Александър Александров

Неотдавна американското списание Business Week публикува една малко странна класация от типа Who Is Who. За разлика от други традиционни списъци, включващи най-богатите хора на планетата или такива, повлияли най-много на развитието на съвременното общество, тя представи на аудиторията най-богатите „жители“ на виртуалния свят Second Life. В случая става въпрос за хора, които чрез своите аватари в тази триизмерна компютърна вселена, са спечелили съвсем реално богатство. Лидер в класацията е развиващата търговия с виртуални недвижими имоти Айлин Грейф – първата милионерка, натрупала своето състояние във виртуалния свят. Списъкът включва още Рубин Щайгер, Маркетинг консултант, Алиса ЛаРош, дизайнер на виртуално облекло и Кевин Алдерман, който развива бизнес със съдържание за възрастни.

Класацията, която до голяма степен изненада традиционно мислещата част от читателите, всъщност недвусмислено показа едно:

във виртуалния свят отдавна се прави бизнес,

който представлява не само страничен източник на приходи за мнозина, но им дава и реални възможности да натрупат състояние, равняващо се на 1 милион щ. долара или повече. Подобни примери бързо накараха хиляди Интернет потребители да се замислят и да започнат да развиват свои проекти в Second Life. А според участниците на конференцията Virtual Worlds, провела се преди няколко месеца в Лондон, глобалната икономическа криза би могла да увеличи значително популярността на тази нова среда за маркетинг, реклама и продажби сред мениджърите на реалния корпоративен сектор.

Какво всъщност представлява Second Life

SL е най-популярния „виртуален свят“, съществуващ днес. Проектът, който е създаден от американската компания Linden Lab, представлява триизмерна виртуална реалност, която позволява на множество (актуалният брой на потребителите му днес е близо 17 милиона) хора да се свързват към него, да извършват различни дейности, посредством своите виртуални аватари, да комуникират, да създават собствено съдържание, да правят бизнес или да се обучават. Именно големият брой потребители е този, който привлича интереса на корпоративния сектор и превръща Second Life в платформа, предоставяща много бизнес възможности. Към момента този виртуален свят е значително по-популярен дори от най-предпочитаната геймърска компютърна вселена – World of Warcraft. Но за разлика от нея Second Life далеч не е игра и отдавна се е превърнал в

платформа за електронен бизнес,

реклама и обучение. Сред компаниите, които имат виртуални офиси в него, днес са гиганти като IBM, Cisco Systems, Sun, Toyota, Nokia, Reuters и др. Нещо повече – няколко държави вече имат официални посолства в този виртуален свят, а някои от големите западни медийни групи са създали в него редакции, които се занимават единствено с отразяване на случващото се вътре.

Идеята за Second Life възниква през 1999 г., когато нейният автор Филип Роуздейл създава в Сан Франсиско компанията Linden Lab. Самият виртуален свят обаче съществува официално от 2003 г., а броят на неговите резиденти (потребители) от тогава до днес непрекъснато нараства. Според мнозина причината за успеха на този виртуален свят се крие в предоставената от неговите разработчици възможност всеки потребител

сам да създава и променя

заобикалящата го триизмерна реалност. Използвайки вградените инструменти, хората, посещаващи Second Life, могат сами да правят всичко – от дрехи и автомобили, до виртуални къщи, офиси и молове. Всичко това променя Second Life ежедневно, превръщайки го в една самосто

ятелна система, която се развива независимо от желанията на своите създатели. Виртуалният свят дава възможност на всеки с добра идея да я реализира, стига да успее да го стори добре. По този начин платформата се превръща в една нова трибуна, която бива използвана от

хората на творчеството и програмирането, за реализирането на своите идеи и естествено, за да печелят пари.

Истината е, че Second Life предлага огромен брой нови възможности за бизнес, които са достъпни за всеки потребител на виртуалния свят, не изискват сериозни начални капиталовложения, но имат потенциала да донесат значими печалби. Сред тях са продажба на реални стоки и услуги по Интернет, търговия с несъществуващи виртуални стоки – дрехи, автомобили, недвижими имоти, както и много други възможности за генериране на реални приходи. Сред успешните бизнес модели е например консултантската дейност за реални фирми, които искат

да стартират бизнес във виртуалния свят.

Очакванията за повишен интерес от страна на корпоративния сектор вече започват да се оправдават, като редица водещи компании обявиха, че разглеждат възможността да открият виртуални офиси, а някои вече използват Second Life за провеждане на нестандартни маркетингови кампании. За бизнеса присъствието в тази нова среда означава бърз и евтин достъп до многомилионна аудитория, възможност за прекрачване на националните граници, без това да означава скъпи инвестиции в офиси и служители, както и нови оригинални маркетингови възможности. Други популярни сред бизнес организациите дейности са вътрешнофирмените срещи, виртуални конференции и обучения, които позволяват на компаниите

да спестят от самолетни билети

 

и хотелски резервации за своите служители. А при поскъпващите цени на енергоносителите, този фактор вероятно ще увеличава своето значение в бъдеще.

Както помнят първите потребители на Second Life, интересът на корпоративния сектор към възможностите за бизнес в тази виртуална вселена не е нов. Още със стартирането на проекта преди пет години водещи компании, като Sun и Adidas, са създали свои виртуални офиси и магазини в него. Те обаче са се отдръпнали скоро след това, поради царящата повсеместно анархия и неприличното, често фриволно поведение на някои потребители.

Днес обаче виртуалният свят е значително по-спокойно място, а много от неговите потребители са улегнали и

правят собствен виртуален бизнес.

Освен това техният брой нарастна, надхвърляйки два пъти населението на България. А където има голям брой потребители, интересът на рекламодателите и търговците е неизбежен. Регулацията на бизнеса в Second Life се извършва от неговите създатели – Linden Lab. Компанията е въвела в обръщение и виртуална валута, наречена Linden Dollar – обменно средство, което има фиксиран курс към щатския долар. Днес търсенето както за покупка, така и за продажба на виртуалната валута е голямо, а курсът е пазарен и зависи от интереса на потребителите.

Неотдавна Linden Lab направи още по-привлекателен създадения от компанията виртуален свят, стартирайки нова услуга за разговори от Second Life към реални абонати на телефонните оператори. С това компанията едновременно хвърли ръкавицата на Skype и други популярни услуги за VoIP разговори и даде знак на своите потребители, че планира да превърне Second Life в най-удобното място за виртуална комуникация, обезпечавайки всички нужди на своите резиденти.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *