се плати, се чака поне две седмици, а ако се заобиколи процедурата, има глоба от 500 лв. за физическо и до 5000 лв. за юридическо лице. В други общини цената на едно разрешително може да достигне и до 250 лв., оплакват се потърпевши.
Благоприятната бизнес среда би трябвало да се контролира със закон, а не с регулации. Всъщност при нас проблемът се корени в безпомощността на законодателството ни и в непрекъснатото прехвърляне на топката в ръцете на администрацията. Защото колкото повече режими има, толкова повече чиновници за тяхното обслужване са нужни. И докато в Европа тази тенденция е сведена до минимум, то у нас се създават непрекъснато нови регулации с цел откриване на повече работни места и повече възможности за „плащане под масата“. А сега ще броим 150 000 лв. на външна фирма, за да каже тепърва къде и какви ненужни режими има… Факт е, че колкото по-малко бюрократични пречки има и колкото по-бързо и евтино е администрирането на услугите и последващия контрол, толкова по-големи ще са възможностите за икономически растеж. Дотогава обаче на всеки захванал се с бизнес „дупе да му е яко„!!!
През 2008-а структурите на централната администрация са обявили въвеждането на 40 нови регулации, структурите на териториалната администрация са обявили въвеждането на 47, специализираните териториални администрации – 22 режима, а общинските администрации – 24 нови регулации. Тук е важно да се отбележи, че местните власти нямат правомощия при въвеждането на нови режими, но въпреки това някои от тях обявяват, че са извършили такива действия. Интересно е и това, че около 90% от администрациите са заявили, че нямат нови регулаторни режими, които да са въведени през отчетната година. Двадесет и шест са службите, отчели отмяна на регулаторни режими през 2007-а, като осем от тях са структури на централната администрация, а 16 са общински администрации.